Škoda 706 RTO je jedním z nejslavnějších československých autobusů, jehož výroba probíhala mezi lety 1958 až 1972. Elegantní RTOčko se standardně vyrábělo ve čtyřech variantách, ovšem kromě toho vzniklo ještě několik unikátních přestaveb, mezi kterými doslova září varianta s otevřenou střechou, tedy kabriolet.
Autobusy má většina z nás spojené hlavně s městskou a meziměstskou přepravou, ovšem v předválečných letech byly velice populární i otevřené vyhlídkové autobusy s otevřenou střechou, jak uvádí Jan Neumann ve své knize "Autobus Škoda 706 RTO."
Díky otevřené karoserii byl z autobusů skvělý výhled, což bylo žádoucí zejména ve městech s bohatou historií a zajímavou architekturou. Tento typ autobusů se hojně využíval zejména v lázeňských městech, díky čemuž si vysloužil přezdívku „lázeňský autobus."
Většina autobusů s otevřenou karoserií vznikala na zakázku v menších karosárnách, ovšem něco takového bylo v socialistickém Československu vlastně nemyslitelné. Ostatně bychom se ani nedivili, kdyby tehdejší politické vedení považovalo něco podobného pro pracující lid, který se hlavně potřebuje dostat do práce, za zbytečnost.
Na YouTube se nám však podařilo najít část filmového týdeníku z roku 1962, na kterém je zachycen zájezd do Budapešti. Během prohlídky města sedí turisté z Československa v otevřeném autobusu Ikarus 630 Cabrio a očividně si atypickou jízdu užívají. Na konci pak komentátor pronese hezkou větu „Bylo by jistě dobré, kdybychom podobným autokarem mohli překvapit i návštěvníky Prahy a jiných našich měst."
A k tomu nakonec skutečně došlo, díky stavbě jedinečného "Vyhlídkového autobusu RTO," který byl skutečným kabrioletem. Stavbu tohoto unikátu si objednal tehdejší závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov), který jej také provozoval. Stavby se ujal podnik ukrytý v záplavě zkratek ČSAD KVNZ Praha TZZ, tedy jak uvádí Jan Neuman ve své knize: Československá státní automobilová doprava, Krajský národní výbor Praha, Technický a zásobovací závod.
Co všechno přestavba zahrnovala bohužel nevíme a zřejmě to už ani nezjistíme. Originální Vyhlídkový autobus RTO se totiž bohužel nedochoval. Díky společnosti ČSAP Nymburk však vznikla velice zdařilá a plně funkční replika, jejíž zhotovení měla na starosti společnost TEZAS a.s.. Z historického autobusu se tak dochovalo pouze pár historických fotografií.
Novodobá replika, která si odbyla svou premiéru 11.6.2005 na Staroměstském náměstí, se poměrně často objevuje na historických akcích, kde si lidé mohou unikátní pocit z jízdy starým autobusem kabrioletem vyzkoušet.
Kromě této původní repliky se nám pak podařilo najít několik dalších RTOček, která byla přestavěna na kabriolety. Minimálně jedno působí na Slovensku a další v Polsku, kde se ostatně licenčně vyráběly autobusy Jelcz 272 a 041, které využívaly podvozky a motory RTOček.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.