Český vůz s Tomášem Engem odstartuje do krátkého závodu v Pekingu z devátého místa, když o pořadí na startu zpětně rozhodl jediný dnešní zkrácený volný trénink.
Čínští pořadatelé přes noc upravili trať a odstranili problém s vracečkou, sobotní jízdy narušily uvolněné kryty kanalizace.
Premiéra A1GP v ulicích Pekingu zatím probíhá za obtížných podmínek a nově vytvořená městská trať si vyžádala modifikaci programu, aby trať mohla být upravena. Páteční jízdy musely být kvůli příliš ostrému poloměru vracečky zrušeny po pár minutách a do sobotního rána pořadatelé změnili trať. Hlavní rovinka byla zkrácena a jako vracečka slouží širší zatáčka, kde se vozy A1GP bez problémů vejdou.
V sobotu ráno byl na programu devadesátiminutový trénink, který měl být jedinou přípravou na kvalifikaci. Po pětadvaceti minutách však byla vyvěšena červená vlajka, protože se uvolnil kryt kanálu mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. Kryty kanálů byly před víkendem přivařeny, což je způsob, který nejméně naruší následné používání infrastruktury. Až samotné jízdy ukázaly, že aerodynamika vozů A1GP vytváří pod vozy tak velký podtlak, že sváry praskají. Do neděle budou všechny kryty uchyceny stejným způsobem, který byl použit při závodu v Durbanu. Do mezer mezi kryty a rámy kanálu budou navrtány šrouby, které budou následně ještě zalepeny silikonovým lepidlem.
Český tým dnes podle plánu nasadil do akce Engeho, který za 25 minut stihl odjet 22 kol a v době předčasného ukončení tréninku mu patřila devátá příčka. Podle pozdějšího rozhodnutí organizátorů o vytvoření startovního roštu podle výsledku volného tréninku by tak měl český vůz stát v páté řadě, řada týmů však není vzhledem k omezeným jízdám s tímto rozhodnutím spokojena a nyní probíhají další jednání.
Tomáš Enge: „Trať je hodně hrbolatá a špinavá, takže jsem si s trochou nadsázky připadal jako pří jízdě se soutěžáckým autem na šotolině. Všichni jsme ale na stejné lodi, půjde o to, kdo se trati nejrychleji přizpůsobí a najde nejlepší nastavení pro dané podmínky. Trénink byl krátký, nicméně určité věci jsme se naučili. V závodu bude hodně záležet na pozicích na startu, předjíždění je hodně složité. Mimo stopu je trať extrémně kluzká a jedinou možností je tak vyvinout na soupeře tlak, který ho donutí k chybě. Uvidíme, jak se nakonec určí pořadí na startu, vzhledem ke zkrácení tréninku by asi bylo férovější použít jiný systém než časy z volných jízd. A neříkám to jenom kvůli našemu devátému místu, ačkoliv ani to neodpovídá našim možnostem, ale někteří z favoritů tím byli odsouzeni do role outsiderů.“
Jarek Janiš: „Dnes již jel jen Tomáš, měl jsem tak možnost sledovat dění na trati z trochu jiné perspektivy. Myslím, že náš vůz se choval na obtížné trati poměrně dobře a vzhledem k množství paliva a použitým pneumatikám je devátý čas povzbudivý. Při stejných podmínkách bychom byli určitě výše.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Nikdo nemá radost z problémů, které se zatím vyskytly. Situace je pro všechny týmy stejná, jsme tady, abychom závodili, za trať zodpovídají čínští organizátoři. Kryty kanálů byly zavařeny, ale sváry praskají, doufáme, že do zítra je zafixují jiným způsobem tak, aby vydržely celý závod. O tom, že postavení na startu určí volný trénink, se rozhodlo až po jeho skončení. Celou dobu jsme jeli s plnou nádrží, což se odrazilo na čase. Deváté místo není ideální, ale mnozí z favoritů jsou na tom ještě hůře. V závodu bude důležité dojet do cíle, kritické bude chlazení brzd, jejich výdrž bude hodně na hraně.“BPA sport marketing, a.s. Foto: A1GP Media
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.