Tomáš Enge, Jarek Janiš a celý český tým A1GP se po roce vrací na místo prvního velkého úspěchu týmu ve Světovém poháru motoristického sportu.
V Sepangu loni slavili první stupně vítězů, na které chtějí letos navázat.
Seriál A1GP zůstává až do konce letošního roku v Asii, po městské trati v Pekingu přichází na řadu malajském Sepangu. Nadcházející podnik tak bude jedním ze dvou, kde A1GP jezdí na stejné trati jako vozy F1, a hlavně to bude poprvé v aktuální sezoně, kdy A1GP zavítá na trať, kde se závodilo i loni. První tři závody letošního ročníku totiž hostily okruhy v Zandvoortu, Brně a Pekingu, kde se v premiérové sezoně A1GP nejelo. Týmy tak nebudou muset začínat od nuly, ale mohou se opřít o zkušenosti z loňska. Až samotný víkend však ukáže, zda dojde i ke změně v rozložení sil, které je zatím velmi vyrovnané a není dominantní tým.
Český tým má na Malajsii příjemné vzpomínky, přestože víkend tehdy nezačal nejlépe. Kvalifikace nevyšla podle představ, ve sprintu pak Enge po většinu závodu musel bojovat s poškozeným vozem po kontaktu s jedním ze soupeřů. Všechny nepříjemnosti však byly po hlavním závodu smazány, díky brilantnímu jezdeckému výkonu Engeho a bezchybné práci mechaniků v boxech byl český vůz odmávnut na třetím místě. O podobný výsledek se chce tým pokusit i letos, Sepang je navíc jedinou tratí, kterou znají ve voze A1GP Enge i Janiš, který loni v Malajsii odjel jeden trénink.
V přestávce mezi závody v Číně a Malajsii měli oba jezdci týmu shodně náročný, ale přitom odlišný program. Enge se vrátil do České republiky, kde se zúčastnil setkání mistrů při exhibičním motokárovém závodu. Společně s Romanem Krestou a Štěpánem Vojtěchem dojeli v soutěži družstev třetí. Janiš zamířil rovnou do Dubaje, kde ho čekal poslední závod šampionátu FIA GT. Při prvním startu v barvách Race Alliance týmu prokázal i ve voze Aston Martin DBR9 své kvality a společně s Philippem Peterem a Karlem Wendlingerem dojeli i přes neplánovanou zastávku v úvodu závodu na pátém místě. To Janišovi zajistilo třetí místo v konečném pořadí šampionátu a od organizátorů dostal navíc cenu za nejlepší jezdecké výkony ve třídě GT1.
Tomáš Enge: „Poprvé v letošní sezoně pojedeme na trati, se kterou máme zkušenosti z loňska. Tehdy jsme dojeli třetí a na to bychom rádi navázali. Znalost tratě je určitou výhodou, určitě začneme s loňským nastavením, které budeme dále dolaďovat zejména pro kvalifikaci. Ta bude jako vždy důležitá, ačkoliv na rozdíl od Pekingu se dá v Sepangu poměrně dobře předjíždět. Celý víkend bude kvůli vedru a dusnu fyzicky hodně náročný, ale jsme na to připraveni. Závody jsou letos hodně vyrovnané, s výjimkou Brna vyhrávají vždy různé týmy a tomu odpovídají i malé rozestupy v šampionátu. Pro diváky je to hodně zajímavý a my chceme i po Malajsii přinejmenším udržet kontakt se špičkou, nebo ještě lépe pár bodů umazat.“
Jarek Janiš: „Je příjemné vyjet na trať, kterou znám z loňska. Pro Malajsii to platí dvojnásob, trať je dost těžká a je plusem, když ji znám. Poslední týdny pro mě byly náročné, z Číny jsem letěl rovnou do Dubaje k závodu FIA GT a pak do Malajsie, kde jsem měl pár dnů na odpočinek a zároveň jsem si zvyknul na místní náročné klima. V Pekingu jsem bohužel nemohl odjet mnoho kol, takže doufám, že si v Sepangu zajezdím více a pomůžu týmu k úspěšnému víkendu.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Po složitějším vstupu do sezony jsme nabrali v posledních závodech správný směr. V Malajsii se nám loni dařilo a hlavně oba naši jezdci už trať znají, takže se budeme moc plně věnovat ladění vozu. Ve středu v Sepangu pršelo a podobné počasí je předpovídáno i na víkend. Závody na mokru jsou vždy poněkud nepředvídatelné, ale my si věříme. Cílem je jako obvykle dojet v první polovině bodovaných míst.“BPA sport marketing, a.s.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.