Legendární Lada Niva přišla o svého otce

lada niva
lada niva, foto: Lada
AutoRoad.cz 25. března 2017 05:40
Sdílej:

Psal se rok 1977, když světlo světa spatřil první terénní automobil zkonstruovaný do obzvláště těžkých provozních podmínek. Tento vůz nese název Lada Niva a jeho úspěšnost potvrzují především čísla. Prodáno bylo již 2,5 milionů kusů a výroba beze změny pokračuje i dnes, po 40 letech.

Otec legendy, Pjotr Prusov, nás opustil o víkendu, ve věku nedožitých 76 let. V automobilce AvtoVAZ začal pracovat v roce 1970 a v letech 1998 až 2003 byl jejím šéfkonstruktérem. I když se podílel na dalších projektech automobilky AutoVAZ, jeho největším úspěchem bylo zajisté zkonstruování malého a jednoduchého automobilu, který vynikal jak svými terénními schopnostmi, tak levným a jednoduchým servisem.

První vozidlo vyjelo v únoru roku 1976 na počest 25. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu. V lednu 1978 se představilo na autosalonu v Bruselu a rychle dosáhlo obliby v evropském trhu s automobily s pohonem všech kol. Lada Niva (jinak označována také jako (VAZ 2121) byla tehdy vybavena benzinovým motorem o obsahu 1.6 a čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. V roce 1993 došlo k modernizaci Nivy na VAZ 21213, která kromě vzhledu a interiéru znamenala především silnější motor o obsahu 1.7 a pětistupňovou přímo řazenou převodovku.

Největším nepřítelem Lady Nivy byla vždy nedostatečná antikorozní úprava. Časté byly také závady na elektroinstalaci a nespolehlivost motorů. Všechny tyto problémy ale kompenzuje nízká cena (oproti konkurenci), která se dnes pohybuje kolem 300 tisíc za nový kus a dvoustupňová redukční převodovka, která spolu s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu umožňuje vozu opravdu velmi dobrou průchodnost.

Počátkem 90. let vzniklo několik speciálních verzí. Jednou z nich byla Lada Niva Praktik, dvousedadlové užitkové provedení se zvětšením nákladovým prostorem. Užitková verze se vyráběla i z pětidveřové verze se speciální laminátovou nástavbou připomínající pick-up. Ta byla v 90. letech oblíbena u Policie ČR, která si nechávala na zakázku dodat i posilovač řízení. Nejúspěšnější verzí Nivy je model VAZ 2131 s pětidveřovou karoserií, která se stále úspěšně vyrábí i s posilovačem řízení a ABS, a od roku 2011 se dováží do EU i České republiky. 

Legenda jménem Lada Niva dokonce oslovila i autora článku, který s náhodně zakoupeným vozem absolvoval cestu do Gruzie.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?