Legendární Lada Niva přišla o svého otce

AutoRoad.cz, 25. března 2017, 05:40 Google+

Psal se rok 1977, když světlo světa spatřil první terénní automobil zkonstruovaný do obzvláště těžkých provozních podmínek. Tento vůz nese název Lada Niva a jeho úspěšnost potvrzují především čísla. Prodáno bylo již 2,5 milionů kusů a výroba beze změny pokračuje i dnes, po 40 letech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
lada niva

lada niva | foto: Lada

Sdílejte článek

Otec legendy, Pjotr Prusov, nás opustil o víkendu, ve věku nedožitých 76 let. V automobilce AvtoVAZ začal pracovat v roce 1970 a v letech 1998 až 2003 byl jejím šéfkonstruktérem. I když se podílel na dalších projektech automobilky AutoVAZ, jeho největším úspěchem bylo zajisté zkonstruování malého a jednoduchého automobilu, který vynikal jak svými terénními schopnostmi, tak levným a jednoduchým servisem.

První vozidlo vyjelo v únoru roku 1976 na počest 25. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu. V lednu 1978 se představilo na autosalonu v Bruselu a rychle dosáhlo obliby v evropském trhu s automobily s pohonem všech kol. Lada Niva (jinak označována také jako (VAZ 2121) byla tehdy vybavena benzinovým motorem o obsahu 1.6 a čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. V roce 1993 došlo k modernizaci Nivy na VAZ 21213, která kromě vzhledu a interiéru znamenala především silnější motor o obsahu 1.7 a pětistupňovou přímo řazenou převodovku.

Největším nepřítelem Lady Nivy byla vždy nedostatečná antikorozní úprava. Časté byly také závady na elektroinstalaci a nespolehlivost motorů. Všechny tyto problémy ale kompenzuje nízká cena (oproti konkurenci), která se dnes pohybuje kolem 300 tisíc za nový kus a dvoustupňová redukční převodovka, která spolu s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu umožňuje vozu opravdu velmi dobrou průchodnost.

Počátkem 90. let vzniklo několik speciálních verzí. Jednou z nich byla Lada Niva Praktik, dvousedadlové užitkové provedení se zvětšením nákladovým prostorem. Užitková verze se vyráběla i z pětidveřové verze se speciální laminátovou nástavbou připomínající pick-up. Ta byla v 90. letech oblíbena u Policie ČR, která si nechávala na zakázku dodat i posilovač řízení. Nejúspěšnější verzí Nivy je model VAZ 2131 s pětidveřovou karoserií, která se stále úspěšně vyrábí i s posilovačem řízení a ABS, a od roku 2011 se dováží do EU i České republiky. 

Legenda jménem Lada Niva dokonce oslovila i autora článku, který s náhodně zakoupeným vozem absolvoval cestu do Gruzie.

Vytisknout

Diskuze: Legendární Lada Niva přišla o svého otce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Škoda Auto a její nový tajný model

První elektromobil od škodovky? Možná jej prozradila tahle fotografie

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud