Škoda 450, předchůdce Felicie, který uspěl na nejnáročnějším trhu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 28. září 2017, 11:04 Aktualizováno 29.9.2017, 17:59 Google+

Přesně před 60 lety, v září 1957, debutovala ŠKODA 450 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA. V roce 1959 představila česká automobilka mimořádně úspěšného následníka – kabriolet ŠKODA FELICIA.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů Škoda 450 byly dodány zákazníkům v zahraničí. Na fotografii Viléma Heckela je roadster zachycen ve společnosti Miss USA 1957 Charlotte Sheffield.

Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů Škoda 450 byly dodány zákazníkům v zahraničí. Na fotografii Viléma Heckela je roadster zachycen ve společnosti Miss USA 1957 Charlotte Sheffield. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

V září 1957 představila největší česká automobilka více než 1,6 milionům návštěvníkům třetího Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně mimořádnou novinku: nový roadster Škoda 450. Sériový model z valné části vycházel ze studie Škoda 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve. V říjnu 1957 vyvolala Škoda 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffield (1936 – 2016). Vůz Škoda 450 společně s královnou krásy na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.

Škoda 450 byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. Díky inovativnímu konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestující
oceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách. K velké oblibě tohoto vozu s konfigurací sedadel 2+2 přispěl vedle atraktivního designu i prostorný interiér a praktická skládací střecha. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici. Dělená sklopná opěradla  umožňovala pohodlné nastupování na obě zadní sedadla.

img-responsive

Od února 1959 sjížděla z linky Škoda Felicia, následník modelu Škoda 450. Tento model se vyráběl do roku 1964, a to rovněž v Kvasinách. | foto: Škoda Auto

S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká Škoda 450 maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů disponoval dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Jednotlivé rychlosti čtyřstupňové převodovky řadili řidiči a řidičky pomocí páky na sloupku řízení.

Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu Škoda 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1.010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu Škoda 450 byly dodány
zahraničním zákazníkům. Za zmínku určitě stojí, že Škoda vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch. V Československu zahájila Škoda 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu Škoda 450 tehdy činila 42.000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatit 55.000 korun, Tatra 603 stála dokonce 98.000 korun. Škoda 450 byla kromě toho v přímém srovnání i praktičtější.

Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450 - Škoda Felicia. Nový model postupně profitoval z několika technických zlepšení. Škoda například nahradila příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovala i tehdy moderní „křídélka“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila Škoda celkem 14.863 vozů řady Felicia. Patřila mezi ně i verze otevřeného sportovního vozu Felicia Super, dodávaná volitelně se skládací plátěnou střechou nebo pevnou střechou Hardtop a určená převážně pro export. Se svou kombinací nadčasového elegantního designu a robustní spolehlivé techniky je Felicia do dnešních dnů jednou z nejvýznamnějších ikon v historii značky Škoda . Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie.

Vytisknout

Diskuze: Škoda 450, předchůdce Felicie, který uspěl na nejnáročnějším trhu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Bugatti Chiron vystavená na Mobile.de

V Praze se prodává unikátní Bugatti. Dokonce ani cena není přemrštěná

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud