Interview s Tomášem Engem

Rozhovor
Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: Dana Garrett/IRL
ar1 4. října 2004 14:45
Sdílej:

Přinášíme Vám první rozhovor s Tomášem Engem po debutu v seriálu IRL IndyCar Series, kde bohužel skončil několik kol před cílem.

Jak se cítíte po prvním závodu IRL? Fyzicky jsem zcela v pořádku, ale pochopitelně jsem zklamaný, že jsem nedojel do cíle. Nejvíce je mi líto rozbitého vozu, protože z výsledkového hlediska je tam rozdíl asi jenom jednoho místa. Našim plánem bylo příliš neriskovat a soustředit se na dokončení závodu. To ale v žádném případě neznamená, že bych nebojoval. Po startu fungoval vůz poměrně dobře a dokázal jsem předjet několik soupeřů. Potom jsem ale začal ztrácet, ačkoliv jsem jel zatáčky bez ubírání plynu. Po celý závod se zdálo, že vůz funguje zhruba prvních pět kol na nových pneumatikách, potom ztrácí. Snažili jsme se v rámci možností udělat úpravy nastavení, při zastávkách jsme měnili přítlak předního křídla a také jsem z kokpitu zkoušel měnit vyvážení mezi levým předním a pravým zadním kolem. Nic z toho ale nepomohlo.
Co bylo příčinou nehody? "Vůbec nemám tušení. Vůz mi najednou ustřelil a už se ho nedalo zkrotit. Byla to divná nehoda. Vždy, když jsem v minulosti havaroval, tak jsem měl ihned nějaké vysvětlení nebo tušení, co se mohlo stát. Navíc k nehodě došlo v zatáčce mezi zadní a cílovou rovinkou, která je jednodušší, podstatně těžší je zatáčka mezi cílovkou a zadní rovinkou. Obě zatáčky se stejně jedou na plný plyn. Nejel jsem ani těsně za jiným vozem, takže vůz měl normální přítlak. Musíme počkat, až tým dostane data z počítače ve voze, což však bude až doma v Indianapolis, protože po nárazu byl poškozen kabel vedoucí z počítače a v Kalifornii to nešlo narychlo opravit.
Mluvil jste s Tomasem Scheckterem? "Hovořili jsme spolu v nemocnici. Měl nějaké problémy s motorem, proto při restartech vždycky ztrácel. Při nehodě s tím nemohl nic dělat, neměl se kam vyhnout a mohl jenom brzdit. Byl to smolný závodní incident. Když pomineme nehodu, jak jste spokojen s průběhem závodu?
"Absolvoval jsem několik hezkých soubojů, což se mi líbilo, celkově však nebyl vůz dostatečně rychlý. S inženýry byla dobrá komunikace, nastavení vozu nebylo až tak špatné. Domníváme se, že motor neměl očekávaný výkon. Ve chvíli nehody jsem ztrácel tři nebo čtyři kola, což je strašně moc. Musíme pečlivě prostudovat data, abychom zjistili, co přesně se stalo. Jak probíhala spolupráce s Al Unserem juniorem, který je vaším spotterem?
"Bylo to perfektní, v průběhu závodu jsme neměli jediný problém. Al mi také radí třeba při volbě stopy a máme hodně podobné názory. Chtěl bych mu touto cestou poděkovat. BPA sports marketing, a.s. a www.tomas-enge.cz Foto: IRL
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.