Helio Castroneves to konečně dokázal

Castroneves, Helio
Castroneves, Helio, foto: IndyCar Media
iM3 25. srpna 2008 02:18
Sdílej:

INFINEON - ZÁVOD; Už v Sears Point mohl Dixon slavit titul. V případě vítězství a Castronevesova devátého a horším místě, by Dixon bral šampionát. Navíc by se stal prvním jezdcem v historii IndyCar, který v sezóně triumfoval sedmkrát. Pojďme se tedy podívat, jak probíhal patnáctý boj o titul 2008.

Slavná kalifornská trať Infineon Raceway čítá v IndyCar sérii patnácti zatáček. Okru využívá i NASCAR nebo závody dragsterů. Závodní areál uprostřed pouště je tak hojně využívaný. Hradbu červenobílých monopostů po startu nikdo nepřekonal. Castroneves si udržel vedení před Briscoem a Powerem. Dixon musel zpočátku odolávat útokům ze strany Justina Wilsona, ale jakmile se dostal do tempa, Wilson už útok zopakovat nedokázal. Vzadu startující Wheldon musel překonávat mnohem pomalejší jezdce a na dráze, kde je obtížné předjíždět, měl plné ruce práce. Už v desátém kole zajeli na pitlane Meira a Rice. Nejednalo se o nečekanou zastávku, nýbrž o snahu změnit klasickou zastávkovou sekvenci a odstartovat strategickou hru. O kolo později dvojici následoval i Wheldon. Šestnácté kolo přerušilo koncentrovanou jízdu všech pilotů. Roth přetočil na nebezpečném místě svůj černý monopost a slova se ujal pace car. Různá strategie jezdců dále míchala pořadím. Z favoritů navštívili mechaniky Castroneves a Dixon. Avšak na dráze zůstali Briscoe, Kanaan a Patrick. Vítěz z Milwakuee a Mid-Ohia nedal Kanaanovi příležitost zaútočit a vytvořil si nepatrný odstup. Patrick začala ihned ztrácet, ale čtvrtým Rahalem ohrožována nebyla. Problémům neunikl Hunter-Reay. V zatáčce číslo sedm neudržel Wilson vnitřní stopu a při výjezdu poslal Američana do hodin. Ten se okamžitě zařadil na konec startovního pole a musel začít od začátku. S vysychající nádrží přijela na pitlane Patrick a otevřela sérii zastávek jezdců, kteří dosud netankovali. Vedoucí dvojice Briscoe - Kanaan své mechaniky nenechala dlouho postávat, rychlá práce obou stájí však na udržení vedení nestačila. To převzal Viso s Wheldonem v zádech. V šestatřicátém kole už Viso potřeboval jako jeden z posledních nutně doplnit palivo. Na čelo se po dlouhé době vyhoupl Castroneves před Briscoem a Dixonem. Ale o deset kol později byla řada na Castronevesovi a dalších pilotech jako Dixon nebo Wilson. Briscoe, jedoucí s rozdílnou strategií, převzal vedení a čekal na svůj čas. Speciální zbarvení k animovanému filmu Star Wars Marcu Andrettimu štěstí nepřineslo Castroneves se propadl pouze na třetí místo za Kanaana. Na krajane tvrdě dorážel, ale úzká trať neposkytovala mnoho příležitostí k předjetí a Castroneves pouze čekal na chybu. Briscoe šestadvacet kol před cíle zajel na poslední zastávku, ale hned při výjezdu ztratil drahocenný čas. Na studených pneumatikách podcenil přilnavost a ztratil dvě pozice. Krátce po něm musel do boxů Kanaan a Castroneves měl před sebou volnou dráhu. O lepší pozici se vlastní chybou připravil po celý víkend výborný Power. Zkrácením šikany padl v nemilost traťovým komisařům, kteří ho odměnili penalizací průjezdu boxy. Mezitím přispěchal k mechanikům i Castroneves. Rychlými časy s prázdnou nádrží si vypracoval dostatečný náskok, jenž mu stačil k udržení první pozice před Briscoem, Kanaanem. Dixon se dvacet kol před cílem pohyboval až na čtrnáctém místě, které později vylepšil na konečné dvanácté. Zbytek závodu už probíhal v poklidném tempu a Castroneves se nikým neohrožován blížil k vysněnému triumfu, na který čekal už od dubnového závodu v St. Petersburgu 2007. Ještě v posledním kole stihl Power o umělou bariéru z pneumatik rozbít monopost a zakončit tak katastrofální závod. Do potíží se dostal i Carpenter, ale na vítěznou jízdu Helia Castronevese to nemělo žádný vliv. Úžasně radující se Brazilec ihned vyskočil z monopostu a podle svých zvyků vyšplhal na plot, jenž přelezl a s ohromnou radostí skákal spolu s fanoušky na tribuně. Jeho vítězství dalo šampionátu dva závody před koncem zcela nový náboj. Dixon už nemá natolik pevnou půdu pod nohama, aby mohl pouze stabilně dojíždět do cíle, o svůj titul se nyní musí poprat s Castronevesem. Průběžné pořadí
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.