Sovětský automobilový průmysl nebyl zrovna rozmanitý. Ačkoliv se technici snažili nabízet nové vozy, jejich technika byla mnohdy archaická a její původ se dal vystopovat v několik desetiletí starých modelech. To si uvědomovala i vláda, která automobilkám připravit projekt automobilu pro rok 2000. A jedním z těchto projektů, který se dokonce mohl dostat do výroby, byl AZLK ISTRA
Pokud vás mate označení AZLK, pak nám dovolte hned na začátek připomenout, že se jednalo o „Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola," ve kterém se vyráběly vozy značky Moskvič. Jméno vozů se dostalo do jména závodů až v roce 1991 a nezůstalo zde příliš dlouho. V roce 2002 totiž přišel nevyhnutelný bankrot a od 2010 již společnost neexistuje.
Pojďme se ale podívat zpátky v čase do dob, kdy se AZLK mohl stát výrobcem jednoho z nejmodernějších a nejfuturističtějších automobilů v celém tehdejším východním bloku, který se mohl směle rovnat západním vozům. A v některých aspektech by Istra možná předčila i soudobé vozy.
Jelikož byla Istra vyvíjena v rámci programu "Auto roku 2000," rozhodli se její tvůrci pod vedením hlavního konstruktéra A. V. Kulikova zcela odpoutat od konvencí a vše vsadili na futuristické, uhlazené a přísně aerodynamické tvary. Výslednému odporu vzduchu s hodnotou 0.149 pak zřejmě napomohla i absence zrcátek a aerodynamické kryty kol.
Na pohled Istra je působivá ze všech úhlů, například v přední části zaujmou její zatmavené světlomety, které vzadu naopak od pohledu chybí - pravděpodobně se však měly ukrývat v tmavém pruhu táhnoucím se od C-sloupku. Nejvíce však zaujme při pohledu z boku, kde postrádá tradiční B sloupek. Ptáte se proč? Astra totiž byla pouze dvoudveřová.
Pokud jste chtěli nastoupit, otevřeli jste naráz prakticky celý bok vozu, díky čemuž jste měli pohodlný přístup na přední i zadní sedadla. Takové řešení samozřejmě přinášelo svá omezení a docela by nás zajímalo uchycení pásů i váha jednoho křídla, na druhou stranu však právě i díky těmto dveřím působila Istra neuvěřitelně futuristicky.
Od exteriéru se ale konečně pojďme přesunout dovnitř, kde Istra opět šokuje svou pokrokovostí - tedy na sovětské poměry. Pro řidiče a údajně i spolujezdce byly připraveny airbagy, pásy byly vybaveny předpínači a bezpečnosti vozidla měl asistovat i systém ABS. Z komfortní výbavy pak měla být standardem dokonce i klimatizace a chybět neměl ani pneumatický podvozek, který by disponoval automatickou úpravou světlé výšky vozu v závislosti na terénu.
Čím však Istra mohla konkurovat i západu měly být její "scanery" v přední části a palubní počítač. Úkolem těchto skenerů mělo být kontrolovat prohledávat za špatné viditelnosti prostor před vozem a tento obraz následně promítat na klasický i holografický displej (předchůdce dnešních Head-Up / průhledových displejů), který měl být umístěn v zorném poli řidiče.
Palubní počítač na palubě vozu se pak dá spíše označit za diagnostiku kombinovanou s manuálem. Kromě samotné detekce konkrétního problému totiž měl být počítač schopen navrhnout možnosti jeho odstranění.
Poslední překvapení čekalo pod kapotou, kde měla Istra ukrývat velice úsporný 1.5 litrový tříválcový turbo-diesel Elsbett (též známý pod označením ELKO - Elsbett-Konstruktion) o výkonu okolo 90 koní, který se vyznačoval až neuvěřitelnou spotřebou okolo 2.5 až 3.5 litru paliva - a to kteréhokoliv. Předností motorů Elsbett totiž byla schopnost spalovat kromě motorové nafty i petrolej, topný či řepkový olej a různé směsi.
Výkon motoru byl přenášen na přední kola skrze bezestupňovou CVT převodovku a díky nízké hmotnosti okolo 700 kg, které bylo dosaženou použitím hliníkové karoserie, mohl vůz dosáhnout rychlosti až 185 km/h. Akcelerace už ale tak slavná nebyla - z 0 na 100 km/h to Istře trvalo 12 sekund.
Celkově se však jednalo o velice působivý vůz, o jehož výrobě se dokonce mělo uvažovat. Vůz však doplatil na svou revolučnost - jeho výroba by si vyžádala ještě mnoho úprav samotného konceptu a obrovské investice do výrobních zařízení. Z projektu Istra tak zbyl minimálně jeden (zdroje se rozcházejí) prototyp, který by měl být vystaven v některém z ruských automobilových muzeí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?