Po štarte v dvanásťhodinových pretekoch v Sebringu sa Jarek Janiš presúva do Mexika, aby nastávajúci víkend nastúpil do pretekov A1GP na okruhu bratov Rodriguezovcov.
Po skoro mesačnej prestávke sa šampionát A1GP presúva na americký kontinent, konkrétne do Mexika. Na rozdiel od minulého roku sa preteky nebudú konať v Monterrey, ale priamo v Mexico City. Českú republiku bude prvý krát v sezóne a druhý krát celkovo reprezentovať Jarek Janiš, ktorý zažil premiéru ešte minulý rok v Indonézii. Má však za sebou viacero tréningov nováčikov a vzhľadok k jeho minimu odjazdených pretekov bude môcť do tohto tréningu nastúpiť aj teraz, čo mu pomôže prispôsobiť sa viac trati.
Pre Charouz Racing Systems, ktorý zabezpečuje prípravu áut českého tímu bude tento víkend náročný, pretože musel svoje sily rozdeliť na preteky A1GP a testovanie prototypu Lola-Judd pre Le Mans Series. S predstihom však boli vykonané potrebné opatrenia, aby to neovplyvnilo prácu a výkon tímu.
Český tím má na Mexiko príjemné spomienky. Minulý rok štartoval v Monterrey Tomáš Enge a bodoval v oboch pretekoch. Presun do Mexico City však znamená, že všetky tímy budú začínať od nuly. Autodromo Hermanos Rodriguez, tak znie celé meno okruhu na pamiatku tragicky zosnulých bratov pretekárov, má za sebou bohatú históriu vrátane Formule 1. Špecifickou vlastnosťou trate je okrem hrbolatého povrchu aj vysoká nadmorská výška 2285 metrov nad morom. Riedky vzduch preverí kondičku jazdcov a odrazí sa takisto na výkone motorov.
Jarek Janiš: "V Mexiku som ešte nikdy nebol, takže spoznám zase niečo nové. Aj to je na A1GP príjemné, že máme možnosť spoznať nové miesta. Teším sa, že znovu pôjdem s formulou, už je to pár mesiacov, ale rýchlo si zvyknem. Preteky v Sebringu boli náročné, v aute som strávil veľa času, ale mám týždeň na odpočinok a nemusím sa po prílete do Mexika vyrovnať s veľkým časovým posunom. Vzhľadom k zmene okruhu z Monterrey do Mexico City budú všetcia na jednej lodi a začneme od nuly. Ako vždy, budem robiť všetko pre to, aby som tímu pomohol k čo najlepšiemu výsledku a verím, že máme šancu získať ďalšie body."
Antonín Charouz - šéf tímu: "Bude to pre nás dosť náročný víkend, pretože náš tím aj jazdci budú v činnosti hneď na niekoľkých miestach. Tomáš preteká v Číne, Ján testuje vo Francúzsku, kde mal byť aj Jarek. Nakoniec sme sa ale rozhodli nasadiť v Mexiku Jarka, pretože má skúsenosti a tie sú na neznámej trati dôležité, nováčik by bol v ťažkej situácii. Náš tím musí zvládnuť v rovnakom víkende A1GP i testy LMS, ale máme dosť ľudí a skúseností, aby sa to neprejavilo negatívne."
Zdroj: BPA Sports marketing, a.s. Foto: A1 Grand Prix Media
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.