Přesně před 60 lety, v září 1957, debutovala ŠKODA 450 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA. V roce 1959 představila česká automobilka mimořádně úspěšného následníka – kabriolet ŠKODA FELICIA.
V září 1957 představila největší česká automobilka více než 1,6 milionům návštěvníkům třetího Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně mimořádnou novinku: nový roadster Škoda 450. Sériový model z valné části vycházel ze studie Škoda 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve. V říjnu 1957 vyvolala Škoda 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffield (1936 – 2016). Vůz Škoda 450 společně s královnou krásy na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.
Škoda 450 byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. Díky inovativnímu konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestujícíoceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách. K velké oblibě tohoto vozu s konfigurací sedadel 2+2 přispěl vedle atraktivního designu i prostorný interiér a praktická skládací střecha. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici. Dělená sklopná opěradla umožňovala pohodlné nastupování na obě zadní sedadla.
S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká Škoda 450 maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů disponoval dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Jednotlivé rychlosti čtyřstupňové převodovky řadili řidiči a řidičky pomocí páky na sloupku řízení.
Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu Škoda 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1.010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu Škoda 450 byly dodányzahraničním zákazníkům. Za zmínku určitě stojí, že Škoda vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch. V Československu zahájila Škoda 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu Škoda 450 tehdy činila 42.000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatit 55.000 korun, Tatra 603 stála dokonce 98.000 korun. Škoda 450 byla kromě toho v přímém srovnání i praktičtější.
Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450 - Škoda Felicia. Nový model postupně profitoval z několika technických zlepšení. Škoda například nahradila příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovala i tehdy moderní „křídélka“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila Škoda celkem 14.863 vozů řady Felicia. Patřila mezi ně i verze otevřeného sportovního vozu Felicia Super, dodávaná volitelně se skládací plátěnou střechou nebo pevnou střechou Hardtop a určená převážně pro export. Se svou kombinací nadčasového elegantního designu a robustní spolehlivé techniky je Felicia do dnešních dnů jednou z nejvýznamnějších ikon v historii značky Škoda . Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?