Volkswagen Brouk je „lidový vůz“ vyráběný dlouhých šedesát pět let. Díky tomu se jedná o nejdéle vyráběný vůz značky VW s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu.
Začátky vozu se píší už v roce 1931, kdy začal Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto pro každého“. V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagenu (Lidového vozu). Úkolem bylo vyrobit jednoduchý a hlavně levný automobil, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Cena vozu měla být 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Výroba začala v roce 1939, ale brzy byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel, a tak se civilní výroba vrátila až po válce.
Protože bylo vozidlo navrženo co nejjednodušeji, slavilo v armádě úspěchy. Vzduchem chlazený motor se osvědčil například v pouštních akcích německých jednotek Afrika Korps. O odpružení se starali torzní tyče, na místo pružin či listových per. Pro dělníky z továrny bylo v roce 1938 založeno město v Dolním Sasku s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, které se po válce přejmenovalo na Wolfsburg.
Inspirováno TatrouVelká část Brouka byla inspirována pokrokovými vozy Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Jednalo se zejména o modely Tatra V570 a Tatra 97. Porsche byl dokonce obviněn z plagiátorství, ale soudní proces byl zastaven s vpádem Německa do Československa. Případ se znovu otevřel až po válce (v roce 1961) a VW zaplatil Tatře 3 miliony západoněmeckých marek jako kompenzaci.
Poválečná produkcePo skončení II. Světové války byla výroba obnovena, tentokrát již pod označením Volkswagen Typ 1. Nový šéf Ivan Hirst přemluvil britskou armádu k objednávce 20 tisíc aut a k roku 1946 již vyráběla továrna tisíc Brouků měsíčně. Brzy došlo k prudkému nárůstu výroby a miliontý Brouk sjel z výrobní linky už v roce 1955, a o tři roky později už to byl dokonce pětimiliontý Brouk.
Během šedesátých a sedmdesátých let se Brouku díky inovativní reklamě a pověsti spolehlivého auta opravdu dařilo. Výrobna dosáhla takové úrovně, že v roce 1972 sesadil patnáctimiliontý Brouk z trůnu předchozího držitele rekordu nejvyráběnějšího vozu, kterým byl Ford T.
Malé úpravy Brouka proběhly v roce 1967, kdy byla vylepšená spojka, posíleny brzdy a standardní výbava. Stejně tak došlo k navýšení výkonu motoru o 3 kW a přestavbě elektrické soustavy na 12 V.
PádPo velice úspěšných šedesátých letech musel Brouk soupeřit s těžkou konkurencí modernějších a levnějších vozů, a to nejen z japonska, ale i z vlastních řad. Modelem, kterému nemohl svou zastaralou koncepcí konkurovat byl první Golf, představený v roce 1974. Prodeje v Německu klesly natolik, že byla hlavní výroba v roce 1978 přesunuta do Mexika a Brazílie. Ve spojených státech se Brouk prodával do roku 1977, v Evropě do roku 1985.
Poslední VW Brouk byl vyroben v roce 2003 v Mexiku. Celkem dosáhla výroba všech Brouků přes 21 milionů kusů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?