Interview s Tomášem Engem

Rozhovor
Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: Dana Garrett/IRL
ar1 4. října 2004 14:45
Sdílej:

Přinášíme Vám první rozhovor s Tomášem Engem po debutu v seriálu IRL IndyCar Series, kde bohužel skončil několik kol před cílem.

Jak se cítíte po prvním závodu IRL? Fyzicky jsem zcela v pořádku, ale pochopitelně jsem zklamaný, že jsem nedojel do cíle. Nejvíce je mi líto rozbitého vozu, protože z výsledkového hlediska je tam rozdíl asi jenom jednoho místa. Našim plánem bylo příliš neriskovat a soustředit se na dokončení závodu. To ale v žádném případě neznamená, že bych nebojoval. Po startu fungoval vůz poměrně dobře a dokázal jsem předjet několik soupeřů. Potom jsem ale začal ztrácet, ačkoliv jsem jel zatáčky bez ubírání plynu. Po celý závod se zdálo, že vůz funguje zhruba prvních pět kol na nových pneumatikách, potom ztrácí. Snažili jsme se v rámci možností udělat úpravy nastavení, při zastávkách jsme měnili přítlak předního křídla a také jsem z kokpitu zkoušel měnit vyvážení mezi levým předním a pravým zadním kolem. Nic z toho ale nepomohlo. Co bylo příčinou nehody? "Vůbec nemám tušení. Vůz mi najednou ustřelil a už se ho nedalo zkrotit. Byla to divná nehoda. Vždy, když jsem v minulosti havaroval, tak jsem měl ihned nějaké vysvětlení nebo tušení, co se mohlo stát. Navíc k nehodě došlo v zatáčce mezi zadní a cílovou rovinkou, která je jednodušší, podstatně těžší je zatáčka mezi cílovkou a zadní rovinkou. Obě zatáčky se stejně jedou na plný plyn. Nejel jsem ani těsně za jiným vozem, takže vůz měl normální přítlak. Musíme počkat, až tým dostane data z počítače ve voze, což však bude až doma v Indianapolis, protože po nárazu byl poškozen kabel vedoucí z počítače a v Kalifornii to nešlo narychlo opravit. Mluvil jste s Tomasem Scheckterem? "Hovořili jsme spolu v nemocnici. Měl nějaké problémy s motorem, proto při restartech vždycky ztrácel. Při nehodě s tím nemohl nic dělat, neměl se kam vyhnout a mohl jenom brzdit. Byl to smolný závodní incident. Když pomineme nehodu, jak jste spokojen s průběhem závodu? "Absolvoval jsem několik hezkých soubojů, což se mi líbilo, celkově však nebyl vůz dostatečně rychlý. S inženýry byla dobrá komunikace, nastavení vozu nebylo až tak špatné. Domníváme se, že motor neměl očekávaný výkon. Ve chvíli nehody jsem ztrácel tři nebo čtyři kola, což je strašně moc. Musíme pečlivě prostudovat data, abychom zjistili, co přesně se stalo. Jak probíhala spolupráce s Al Unserem juniorem, který je vaším spotterem? "Bylo to perfektní, v průběhu závodu jsme neměli jediný problém. Al mi také radí třeba při volbě stopy a máme hodně podobné názory. Chtěl bych mu touto cestou poděkovat. BPA sports marketing, a.s. a www.tomas-enge.cz Foto: IRL
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?