Automobilový sport má před sebou sezonu úpadku. Je jedno, na jakou mezinárodní sérii se podíváme, všude ubylo účastníků a tím jistě i zábavy. Ve Formuli 1 pojedou jen dvě desítky monopostů, ještě před třemi lety vzkvétající evropská Formule 3 bude ráda, když na startu přivítá 18 vozů, stejně tak opěvovaná DTM - a o pouhých čtyřech prototypech, které letos pojedou o vavříny WEC raději ani nemluvě.
Tento všeobecný trend se nezastavil ani před druhým nejvyšším šampionátem monopostů, GP2. Trevor Carlin po strastiplné sezoně 2016 rozhodl, že pořád trapnější živoření své stáje v tomto šampionátu raději ukončí a seriálu pana Bruna Michela proto zbylo na listině přihlášek jen deset stájí. Vývoj špičkových jezdců GP2 minulé sezony neudělal této třídě přes zimu právě velkou reklamu: Nikdo z nich nezvládl skok do kokpitu Formule 1, přičemž bude mistr Gasly roku 2017 "zaparkován" v bezvýznamném japonském šampionátu Super-Formula. Giovinazzi se Sirotkinem se stali alespoň "třetími" jezdci Sauberu a Renaultu. Pozitivním jevem ovšem je, že si již sedm z přihlášených týmů smluvně zajistilo platící zákazníky, to jest mladé talenty, kteří byli schopni sehnat oněch 1,5 až 2 miliony Eur zaručující účast.
Opravdu zářivých sportovců s potenciálem budoucího vítěze Formule 1 je mezi nimi ovšem jen jako šafránu - přísně viděno jen jeden! Tento výjimečný jezdec je úřadující mistr GP3, Charles Leclerc. Shodou okolností ponese jeho Dallara týmu Prema startovní číslo 1. 19letý Leclerc je oficiálním juniorem Ferrari, stejně tak, jako jeho budoucí týmový kolega Antonio Fuoco. Ital ovšem v minulých letech zůstal mnoho dlužen a byl asi sám překvapen, že smí v Akademii Ferrari zůstat. Tým pana Rosina tedy nasadí dva nováčky a nastoupí v rudém jako farma Scuderie. Zdá se, že proto skončila krátká, ale úspěšná kooperace Premy s Teddy Yipem a jeho fiktivním Theodore Racingem.
Až do nástupu Premy byl nejúspěšnějším týmem GP2 francouzský ART, jehož majitel Frederic Vasseur právě dostal vyhazov od Renaultu-F1. Možná, že proto bude mít více času, starat se o své dva dorostence: japonského chráněnce Hondy, Nobuhara Macušitu a výborného Anglo-Thajce, Alexandra Albona. Japonec pojede v GP2 třetím rokem a minulý rok neudržel ani svou výkonnost sezony 2015, zatímco byl Albon největším konkurentem Leclerca v GP3.
Silně obsazen pojede o přední místa i tým paní Světlany Strelnikové, Russian Time. Čas od času geniální Rus Artem Markelov již jaksi patří k inventáři této stáje, druhý vůz obdrží slibný Ital Luca Ghiotto.
Na výborné výsledky minulosti se může ohlédnout tým DAMS Jeana-Paula Driota. Francouzi dobyli titulu například s Romainem Grosjeanem, Davidem Valsecchim a Jolyonem Palmerem a rádi by po dvouletém odmlčení opět bojovali o nejvyšší příčky. V kokpitu se o to má postarat především Brit Oliver Rowland, který sice ztratil obří část podpory koncernu Renault, pořád ale ještě je juniorem žlutých. Ve druhém voze DAMSu se bude druhý rok za sebou snažit Nicholas Latifi. Kanaďan očividně disponuje spolehlivými sponzory a dobrými kontakty - jeho dosavadní výsledky mu sedačku v GP2 jistě nebetonovaly...
Stáj, která vždy byla a bude dobrá pro překvapení, je španělský Racing Engineering prince Alfonsa de Orléanse Borbona. Příbuzný královské rodiny letos svěří své dva vozy nováčkovi Louisovi Deletrazovi a Gustavovi Maljovi. Švýcar je synem bývalého pay-drivera F1, Jeana-Denise, má ale zjevně více talentu, než otec. Švéd byl minulý rok mezi borci GP2 jezdcem s nejznatelnějším zlepšením a může letos za příznivých okolností vyhrávat.
O vítězství jistě chce jezdit i Norman Nato. Francouz po relativně úspěšném roce 2016 opustil Racing Engineering a vrátil se do týmu Garryho Hornera, Arden. Tato stáj se sice minulý rok propadla na chvost pole, Hornerovi se pro letošek ovšem podařil rozhodující deal: Přelanařil k sobě od Adriana Campose Indonésana Seana Gelaela a tím i peníze jeho štědrého otce.
Zatím posledním z týmů s potvrzenou sestavou je MP Racing, patřící výrobci obalů de Jongovi. Za Nizozemce pojede junior Red Bullu, Sergio Sette Camara, jehož zatím dobře "skrytý talent" rozeznal jen Dr. Marko. Vedle Brazilce půjde na start fílius impéria Tesco, Jordan King. 23letý Brit a miliony jeho otce dlouho platili za poslední možné zachránce Manoru-F1, nakonec se ovšem rozhodl, raději strávit další sezonu v GP2, kde minulý rok několikrát předvedl svůj nesporný talent.
Italské týmy Rapax a Trident zatím nenašli adekvátní jezdce a nad jejich účastí proto jistě visí tlustý otazník - stejně tak jako nad týmem Adriana Campose, který asi velmi těžce nese výše zmíněnou ztrátu sponzora KFC. O tom, že by se nakonec přeci jen přihlásil i jedenáctý tým (Hilmer Motorsport) už asi nesní ani pan Michel.
Do prvního testu v Barceloně zbývají již jen dva týdny a za kulisami se i s ohledem na politiku mnohé hýbe: Po Ecclestoneově odchodu se o tento šampionát začala silněji zajímat i FIA a o přejměnování GP2 ve "Formuli 2" se ještě jedná.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.