Je to k neuvěření, ale první legendární model M3 vznikl před čtvrtstoletím tedy v roce 1985. Stalo se tak na základě BMW trojkové řady vyráběné pod kódovým označením E30.
Tuto legendu BMW respektive jeho divize M GmbH stvořila jako homologační sérii v počtu pěti tisíc kusů pro závody na okruzích. Jak všichni víme u tohoto počtu nezůstalo a M3 sjíždějí z výrobních linek dosud. Závodní verze M3 zajistilo BMW velikou řádku úspěchů hlavně v německé sérii DTM, vozy se objevovaly i na tratích rallye.
Poznávacím znamením první M3 bylo výrazné křídlo na víku zavazadelníku a znatelně rozšířené přední i zadní blatníky, lišilo se proti výchozí řadě 3 použitím masivnějšího předního spojleru a upravenými prahy. Technické parametry byly ve své době více jak solidní. Pod kapotou pracoval podélně uložený atmosférický čtyřválec o objemu 2302 cm3, ten poskytoval vozu maximální výkon 200 koní při 6750 ot/min a kroutící moment 241 N.m při 4750 ot/min. Při pohotovostní hmotnosti "emtrojky" 1300 kilogramů se s ním dokázal rozjet na 225 km/h a zrychlil na stovku za 7,5 sekundy. Klasicky jak se na BMW sluší a patří byl výkon hnán na zadní nápravu přes pětistupňovou manuální převodovku.
V interiéru dominovaly sportovní sedačky a volant. Brzdy dostala M3 z pětkové řady a prošla odlehčovací kůrou. Později následovala i verze M3 Cabrio. Od řady E36 se stabilně verze M3 vyrábějí ve verzích kupé, kabrio i sedan. U čtyřválců nezůstalo postupnou evolucí přes šestiválce se dostalo až na současné jednotky V8.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?