Rozhovor s Tomášem Engem

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: BPA sport marketing
ar1 21. září 2004 19:31
Sdílej:

První rozhovor s Tomášem Engem před jeho debutem na superrychlých ovále americké série IRL IndyCar.

Jak jste spokojen s testovacími jízdami a na co byly zaměřeny? Byla to pro mě neocenitelná zkušenost, protože každá odjetá míle je před mým závodním debutem velmi důležitá. V průběhu dne jsme zkoušeli reakce vozu na různé změny nastavení, obecně se dá říci, že nejvíce jsou znát pneumatiky, křídla a výška vozu. Ostatní parametry zatím u mě nehrají tak zásadní roli. Také jsem si odjel celý jeden stint, který tady má délku asi 50 kol a díky tomu jsem poznal, jak se s opotřebením pneumatik mění vlastnosti vozu.
Jak jste si vedl ve srovnání se svými soupeři? Máme informace jen o svých časech, konkurenci jsme neměřili. Ale i kdyby ano, tak srovnávání je při testech ošidné, protože rozdíl v rychlosti na kolo se liší i podle toho, zda jedete sám, nebo v aerodynamickém stínu soupeře. Já jsem takto zrychlil třeba o skoro tři míle, když jsem se mohl vytáhnout ze vzduchové kapsy. Jasné srovnání nabídne až kvalifikace, kdy je na trati vždy jen jeden jezdec.
Narušuje jízda ve vzduchové kapse nějak aerodynamiku vozu? Na přesnou odpověď ještě nemám dostatek zkušeností. Dnes jsem si mohl vyzkoušet maximálně jízdu za jedním vozem a tam se vlastnosti aerodynamiky nijak neměnily, ale neumím říci, co to udělá, až budu za skupinou vozů. K této situaci dojde až v závodu, protože když jsem se při testech chtěl za někoho zavěsit, tak jezdci většinou zpomalili nebo zajeli do boxů. Co pro vás znamená, že vašim spotterem bude Al Unser junior, jezdec s obrovskými zkušenostmi?
Je to pro mě pochopitelně obrovské plus. Al má hodně zkušeností, mnoho soupeřů zná ze závodní dráhy a navíc zná situaci i z pohledu jezdce. Spotterovi musíte stoprocentně důvěřovat, jsou to vlastně vaše další oči. Al mi může hlavně hodně pomoci při přípravě na závod, kdy se probírá nastavení vozu, taktika a další věci. S jakými ambicemi budete nastupovat k prvnímu závodnímu víkendu v IRL?
Těžko říci. Samozřejmě bych chtěl začít dobrým výsledkem, abych se co nejrychleji prosadil. Na druhou stranu je obtížné něco předpovídat, vždyť se podívejte na Tomase Schecktera, který jede u Pantheru a kromě letošního prvního závodu nedojel jediný závod mezi deseti nejlepšími. V závodech dochází často ke kolizím, do kterých se můžete dostat bez vlastní viny, při žluté fázi hraje roli i štěstí, jak se vám to trefí do taktiky... BPA sports marketing, a.s. a www.tomas-enge.cz Ilustrační foto: BPA sports marketing, a.s.
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.