Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

mao / AutoRoad.cz, 13. července 2018, 20:37 Aktualizováno 16.7.2018, 19:48 Google+

Škoda 706 RTO je jedním z nejslavnějších československých autobusů, jehož výroba probíhala mezi lety 1958 až 1972. Elegantní RTOčko se standardně vyrábělo ve čtyřech variantách, ovšem kromě toho vzniklo ještě několik unikátních přestaveb, mezi kterými doslova září varianta s otevřenou střechou, tedy kabriolet.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk

Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk | foto: ČSAP Nymburk

Sdílejte článek

Autobusy má většina z nás spojené hlavně s městskou a meziměstskou přepravou, ovšem v předválečných letech byly velice populární i otevřené vyhlídkové autobusy s otevřenou střechou, jak uvádí Jan Neumann ve své knize "Autobus Škoda 706 RTO."

Díky otevřené karoserii byl z autobusů skvělý výhled, což bylo žádoucí zejména ve městech s bohatou historií a zajímavou architekturou. Tento typ autobusů se hojně využíval zejména v lázeňských městech, díky čemuž si vysloužil přezdívku „lázeňský autobus."

Většina autobusů s otevřenou karoserií vznikala na zakázku v menších karosárnách, ovšem něco takového bylo v socialistickém Československu vlastně nemyslitelné. Ostatně bychom se ani nedivili, kdyby tehdejší politické vedení považovalo něco podobného pro pracující lid, který se hlavně potřebuje dostat do práce, za zbytečnost.

Na YouTube se nám však podařilo najít část filmového týdeníku z roku 1962, na kterém je zachycen zájezd do Budapešti. Během prohlídky města sedí turisté z Československa v otevřeném autobusu Ikarus 630 Cabrio a očividně si atypickou jízdu užívají. Na konci pak komentátor pronese hezkou větu „Bylo by jistě dobré, kdybychom podobným autokarem mohli překvapit i návštěvníky Prahy a jiných našich měst."

A k tomu nakonec skutečně došlo, díky stavbě jedinečného "Vyhlídkového autobusu RTO," který byl skutečným kabrioletem. Stavbu tohoto unikátu si objednal tehdejší závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov), který jej také provozoval. Stavby se ujal podnik ukrytý v záplavě zkratek ČSAD KVNZ Praha TZZ, tedy jak uvádí Jan Neuman ve své knize: Československá státní automobilová doprava, Krajský národní výbor Praha, Technický a zásobovací závod.

Inspirací pro československý otevřený autobus se mohl stát třeba Ikarus 630 Cabrio | zdroj: youtube.com

Co všechno přestavba zahrnovala bohužel nevíme a zřejmě to už ani nezjistíme. Originální Vyhlídkový autobus RTO se totiž bohužel nedochoval. Díky společnosti ČSAP Nymburk však vznikla velice zdařilá a plně funkční replika, jejíž zhotovení měla na starosti společnost TEZAS a.s.. Z historického autobusu se tak dochovalo pouze pár historických fotografií.

Novodobá replika, která si odbyla svou premiéru 11.6.2005 na Staroměstském náměstí, se poměrně často objevuje na historických akcích, kde si lidé mohou unikátní pocit z jízdy starým autobusem kabrioletem vyzkoušet.

Replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO bývá k vidění na různých akcích | zdroj: youtube.com

Kromě této původní repliky se nám pak podařilo najít několik dalších RTOček, která byla přestavěna na kabriolety. Minimálně jedno působí na Slovensku a další v Polsku, kde se ostatně licenčně vyráběly autobusy Jelcz 272 a 041, které využívaly podvozky a motory RTOček.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Skici vozu Škoda Vision iV

Škoda chystá i dostupný malý elektromobil, na jeho vývoji už se pracuje

Top Gear srovnal hybridní Hondu NSX s tradičními ostrými německými sedany

VIDEO: Hybridní japonský sporťák vs. ostré německé sedany? Top Gear uspořádal souboj generací

Areál BMW v Mnichově

Chcete navštívit BMW Museum zdarma? Víme, na kdy si výlet naplánovat

Bugatti La Voiture Noire

Bugatti La Voiture Noire zatím nemá motor ani interiér, dokončeno bude až za 2.5 roku

V březnu 2015 odstartovala současná, třetí generace, která nyní dosáhla mety 500 000 vyrobených vozů. Celkem dosud vzniklo více než 1,25 milionu vozů Škoda Superb všech generací

Škoda již vyrobila 500 000 nových Superbů, tradice modelu sahá až do roku 1934

Porsche Cayenne Coupe

Porsche Cayenne Coupe: Stylové, výkonné a technologiemi nabité SUV

reklama
reklama

Doporučujeme

Terry Grant předvedl v Goodwoodu další neuvěřitelnou jízdu po dvou kolech a stanovil další světový rekord

Dvě tuny železa na dvou kolech? Tato jízda se zapíše do Guinessovy knihy rekordů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Luxus v ruském stylu? Takhle vypadá vojenský speciál přestavěný na luxusní SUV

  2. Legální podvod? Takto se automobilky snaží využít mezery v zákonech ve svůj prospěch

  3. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  4. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  5. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  6. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud