Psal se rok 1977, když světlo světa spatřil první terénní automobil zkonstruovaný do obzvláště těžkých provozních podmínek. Tento vůz nese název Lada Niva a jeho úspěšnost potvrzují především čísla. Prodáno bylo již 2,5 milionů kusů a výroba beze změny pokračuje i dnes, po 40 letech.
Otec legendy, Pjotr Prusov, nás opustil o víkendu, ve věku nedožitých 76 let. V automobilce AvtoVAZ začal pracovat v roce 1970 a v letech 1998 až 2003 byl jejím šéfkonstruktérem. I když se podílel na dalších projektech automobilky AutoVAZ, jeho největším úspěchem bylo zajisté zkonstruování malého a jednoduchého automobilu, který vynikal jak svými terénními schopnostmi, tak levným a jednoduchým servisem.
První vozidlo vyjelo v únoru roku 1976 na počest 25. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu. V lednu 1978 se představilo na autosalonu v Bruselu a rychle dosáhlo obliby v evropském trhu s automobily s pohonem všech kol. Lada Niva (jinak označována také jako (VAZ 2121) byla tehdy vybavena benzinovým motorem o obsahu 1.6 a čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. V roce 1993 došlo k modernizaci Nivy na VAZ 21213, která kromě vzhledu a interiéru znamenala především silnější motor o obsahu 1.7 a pětistupňovou přímo řazenou převodovku.
Největším nepřítelem Lady Nivy byla vždy nedostatečná antikorozní úprava. Časté byly také závady na elektroinstalaci a nespolehlivost motorů. Všechny tyto problémy ale kompenzuje nízká cena (oproti konkurenci), která se dnes pohybuje kolem 300 tisíc za nový kus a dvoustupňová redukční převodovka, která spolu s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu umožňuje vozu opravdu velmi dobrou průchodnost.
Počátkem 90. let vzniklo několik speciálních verzí. Jednou z nich byla Lada Niva Praktik, dvousedadlové užitkové provedení se zvětšením nákladovým prostorem. Užitková verze se vyráběla i z pětidveřové verze se speciální laminátovou nástavbou připomínající pick-up. Ta byla v 90. letech oblíbena u Policie ČR, která si nechávala na zakázku dodat i posilovač řízení. Nejúspěšnější verzí Nivy je model VAZ 2131 s pětidveřovou karoserií, která se stále úspěšně vyrábí i s posilovačem řízení a ABS, a od roku 2011 se dováží do EU i České republiky.
Legenda jménem Lada Niva dokonce oslovila i autora článku, který s náhodně zakoupeným vozem absolvoval cestu do Gruzie.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.