Indianapolis 500: Kdo neviděl, nepochopí

Castroneves, Helio
Castroneves, Helio, foto: IndyCar Media
iM3 24. května 2009 23:05
Sdílej:

INDIANAPOLIS 500 - ZÁVOD; Jeho kariéra visela na vlásku, hrozilo mu vězení, jeho svět se mohl ze dne na den změnit. Nakonec to vyšlo, sympatický brazilec se vrátil zapsal se do historie nejen svým vítězství, ale pravděpodobně i nejemocionálnější oslavou jedinečného prvenství.

Helio Castroneves vyhrál potřetí v kariéře závod Indianapolis 500. Závěrečná kola si pohlídal, druhý Wheldon na něj trvale ztrácel dvě vteřiny. Když Castroneves projel cílem, spustila se déšť. Nikoliv však z oblohy, ale z očí čtyřiatřicetiletého jezdce a jeho nejbližších. I kdybyste přáli vítězství někomu jinému, po shlédnutí jeho bezprostředních reakcí byste svůj názor změnili. Castroneves vyšplhal na plot, který odděluje diváky od závodní dráhy. Poté usedl zpět do kokpitu, vlastně neusedl, bezvládně se do něj sesunul a nechal proudit emoce. Televizní obrazovky nabídly něco ojedinělého, nepopsatelného, něco podobného se už nikdy nebude opakovat. Kdo neviděl, nepochopí…. Start legendárního závodu Indianapolis 500 nevyšel podle představ. Hned v prvním kole došlo ke kolizi, černý kůň Mario Moraes sevřel v druhé zatáčce Marca Andrettiho. Oba byli vyřazeni ze závodu ještě před prvním kolem. Marco obviňoval Maria, ten zase Marca. Ze záznamu však lze usuzovat vinu Mariovi, který jezdce stáje Andretti Green sevřel. Andretti se po 70. kolech vrátil do závodu, ale řízení vozu bylo opravdu špatné a tak raději po několika kolech vzdal. Castroneves si vedoucí pozici neobhájil, při restartu šel do čela Franchitti. První místo si s přehledem hlídal, za ním si malý odstup udržovali Castroneves, Briscoe a Dixon. O dvacet kol později byly vyvěšeny další žluté vlajky. Ošemetná poslední zatáčka nachytala nepřipraveného Ryana Hunter-Reaye. Američan škrtl o zeď a neovladatelný monopost si to pozpátku zamířil na pitlane. Podobná situace nastala i v 53. kole. Tentokrát šlo o Roberta Doornbose, který svůj vůz dostal pod kontrolu, ale lehkému kontaktu nezabránil. Ohnul zavěšení a premiéra na Indianapolis 500 pro něj skončila. Krátce na to se mohl balit celý tým. O tři kola později přišel na řadu Rahal. Prakticky přes kopírák chyboval jako v loňském roce a zdemoloval monopost. Následné zastávky v boxech vyhrál Dixon a dostal se poprvé v závodě do čela. Záda mu hlídal Franchitti, ale toho ohrožoval Kanaan. Každoroční účastník Davey Hamilton zakončil své působení v 84. kole. Najel příliš vysoko a na nečistotách nemohl svůj vůz dostat pod kontrolu, střetu se zdí už nešlo zabránit. Na pitlane vyhrál interní souboj Franchitti a převzal od svého kolegy Dixona vedení. V 99. kole došlo k velké kolizi. Tony Kanaan, jenž na Indianapolis 500 nikdy nevyhrál, přestože v každém ročníku několik kol vedl, havaroval. Bez jakéhokoliv varování mu vůz náhle zatočil vpravo. Kanaan pouze sundal ruce z volantu a připravoval se na tvrdý střet se zdí. Předposlední série zastávka v boxech přinesla napínavé dění. Franchitti na špatný povel mechanika vystartoval příliš brzo, tankovací hadice byla stále v nádrži. Následným nedorozuměním ztratil Franchitti drahocenný čas. Největší pozornost však strhl Vitor Meira. Brazilcův monopost zachvátil oheň na pitlane. Plameny šlehaly prakticky po celém voze, ale přítomní hasiči požár zlikvidovali a Meira pokračoval v závodě! Castroneves převzal od Dixona vedení, jejich souboj sledoval už třetí Power. Na čtvrtého Tracyho zaútočil rychlý Wheldon, přes Kanaďana se prosmýkl i Townsend Bell. Franchitti se pohyboval na 12. místě. Další žlutou fázi vyvolal Wilson, který havaroval v první zatáčce. Startovní pole zamířilo na svou poslední zastávku v boxech. Z pitlane vyjel na první místě Castroneves před Briscoem a Wheldonem. Přesně 25. kol před cílem diváci viděli nejtvrdší kolizi v závodě. Na cílové rovince Matos a Meira bojovali o pozice, ale před první zatáčkou došlo ke kontaktu a oba velmi tvrdě narazili do zdi. Sedmnáct kol před cílem se rozhořela pravá bitva o cenné vítězství na Indianapolis 500. Castroneves poodjel konkurenci, sledoval ho Wheldon, Patrick a Bell. Brazilec si vedoucí pozici kontroloval a vyhrál. Z třetího prvenství bude se dlouho vzpamatovávat.
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.