Devatenáctiletý závodník Erik Janiš je prvním pilotem českého týmu pro nadcházející sezonu formule A1 Grand Prix.
Nominaci předloňského mistra Evropy motokár dnes oznámil šéf týmu a jezdcův manažer Antonín Charouz. Dalším členem stáje je Jan Charouz (kategorie rookie), loňský šampion F3000 Masters a letos úspěšný jezdec Le Mans Series. Tomáš Enge, Jarek Janiš a Filip Salaquarda jsou náhradníky. Sezona začne 30. září v nizozemském Zandvoortu, druhý dvojzávod se uskuteční v Brně (14. října).
Mladší z bratrské dvojice platí za největší talent českého motorsportu. Dokázal to nejen motokárovým titulem evropského šampiona. Letos mimo jiné závodí v European FIA GT3 či International Formula Master a v obou šampionátech patřil okamžitě k nejrychlejším. Navíc dostal i nabídku k angažmá od týmu Alfa Romeo pro MS cestovních vozů WTCC. K tomu suverénně vládne populární sérii Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup. V šampionátu může získat titul již tento víkend v Mostě. V neděli, ihned po dvojzávodech shodných vozů, odlétá k prvním testům A1 GP v anglickém Silverstone.
Vedení české stáje v nejbližších dnech zveřejní vítězný návrh výtvarné soutěže o barevné ztvárnění týmového monopostu. Šéf české stáje a promotér brněnského závodu Antonín Charouz se dohodl s Českou televizí na vysílání A1 Grand Prix. Podrobnosti budou upřesněny později.
Erik Janiš: „Tato novinka pro mě znamená opravdu hodně. Toužil jsem po nějakém kvalitním formulovém angažmá a má nominace pro českou stáj naplňuje můj sen. Jsem šťastný! Zároveň si uvědomuji obrovskou zodpovědnost, kterou budu jako jezdec české reprezentace mít. Udělám vše, abych nezklamal. Z počátku se budu určitě hlavně učit, tak silnou formuli jsem totiž ještě nikdy neřídil. Ale snad vše co nejdříve dostanu pod kůži. Šampionát má velkou prestiž, mé angažmá je pro mě skutečnou výzvou. V neděli večer po závodech Octavia Cupu vyrážím do anglického Silverstone k prvním testům A1 GP. Už se nemůžu dočkat.“
Antonín Charouz: „O talentu a kvalitách Erika nepochybuji, jsem rád, že jsem mu mohl dát příležitost být první pilotem našeho týmu. Bude mít výhodu, že v úvodních čtyřech podnicích bude moci být i v nováčkovské kategorii rookie, takže díky tomu najezdí o víkendech více kilometrů. Lépe si tak zvykne na auto, tým i soupeře. Ve zbylých závodech bude jako rookie působit můj syn Jan. Tomáš Enge, Jarek Janiš a Filip Salaquarda jsou nominováni jako náhradníci. Hlavní roli v tom nehrála jejich výkonnost. Potřebují si odpočinout, hlavně Tomáš má za sebou obrovskou spoustu závodů včetně obou předchozích sezon A1 GP.“
A1 Grand Prix 2007/2008 30. září 2007 Zandvoort, Nizozemí 14. října 2007 Brno, Česká republika 4. listopadu 2007 Asie – bude upřesněno 25. listopadu 2007 Sepang, Malajsie 16. prosince 2007 Žuhaj, Čína 20. ledna 2008 Taupo, Nový Zéland 3. února 2008 Sydney, Austrálie 24. února 2008 Durban, JAR 16. března 2008 Mexico City, Mexiko 6. dubna 2008 Šanghaj, Čína 4. května Brands Hatch, Velká Británie BPA
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.