Francouz Alexandre Darracq po pokusu se značkou Darracq Italiana z Neapole získal dílny v milánské čtvrti Portello a založil zde společnost Societá Italiana Automobili Darracq. Jeho ambiciózní plány neuspěly, a tak na podzim roku 1909 podnik převzala skupina lombardských finančníků. Ti se rozhodli pro stavbu automobilu podle svých představ. Nesl jméno A.L.F.A., což je zkratka Anonime Lombarda Fabbrica Automobili, a jeho příď zdobil znak kombinující rudý kříž v bílém poli jako symbol hlavního města Lombardie Milána s hadem rodu Viscontiů.
Po sloučení s podniky Nicoly Romea nese od roku 1919 firma jméno Alfa Romeo. Od roku 1986 je Alfa Romeo součástí skupiny Fiat Gruppo. Současná roční produkce od roku 1995 přesahuje hranici 150 000 automobilů.
Patrně žádný jiný výrobce osobních automobilů se nemůže pochlubit takovým množstvím úspěchů na závodních tratích jako Alfa Romeo.
Historie do roku 1918
Hned první model A.L.F.A., který se představil v roce 1910, získal značce reputaci kvality a výkonnosti. Rozkvět automobilky přineslo zapojení do vojenské výroby po roce 1914. A.L.F.A. dodávala různá vozidla na podvozcích vlastní konstrukce. Majoritní vlastník - Banca di Sconto - předal v roce 1915 vedení firmy neapolskému podnikateli Nicolovi Romeovi. Pod Romeovým vedením se výroba rozšířila i na munici a licenční stavbu leteckých motorů. V červnu 1918 byla A.L.F.A. likvidována a splynula s dalšími čtyřmi Romeovými společnostmi.
Historie do roku 1945
Po skončení 1. světové války se do továrny Portello vrátila výroba automobilů, od roku 1919 nesoucích označení Alfa Romeo. Technicky vyspělé modely RL a především řada 6C získaly mnoho sportovních úspěchů a vydobyly si pověst nejsportovnějších automobilů meziválečného období. Alfa Romeo se aktivně věnovala automobilovým závodům. Modely P2, 8C ("Monza" a další) a Tipo B (P3) s přeplňovanými motory se staly mezníky ve vývoji konstrukce závodních automobilů. Alfy Romeo vyhrávaly na okruzích Velkých cen, v silničních závodech Targa Florio a Mille Miglia či ve čtyřiadvacetihodinovkách v Le Mans a ve Spa. Současně ovšem klesal prodej a automobilka se dostala do krize. Proto ji v roce 1933 Banca di Sconto prodala státní organizaci I.R.I. (Instituto per la Ricostruzione Industriale). V rámci reorganizace byla zrušena výroba kompresorových sportovních modelů a výrobní program se rozšířil o autobusy, nákladní vozidla a letecké motory v licenci firmy Bristol. Produkce automobilů poklesla a závodní činnost převzala Scuderia Ferrari z Modeny. Začátek války v Habeši znamenal pro Alfu Romeo příliv vojenských zakázek, hospodářský vzestup a novou aktivitu při vývoji sportovních a závodních automobilů.
Historie do roku 1970
Nový operační plán rozvoje byl založen na výrobě jednoduchého automobilu nepostrádajícího sportovního ducha. První velkosériově vyráběný sedan 1900 se čtyřválcovým motorem se představil v roce 1950. Z tohoto automobilu posléze vznikly legendární automobily padesátých a šedesátých let Giulietta 1300, Giulia 1600 a modely 1750/2000. Současně se vyráběly i jejich sportovní verze, mezi nimiž stojí za připomenutí Spider Duetto s karoserií Pininfarina, který vydržel v sériové výrobě od roku 1967 neuvěřitelných 27 let a pod názvem Alfa Spider se vyráběl donedávna. V šedesátýchtých letech se Alfa Romeo vrátila k výrobě velkých automobilů v podobě šestiválce 2600 (1962) a Bertoneho kupé Montreal, poháněného osmiválcem vyvinutým ze závodních modelů 33 (1970). Alfa Romeo je s krátkými přestávkami stále aktivní i na závodních okruzích. Ještě před válkou vyvinutý model 158 přezdívaný Alfetta se stal nejúspěšnějším automobilem poválečného období a získal první dva tituly mistra světa (1950 G. Farina, 1951 J .M. Fangio). Později se firma soustředila především na závody sportovních a cestovních automobilů. V letech 1959 až 1965 Alfa Romeo v rámci mezinárodní spolupráce vyráběla a prodávala automobily francouzského státního koncernu Renault.
Historie do roku 1997
Italská vláda se rozhodla vybudovat nové pracovní příležitosti na jihu Itálie prostřednictvím nové automobilky Alfasud v Pomigliano d`Arco nedaleko Neapole. Levný Alfasud s karoserií od Giugiara se představil v roce 1972. Ve stejném roce přišel v hlavním závodě v Arese do výroby nový model s legendárním jménem Alfetta, který vystřídal sportovní sedany střední třídy 1750/2000. Alfetty vyráběla i brazilská firma FNM v Bello Horizonte, zatímco Alfasudy sjížděly z výrobních pásů také v Malajsii a v Jižní Africe. V roce 1977 se do výrobního programu vrátilo jméno Giulietta u malého sedanu, nástupce Giulie. Na horním okraji výrobního programu se v roce 1979 představil sedan Alfa 6. Ten měl společný základ s Alfettou, ale poháněly jej šestiválcové motory. Ze sportovní verze Alfasud vzniklo od roku 1983 kupé Sprint a ve stejné době se představil nástupce Alfasudu, sedan nižší střední třídy 33, který později dostal i karoserii kombi. V roce 1984 vystřídala ve střední třídě Alfettu Alfa 90 a dalším modelem stejné kategorie a velikosti se o rok později stala Alfa 75. Nedostatečná kvalita výroby Alfasudu poškodila pověst značky. Nekoncepční modelová politika způsobila hospodářské potíže, které se vedení automobilky pokusilo řešit spoluprací s japonským Nissanem. V roce 1981 začala stavba nové továrny Pratola Serra v provincii Avellino, kde se od roku 1983 vyráběl malý automobil Arna. Ten vznikl jako nepříliš šťastná kombinace Alfasudu a Nissanu Cherry. Problémy projektů Alfasud a Arna přivedly Alfu Romeo do krize a krachující automobilku hodlal převzít Ford. Tomu zabránila skupina Gruppo Fiat a Alfu Romeo od organizace I.R.I. v roce 1986 odkoupila. Prvním ovocem spolupráce Fiat-Lancia-Alfa Romeo se stal nový luxusní model 164 představený v roce 1989. Dokladem postupně se zlepšující hospodářské situace automobilky se stal návrat na závodní tratě a obnovení výroby exkluzivních sportovních modelů SZ spider a kupé vyvinutých ve spolupráci s karosárnou Zagato. V roce 1992 se jako druhý společný projekt s Fiatem představila nová generace automobilů střední třídy označená 155. Model 155 vznikl na základě Alfy 75 a v liniích Giulietty, ale přinesl zracionalizování a modernizaci výroby. V roce 1994 se v Turíně představil kompaktní model 145, o rok později doplněný sedanem 146. Vrcholem výrobního programu Alfy Romeo se od roku 1995 staly sportovní automobily GTV a Spider. Nejnovějším počinkem firmy je atraktivní řada 156, která nahradila přece jen již vysloužilý model 155.
auto forum