Přesně před 60 lety, v září 1957, debutovala ŠKODA 450 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA. V roce 1959 představila česká automobilka mimořádně úspěšného následníka – kabriolet ŠKODA FELICIA.
V září 1957 představila největší česká automobilka více než 1,6 milionům návštěvníkům třetího Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně mimořádnou novinku: nový roadster Škoda 450. Sériový model z valné části vycházel ze studie Škoda 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve. V říjnu 1957 vyvolala Škoda 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffield (1936 – 2016). Vůz Škoda 450 společně s královnou krásy na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.
Škoda 450 byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. Díky inovativnímu konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestujícíoceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách. K velké oblibě tohoto vozu s konfigurací sedadel 2+2 přispěl vedle atraktivního designu i prostorný interiér a praktická skládací střecha. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici. Dělená sklopná opěradla umožňovala pohodlné nastupování na obě zadní sedadla.
S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká Škoda 450 maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů disponoval dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Jednotlivé rychlosti čtyřstupňové převodovky řadili řidiči a řidičky pomocí páky na sloupku řízení.
Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu Škoda 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1.010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu Škoda 450 byly dodányzahraničním zákazníkům. Za zmínku určitě stojí, že Škoda vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch. V Československu zahájila Škoda 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu Škoda 450 tehdy činila 42.000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatit 55.000 korun, Tatra 603 stála dokonce 98.000 korun. Škoda 450 byla kromě toho v přímém srovnání i praktičtější.
Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450 - Škoda Felicia. Nový model postupně profitoval z několika technických zlepšení. Škoda například nahradila příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovala i tehdy moderní „křídélka“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila Škoda celkem 14.863 vozů řady Felicia. Patřila mezi ně i verze otevřeného sportovního vozu Felicia Super, dodávaná volitelně se skládací plátěnou střechou nebo pevnou střechou Hardtop a určená převážně pro export. Se svou kombinací nadčasového elegantního designu a robustní spolehlivé techniky je Felicia do dnešních dnů jednou z nejvýznamnějších ikon v historii značky Škoda . Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.