Přesně před 60 lety, v září 1957, debutovala ŠKODA 450 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA. V roce 1959 představila česká automobilka mimořádně úspěšného následníka – kabriolet ŠKODA FELICIA.
V září 1957 představila největší česká automobilka více než 1,6 milionům návštěvníkům třetího Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně mimořádnou novinku: nový roadster Škoda 450. Sériový model z valné části vycházel ze studie Škoda 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve. V říjnu 1957 vyvolala Škoda 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffield (1936 – 2016). Vůz Škoda 450 společně s královnou krásy na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.
Škoda 450 byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. Díky inovativnímu konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestujícíoceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách. K velké oblibě tohoto vozu s konfigurací sedadel 2+2 přispěl vedle atraktivního designu i prostorný interiér a praktická skládací střecha. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici. Dělená sklopná opěradla umožňovala pohodlné nastupování na obě zadní sedadla.
S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká Škoda 450 maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů disponoval dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Jednotlivé rychlosti čtyřstupňové převodovky řadili řidiči a řidičky pomocí páky na sloupku řízení.
Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu Škoda 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1.010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu Škoda 450 byly dodányzahraničním zákazníkům. Za zmínku určitě stojí, že Škoda vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch. V Československu zahájila Škoda 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu Škoda 450 tehdy činila 42.000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatit 55.000 korun, Tatra 603 stála dokonce 98.000 korun. Škoda 450 byla kromě toho v přímém srovnání i praktičtější.
Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450 - Škoda Felicia. Nový model postupně profitoval z několika technických zlepšení. Škoda například nahradila příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovala i tehdy moderní „křídélka“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila Škoda celkem 14.863 vozů řady Felicia. Patřila mezi ně i verze otevřeného sportovního vozu Felicia Super, dodávaná volitelně se skládací plátěnou střechou nebo pevnou střechou Hardtop a určená převážně pro export. Se svou kombinací nadčasového elegantního designu a robustní spolehlivé techniky je Felicia do dnešních dnů jednou z nejvýznamnějších ikon v historii značky Škoda . Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.