Interview s Tomášem Engem

Rozhovor
Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: Dana Garrett/IRL
ar1 4. října 2004 14:45
Sdílej:

Přinášíme Vám první rozhovor s Tomášem Engem po debutu v seriálu IRL IndyCar Series, kde bohužel skončil několik kol před cílem.

Jak se cítíte po prvním závodu IRL? Fyzicky jsem zcela v pořádku, ale pochopitelně jsem zklamaný, že jsem nedojel do cíle. Nejvíce je mi líto rozbitého vozu, protože z výsledkového hlediska je tam rozdíl asi jenom jednoho místa. Našim plánem bylo příliš neriskovat a soustředit se na dokončení závodu. To ale v žádném případě neznamená, že bych nebojoval. Po startu fungoval vůz poměrně dobře a dokázal jsem předjet několik soupeřů. Potom jsem ale začal ztrácet, ačkoliv jsem jel zatáčky bez ubírání plynu. Po celý závod se zdálo, že vůz funguje zhruba prvních pět kol na nových pneumatikách, potom ztrácí. Snažili jsme se v rámci možností udělat úpravy nastavení, při zastávkách jsme měnili přítlak předního křídla a také jsem z kokpitu zkoušel měnit vyvážení mezi levým předním a pravým zadním kolem. Nic z toho ale nepomohlo. Co bylo příčinou nehody? "Vůbec nemám tušení. Vůz mi najednou ustřelil a už se ho nedalo zkrotit. Byla to divná nehoda. Vždy, když jsem v minulosti havaroval, tak jsem měl ihned nějaké vysvětlení nebo tušení, co se mohlo stát. Navíc k nehodě došlo v zatáčce mezi zadní a cílovou rovinkou, která je jednodušší, podstatně těžší je zatáčka mezi cílovkou a zadní rovinkou. Obě zatáčky se stejně jedou na plný plyn. Nejel jsem ani těsně za jiným vozem, takže vůz měl normální přítlak. Musíme počkat, až tým dostane data z počítače ve voze, což však bude až doma v Indianapolis, protože po nárazu byl poškozen kabel vedoucí z počítače a v Kalifornii to nešlo narychlo opravit. Mluvil jste s Tomasem Scheckterem? "Hovořili jsme spolu v nemocnici. Měl nějaké problémy s motorem, proto při restartech vždycky ztrácel. Při nehodě s tím nemohl nic dělat, neměl se kam vyhnout a mohl jenom brzdit. Byl to smolný závodní incident. Když pomineme nehodu, jak jste spokojen s průběhem závodu? "Absolvoval jsem několik hezkých soubojů, což se mi líbilo, celkově však nebyl vůz dostatečně rychlý. S inženýry byla dobrá komunikace, nastavení vozu nebylo až tak špatné. Domníváme se, že motor neměl očekávaný výkon. Ve chvíli nehody jsem ztrácel tři nebo čtyři kola, což je strašně moc. Musíme pečlivě prostudovat data, abychom zjistili, co přesně se stalo. Jak probíhala spolupráce s Al Unserem juniorem, který je vaším spotterem? "Bylo to perfektní, v průběhu závodu jsme neměli jediný problém. Al mi také radí třeba při volbě stopy a máme hodně podobné názory. Chtěl bych mu touto cestou poděkovat. BPA sports marketing, a.s. a www.tomas-enge.cz Foto: IRL
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.