Interview s Tomášem Engem
Enge, Tomáš, foto:
Dana Garrett/IRL
Přinášíme Vám první rozhovor s Tomášem Engem po debutu v seriálu IRL IndyCar Series, kde bohužel skončil několik kol před cílem.
Jak se cítíte po prvním závodu IRL?
Fyzicky jsem zcela v pořádku, ale pochopitelně jsem zklamaný, že jsem nedojel do cíle. Nejvíce je mi líto rozbitého vozu, protože z výsledkového hlediska je tam rozdíl asi jenom jednoho místa. Našim plánem bylo příliš neriskovat a soustředit se na dokončení závodu. To ale v žádném případě neznamená, že bych nebojoval. Po startu fungoval vůz poměrně dobře a dokázal jsem předjet několik soupeřů. Potom jsem ale začal ztrácet, ačkoliv jsem jel zatáčky bez ubírání plynu. Po celý závod se zdálo, že vůz funguje zhruba prvních pět kol na nových pneumatikách, potom ztrácí. Snažili jsme se v rámci možností udělat úpravy nastavení, při zastávkách jsme měnili přítlak předního křídla a také jsem z kokpitu zkoušel měnit vyvážení mezi levým předním a pravým zadním kolem. Nic z toho ale nepomohlo.
Co bylo příčinou nehody?
"Vůbec nemám tušení. Vůz mi najednou ustřelil a už se ho nedalo zkrotit. Byla to divná nehoda. Vždy, když jsem v minulosti havaroval, tak jsem měl ihned nějaké vysvětlení nebo tušení, co se mohlo stát. Navíc k nehodě došlo v zatáčce mezi zadní a cílovou rovinkou, která je jednodušší, podstatně těžší je zatáčka mezi cílovkou a zadní rovinkou. Obě zatáčky se stejně jedou na plný plyn. Nejel jsem ani těsně za jiným vozem, takže vůz měl normální přítlak. Musíme počkat, až tým dostane data z počítače ve voze, což však bude až doma v Indianapolis, protože po nárazu byl poškozen kabel vedoucí z počítače a v Kalifornii to nešlo narychlo opravit.
Mluvil jste s Tomasem Scheckterem?
"Hovořili jsme spolu v nemocnici. Měl nějaké problémy s motorem, proto při restartech vždycky ztrácel. Při nehodě s tím nemohl nic dělat, neměl se kam vyhnout a mohl jenom brzdit. Byl to smolný závodní incident.
Když pomineme nehodu, jak jste spokojen s průběhem závodu?
"Absolvoval jsem několik hezkých soubojů, což se mi líbilo, celkově však nebyl vůz dostatečně rychlý. S inženýry byla dobrá komunikace, nastavení vozu nebylo až tak špatné. Domníváme se, že motor neměl očekávaný výkon. Ve chvíli nehody jsem ztrácel tři nebo čtyři kola, což je strašně moc. Musíme pečlivě prostudovat data, abychom zjistili, co přesně se stalo.
Jak probíhala spolupráce s Al Unserem juniorem, který je vaším spotterem?
"Bylo to perfektní, v průběhu závodu jsme neměli jediný problém. Al mi také radí třeba při volbě stopy a máme hodně podobné názory. Chtěl bych mu touto cestou poděkovat.
BPA sports marketing, a.s. a www.tomas-enge.cz
Foto: IRL
Stalo se
Test ojetiny Ford Mustang Fastback GT - plnotučný „muscle car“ s manuálem a osmiválcem
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Test ojetiny BMW M440i Gran Coupé – rodinný sporťák
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?