Škoda 706 RTO je jedním z nejslavnějších československých autobusů, jehož výroba probíhala mezi lety 1958 až 1972. Elegantní RTOčko se standardně vyrábělo ve čtyřech variantách, ovšem kromě toho vzniklo ještě několik unikátních přestaveb, mezi kterými doslova září varianta s otevřenou střechou, tedy kabriolet.
Autobusy má většina z nás spojené hlavně s městskou a meziměstskou přepravou, ovšem v předválečných letech byly velice populární i otevřené vyhlídkové autobusy s otevřenou střechou, jak uvádí Jan Neumann ve své knize "Autobus Škoda 706 RTO."
Díky otevřené karoserii byl z autobusů skvělý výhled, což bylo žádoucí zejména ve městech s bohatou historií a zajímavou architekturou. Tento typ autobusů se hojně využíval zejména v lázeňských městech, díky čemuž si vysloužil přezdívku „lázeňský autobus."
Většina autobusů s otevřenou karoserií vznikala na zakázku v menších karosárnách, ovšem něco takového bylo v socialistickém Československu vlastně nemyslitelné. Ostatně bychom se ani nedivili, kdyby tehdejší politické vedení považovalo něco podobného pro pracující lid, který se hlavně potřebuje dostat do práce, za zbytečnost.
Na YouTube se nám však podařilo najít část filmového týdeníku z roku 1962, na kterém je zachycen zájezd do Budapešti. Během prohlídky města sedí turisté z Československa v otevřeném autobusu Ikarus 630 Cabrio a očividně si atypickou jízdu užívají. Na konci pak komentátor pronese hezkou větu „Bylo by jistě dobré, kdybychom podobným autokarem mohli překvapit i návštěvníky Prahy a jiných našich měst."
A k tomu nakonec skutečně došlo, díky stavbě jedinečného "Vyhlídkového autobusu RTO," který byl skutečným kabrioletem. Stavbu tohoto unikátu si objednal tehdejší závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov), který jej také provozoval. Stavby se ujal podnik ukrytý v záplavě zkratek ČSAD KVNZ Praha TZZ, tedy jak uvádí Jan Neuman ve své knize: Československá státní automobilová doprava, Krajský národní výbor Praha, Technický a zásobovací závod.
Co všechno přestavba zahrnovala bohužel nevíme a zřejmě to už ani nezjistíme. Originální Vyhlídkový autobus RTO se totiž bohužel nedochoval. Díky společnosti ČSAP Nymburk však vznikla velice zdařilá a plně funkční replika, jejíž zhotovení měla na starosti společnost TEZAS a.s.. Z historického autobusu se tak dochovalo pouze pár historických fotografií.
Novodobá replika, která si odbyla svou premiéru 11.6.2005 na Staroměstském náměstí, se poměrně často objevuje na historických akcích, kde si lidé mohou unikátní pocit z jízdy starým autobusem kabrioletem vyzkoušet.
Kromě této původní repliky se nám pak podařilo najít několik dalších RTOček, která byla přestavěna na kabriolety. Minimálně jedno působí na Slovensku a další v Polsku, kde se ostatně licenčně vyráběly autobusy Jelcz 272 a 041, které využívaly podvozky a motory RTOček.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?