POHLEDY DO HISTORIE; V rámci naší rubriky tentokrát zamíříme poměrně hluboko do minulosti. Naším cílem je prototyp vozu, jenž jeho objednatel nejen neprodával, ale ani ho nevlastnil.
Po skončení II. světové války v roce 1945 hledal William Hewson kam by investoval peníze vydělané v Pacifiku v průběhu konfliktu jeho společností Hewson Pacific Corporation. Zaujal ho rychle se rozvíjející automobilový průmysl a byl přesvědčen o tom, že nejvíce lze vydělat na vozech pro bohatou klientelu.
Obrátil se tedy na společnost Coachcraft, Ltd. založenou v roce 1940 Rudy Stosselem, Paul Erdosem a Burt Chalmersem. Jednalo se v podstatě o karosárnu, která oblékala tradiční šasi do karosérií netradičních tvarů a materiálů. Hlavními zákazníky společnosti sídlící v Hollywoodu byly filmové hvězdy, producenti a další úspěšné osobnosti.
Rudy Stossel navrhl skutečně nezvyklý vůz, jehož hlavním znakem byla aerodynamicky tvarovaná dozadu se zeštíhlující karosérie připomínající spíše motorový člun než automobil. Paul Erdos oblékl Hewson Rocket do svařených hliníkových panelů. Aerodynamický tvar nemělo nic rušit, zapuštěny byly speciální dotykové kliky na otvírání dveří, přední i zadní světlomety a jediným prvkem rušící čistou linii byly nárazníky a přední sklo v subtilním rámu. Také kola byla kompletně zakryta a při prvním pohledu se zdálo, že jde o tříkolku. Ty však měly ještě do svého skutečného zrození čas a zadní náprava byla zúžena z důvodu čistě estetického a aerodynamického.
Také interiér byl navržen v duchu exteriéru bez zbytečně rušivých elementů. Řadící páka byla klasicky pod volantem a palubní deska v kůži nesla pouze jediný jeden kruhový ukazatel, kde byl implementován tachometr, ukazatel rychlosti, stavu baterie, nádrže a hodnot teploty vody a oleje.
O pohon zadních kol se staral plochý osmiválec Ford umístěný před zadní nápravou prostřednictvím třístupňové manuální převodovky. Nejvyšší rychlost dvoumístného vozu byla 144 km/h.
Uvažovaná cena pro prodej byla při rozpočtech stanovena na 1000 USD, ale plány byla jedna věc a skutečnost věc druhá. V průběhu stavby a přípravy došly Hewsonovi finanční prostředky a exemplář dokončila Coachcraft, Ltd. na vlastní náklady s tím, že se stal následně lákadlem ve výloze společnosti. Prodán byl poprvé až v roce 1959 v dražbě obchodníkovi se starými vozy za 650 USD…
Foto: www.conceptcarz.comMladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.