Automobilový sport má před sebou sezonu úpadku. Je jedno, na jakou mezinárodní sérii se podíváme, všude ubylo účastníků a tím jistě i zábavy. Ve Formuli 1 pojedou jen dvě desítky monopostů, ještě před třemi lety vzkvétající evropská Formule 3 bude ráda, když na startu přivítá 18 vozů, stejně tak opěvovaná DTM - a o pouhých čtyřech prototypech, které letos pojedou o vavříny WEC raději ani nemluvě.
Tento všeobecný trend se nezastavil ani před druhým nejvyšším šampionátem monopostů, GP2. Trevor Carlin po strastiplné sezoně 2016 rozhodl, že pořád trapnější živoření své stáje v tomto šampionátu raději ukončí a seriálu pana Bruna Michela proto zbylo na listině přihlášek jen deset stájí. Vývoj špičkových jezdců GP2 minulé sezony neudělal této třídě přes zimu právě velkou reklamu: Nikdo z nich nezvládl skok do kokpitu Formule 1, přičemž bude mistr Gasly roku 2017 "zaparkován" v bezvýznamném japonském šampionátu Super-Formula. Giovinazzi se Sirotkinem se stali alespoň "třetími" jezdci Sauberu a Renaultu. Pozitivním jevem ovšem je, že si již sedm z přihlášených týmů smluvně zajistilo platící zákazníky, to jest mladé talenty, kteří byli schopni sehnat oněch 1,5 až 2 miliony Eur zaručující účast.
Opravdu zářivých sportovců s potenciálem budoucího vítěze Formule 1 je mezi nimi ovšem jen jako šafránu - přísně viděno jen jeden! Tento výjimečný jezdec je úřadující mistr GP3, Charles Leclerc. Shodou okolností ponese jeho Dallara týmu Prema startovní číslo 1. 19letý Leclerc je oficiálním juniorem Ferrari, stejně tak, jako jeho budoucí týmový kolega Antonio Fuoco. Ital ovšem v minulých letech zůstal mnoho dlužen a byl asi sám překvapen, že smí v Akademii Ferrari zůstat. Tým pana Rosina tedy nasadí dva nováčky a nastoupí v rudém jako farma Scuderie. Zdá se, že proto skončila krátká, ale úspěšná kooperace Premy s Teddy Yipem a jeho fiktivním Theodore Racingem.
Až do nástupu Premy byl nejúspěšnějším týmem GP2 francouzský ART, jehož majitel Frederic Vasseur právě dostal vyhazov od Renaultu-F1. Možná, že proto bude mít více času, starat se o své dva dorostence: japonského chráněnce Hondy, Nobuhara Macušitu a výborného Anglo-Thajce, Alexandra Albona. Japonec pojede v GP2 třetím rokem a minulý rok neudržel ani svou výkonnost sezony 2015, zatímco byl Albon největším konkurentem Leclerca v GP3.
Silně obsazen pojede o přední místa i tým paní Světlany Strelnikové, Russian Time. Čas od času geniální Rus Artem Markelov již jaksi patří k inventáři této stáje, druhý vůz obdrží slibný Ital Luca Ghiotto.
Na výborné výsledky minulosti se může ohlédnout tým DAMS Jeana-Paula Driota. Francouzi dobyli titulu například s Romainem Grosjeanem, Davidem Valsecchim a Jolyonem Palmerem a rádi by po dvouletém odmlčení opět bojovali o nejvyšší příčky. V kokpitu se o to má postarat především Brit Oliver Rowland, který sice ztratil obří část podpory koncernu Renault, pořád ale ještě je juniorem žlutých. Ve druhém voze DAMSu se bude druhý rok za sebou snažit Nicholas Latifi. Kanaďan očividně disponuje spolehlivými sponzory a dobrými kontakty - jeho dosavadní výsledky mu sedačku v GP2 jistě nebetonovaly...
Stáj, která vždy byla a bude dobrá pro překvapení, je španělský Racing Engineering prince Alfonsa de Orléanse Borbona. Příbuzný královské rodiny letos svěří své dva vozy nováčkovi Louisovi Deletrazovi a Gustavovi Maljovi. Švýcar je synem bývalého pay-drivera F1, Jeana-Denise, má ale zjevně více talentu, než otec. Švéd byl minulý rok mezi borci GP2 jezdcem s nejznatelnějším zlepšením a může letos za příznivých okolností vyhrávat.
O vítězství jistě chce jezdit i Norman Nato. Francouz po relativně úspěšném roce 2016 opustil Racing Engineering a vrátil se do týmu Garryho Hornera, Arden. Tato stáj se sice minulý rok propadla na chvost pole, Hornerovi se pro letošek ovšem podařil rozhodující deal: Přelanařil k sobě od Adriana Campose Indonésana Seana Gelaela a tím i peníze jeho štědrého otce.
Zatím posledním z týmů s potvrzenou sestavou je MP Racing, patřící výrobci obalů de Jongovi. Za Nizozemce pojede junior Red Bullu, Sergio Sette Camara, jehož zatím dobře "skrytý talent" rozeznal jen Dr. Marko. Vedle Brazilce půjde na start fílius impéria Tesco, Jordan King. 23letý Brit a miliony jeho otce dlouho platili za poslední možné zachránce Manoru-F1, nakonec se ovšem rozhodl, raději strávit další sezonu v GP2, kde minulý rok několikrát předvedl svůj nesporný talent.
Italské týmy Rapax a Trident zatím nenašli adekvátní jezdce a nad jejich účastí proto jistě visí tlustý otazník - stejně tak jako nad týmem Adriana Campose, který asi velmi těžce nese výše zmíněnou ztrátu sponzora KFC. O tom, že by se nakonec přeci jen přihlásil i jedenáctý tým (Hilmer Motorsport) už asi nesní ani pan Michel.
Do prvního testu v Barceloně zbývají již jen dva týdny a za kulisami se i s ohledem na politiku mnohé hýbe: Po Ecclestoneově odchodu se o tento šampionát začala silněji zajímat i FIA a o přejměnování GP2 ve "Formuli 2" se ještě jedná.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.