Psal se rok 1977, když světlo světa spatřil první terénní automobil zkonstruovaný do obzvláště těžkých provozních podmínek. Tento vůz nese název Lada Niva a jeho úspěšnost potvrzují především čísla. Prodáno bylo již 2,5 milionů kusů a výroba beze změny pokračuje i dnes, po 40 letech.
Otec legendy, Pjotr Prusov, nás opustil o víkendu, ve věku nedožitých 76 let. V automobilce AvtoVAZ začal pracovat v roce 1970 a v letech 1998 až 2003 byl jejím šéfkonstruktérem. I když se podílel na dalších projektech automobilky AutoVAZ, jeho největším úspěchem bylo zajisté zkonstruování malého a jednoduchého automobilu, který vynikal jak svými terénními schopnostmi, tak levným a jednoduchým servisem.
První vozidlo vyjelo v únoru roku 1976 na počest 25. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu. V lednu 1978 se představilo na autosalonu v Bruselu a rychle dosáhlo obliby v evropském trhu s automobily s pohonem všech kol. Lada Niva (jinak označována také jako (VAZ 2121) byla tehdy vybavena benzinovým motorem o obsahu 1.6 a čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. V roce 1993 došlo k modernizaci Nivy na VAZ 21213, která kromě vzhledu a interiéru znamenala především silnější motor o obsahu 1.7 a pětistupňovou přímo řazenou převodovku.
Největším nepřítelem Lady Nivy byla vždy nedostatečná antikorozní úprava. Časté byly také závady na elektroinstalaci a nespolehlivost motorů. Všechny tyto problémy ale kompenzuje nízká cena (oproti konkurenci), která se dnes pohybuje kolem 300 tisíc za nový kus a dvoustupňová redukční převodovka, která spolu s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu umožňuje vozu opravdu velmi dobrou průchodnost.
Počátkem 90. let vzniklo několik speciálních verzí. Jednou z nich byla Lada Niva Praktik, dvousedadlové užitkové provedení se zvětšením nákladovým prostorem. Užitková verze se vyráběla i z pětidveřové verze se speciální laminátovou nástavbou připomínající pick-up. Ta byla v 90. letech oblíbena u Policie ČR, která si nechávala na zakázku dodat i posilovač řízení. Nejúspěšnější verzí Nivy je model VAZ 2131 s pětidveřovou karoserií, která se stále úspěšně vyrábí i s posilovačem řízení a ABS, a od roku 2011 se dováží do EU i České republiky.
Legenda jménem Lada Niva dokonce oslovila i autora článku, který s náhodně zakoupeným vozem absolvoval cestu do Gruzie.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.