Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. července 2018, 20:37 Aktualizováno 16.7.2018, 19:48 Google+

Škoda 706 RTO je jedním z nejslavnějších československých autobusů, jehož výroba probíhala mezi lety 1958 až 1972. Elegantní RTOčko se standardně vyrábělo ve čtyřech variantách, ovšem kromě toho vzniklo ještě několik unikátních přestaveb, mezi kterými doslova září varianta s otevřenou střechou, tedy kabriolet.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk

Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk | foto: ČSAP Nymburk

Sdílejte článek

Autobusy má většina z nás spojené hlavně s městskou a meziměstskou přepravou, ovšem v předválečných letech byly velice populární i otevřené vyhlídkové autobusy s otevřenou střechou, jak uvádí Jan Neumann ve své knize "Autobus Škoda 706 RTO."

Díky otevřené karoserii byl z autobusů skvělý výhled, což bylo žádoucí zejména ve městech s bohatou historií a zajímavou architekturou. Tento typ autobusů se hojně využíval zejména v lázeňských městech, díky čemuž si vysloužil přezdívku „lázeňský autobus."

Většina autobusů s otevřenou karoserií vznikala na zakázku v menších karosárnách, ovšem něco takového bylo v socialistickém Československu vlastně nemyslitelné. Ostatně bychom se ani nedivili, kdyby tehdejší politické vedení považovalo něco podobného pro pracující lid, který se hlavně potřebuje dostat do práce, za zbytečnost.

Na YouTube se nám však podařilo najít část filmového týdeníku z roku 1962, na kterém je zachycen zájezd do Budapešti. Během prohlídky města sedí turisté z Československa v otevřeném autobusu Ikarus 630 Cabrio a očividně si atypickou jízdu užívají. Na konci pak komentátor pronese hezkou větu „Bylo by jistě dobré, kdybychom podobným autokarem mohli překvapit i návštěvníky Prahy a jiných našich měst."

A k tomu nakonec skutečně došlo, díky stavbě jedinečného "Vyhlídkového autobusu RTO," který byl skutečným kabrioletem. Stavbu tohoto unikátu si objednal tehdejší závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov), který jej také provozoval. Stavby se ujal podnik ukrytý v záplavě zkratek ČSAD KVNZ Praha TZZ, tedy jak uvádí Jan Neuman ve své knize: Československá státní automobilová doprava, Krajský národní výbor Praha, Technický a zásobovací závod.

Inspirací pro československý otevřený autobus se mohl stát třeba Ikarus 630 Cabrio | zdroj: youtube.com

Co všechno přestavba zahrnovala bohužel nevíme a zřejmě to už ani nezjistíme. Originální Vyhlídkový autobus RTO se totiž bohužel nedochoval. Díky společnosti ČSAP Nymburk však vznikla velice zdařilá a plně funkční replika, jejíž zhotovení měla na starosti společnost TEZAS a.s.. Z historického autobusu se tak dochovalo pouze pár historických fotografií.

Novodobá replika, která si odbyla svou premiéru 11.6.2005 na Staroměstském náměstí, se poměrně často objevuje na historických akcích, kde si lidé mohou unikátní pocit z jízdy starým autobusem kabrioletem vyzkoušet.

Replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO bývá k vidění na různých akcích | zdroj: youtube.com

Kromě této původní repliky se nám pak podařilo najít několik dalších RTOček, která byla přestavěna na kabriolety. Minimálně jedno působí na Slovensku a další v Polsku, kde se ostatně licenčně vyráběly autobusy Jelcz 272 a 041, které využívaly podvozky a motory RTOček.

Vytisknout

Diskuze: Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Terry Grant předvedl v Goodwoodu další neuvěřitelnou jízdu po dvou kolech a stanovil další světový rekord

Dvě tuny železa na dvou kolech? Tato jízda se zapíše do Guinessovy knihy rekordů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud