Před sezonou 2017: Nové tváře staré Formule GP2

GP2
GP2, foto: Roman Klemm
Roman Klemm 26. února 2017 14:11
Sdílej:

Automobilový sport má před sebou sezonu úpadku. Je jedno, na jakou mezinárodní sérii se podíváme, všude ubylo účastníků a tím jistě i zábavy. Ve Formuli 1 pojedou jen dvě desítky monopostů, ještě před třemi lety vzkvétající evropská Formule 3 bude ráda, když na startu přivítá 18 vozů, stejně tak opěvovaná DTM - a o pouhých čtyřech prototypech, které letos pojedou o vavříny WEC raději ani nemluvě.

Tento všeobecný trend se nezastavil ani před druhým nejvyšším šampionátem monopostů, GP2. Trevor Carlin po strastiplné sezoně 2016 rozhodl, že pořád trapnější živoření své stáje v tomto šampionátu raději ukončí a seriálu pana Bruna Michela proto zbylo na listině přihlášek jen deset stájí. Vývoj špičkových jezdců GP2 minulé sezony neudělal této třídě přes zimu právě velkou reklamu: Nikdo z nich nezvládl skok do kokpitu Formule 1, přičemž bude mistr Gasly roku 2017 "zaparkován" v bezvýznamném japonském šampionátu Super-Formula. Giovinazzi se Sirotkinem se stali alespoň "třetími" jezdci Sauberu a Renaultu. Pozitivním jevem ovšem je, že si již sedm z přihlášených týmů smluvně zajistilo platící zákazníky, to jest mladé talenty, kteří byli schopni sehnat oněch 1,5 až 2 miliony Eur zaručující účast.

Opravdu zářivých sportovců s potenciálem budoucího vítěze Formule 1 je mezi nimi ovšem jen jako šafránu - přísně viděno jen jeden! Tento výjimečný jezdec je úřadující mistr GP3, Charles Leclerc. Shodou okolností ponese jeho Dallara týmu Prema startovní číslo 1. 19letý Leclerc je oficiálním juniorem Ferrari, stejně tak, jako jeho budoucí týmový kolega Antonio Fuoco. Ital ovšem v minulých letech zůstal mnoho dlužen a byl asi sám překvapen, že smí v Akademii Ferrari zůstat. Tým pana Rosina tedy nasadí dva nováčky a nastoupí v rudém jako farma Scuderie. Zdá se, že proto skončila krátká, ale úspěšná kooperace Premy s Teddy Yipem a jeho fiktivním Theodore Racingem. 

Až do nástupu Premy byl nejúspěšnějším týmem GP2 francouzský ART, jehož majitel Frederic Vasseur právě dostal vyhazov od Renaultu-F1. Možná, že proto bude mít více času, starat se o své dva dorostence: japonského chráněnce Hondy, Nobuhara Macušitu a výborného Anglo-Thajce, Alexandra Albona. Japonec pojede v GP2 třetím rokem a minulý rok neudržel ani svou výkonnost sezony 2015, zatímco byl Albon největším konkurentem Leclerca v GP3.

Silně obsazen pojede o přední místa i tým paní Světlany Strelnikové, Russian Time. Čas od času geniální Rus Artem Markelov již jaksi patří k inventáři této stáje, druhý vůz obdrží slibný Ital Luca Ghiotto.

Na výborné výsledky minulosti se může ohlédnout tým DAMS Jeana-Paula Driota. Francouzi dobyli titulu například s Romainem Grosjeanem, Davidem Valsecchim a Jolyonem Palmerem a rádi by po dvouletém odmlčení opět bojovali o nejvyšší příčky. V kokpitu se o to má postarat především Brit Oliver Rowland, který sice ztratil obří část podpory koncernu Renault, pořád ale ještě je juniorem žlutých. Ve druhém voze DAMSu se bude druhý rok za sebou snažit Nicholas Latifi. Kanaďan očividně disponuje spolehlivými sponzory a dobrými kontakty - jeho dosavadní výsledky mu sedačku v GP2 jistě nebetonovaly...

Stáj, která vždy byla a bude dobrá pro překvapení, je španělský Racing Engineering prince Alfonsa de Orléanse Borbona. Příbuzný královské rodiny letos svěří své dva vozy nováčkovi Louisovi Deletrazovi a Gustavovi Maljovi. Švýcar je synem bývalého pay-drivera F1, Jeana-Denise, má ale zjevně více talentu, než otec. Švéd byl minulý rok mezi borci GP2 jezdcem s nejznatelnějším zlepšením a může letos za příznivých okolností vyhrávat.

O vítězství jistě chce jezdit i Norman Nato. Francouz po relativně úspěšném roce 2016 opustil Racing Engineering a vrátil se do týmu Garryho Hornera, Arden. Tato stáj se sice minulý rok propadla na chvost pole, Hornerovi se pro letošek ovšem podařil rozhodující deal: Přelanařil k sobě od Adriana Campose Indonésana Seana Gelaela a tím i peníze jeho štědrého otce.

Zatím posledním z týmů s potvrzenou sestavou je MP Racing, patřící výrobci obalů de Jongovi. Za Nizozemce pojede junior Red Bullu, Sergio Sette Camara, jehož zatím dobře "skrytý talent" rozeznal jen Dr. Marko. Vedle Brazilce půjde na start fílius impéria Tesco, Jordan King. 23letý Brit a miliony jeho otce dlouho platili za poslední možné zachránce Manoru-F1, nakonec se ovšem rozhodl, raději strávit další sezonu v GP2, kde minulý rok několikrát předvedl svůj nesporný talent.

Italské týmy Rapax a Trident zatím nenašli adekvátní jezdce a nad jejich účastí proto jistě visí tlustý otazník - stejně tak jako nad týmem Adriana Campose, který asi velmi těžce nese výše zmíněnou ztrátu sponzora KFC. O tom, že by se nakonec přeci jen přihlásil i jedenáctý tým (Hilmer Motorsport) už asi nesní ani pan Michel.        

Do prvního testu v Barceloně zbývají již jen dva týdny a za kulisami se i s ohledem na politiku mnohé hýbe: Po Ecclestoneově odchodu se o tento šampionát začala silněji zajímat i FIA a o přejměnování GP2 ve "Formuli 2" se ještě jedná.

Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.