Tomáš Enge a Jarek Janiš budou hájit barvy českého týmu ve třetím závodu A1 Grand Prix, který se pojede tento víkend na městské trati v Pekingu.
A1GP se tímto podnikem zároveň vrací k určování pořadí na startu hlavního závodu výlučně na bázi výsledku sprintu.
Druhá sezona A1GP opouští po úvodních dvou podnicích evropskou půdu a míří do Asie a Oceánie. Český tým odlétá optimisticky naladěn, protože v domácím podniku v Brně obsadil Tomáš Enge druhé místo v hlavním závodu a v průběžném pořadí mu patří páté místo. Všichni členové věří, že to je zlom po obtížném vstupu do sezony a chtějí na něj navázat i v Pekingu. Na Čínu má přitom Česká republika dobré vzpomínky, Tomáš Enge totiž v premiérové sezoně vyhrál závod v Šanghaji.
Nejlidnatější země světa dostala v letošní sezoně šanci hostit hned dva závody, vedle Šanghaje, která přijde na řadu v dubnu příštího roku, se nově představí monoposty A1GP také v Pekingu. Na rozdíl od supermoderního autodromu v Šanghaji se však pojede na městské trati, která bude pro všechny novinkou. Trať o délce 3,08 km vyrostla na severovýchodě metropole u výstaviště a nechybí ji klasický aspekt městských okruhů, kterým jsou všudypřítomné zdi. Profil tratě nabízí rovinky, vracečku, šikanu a několik převáženě devadesátistupňových zatáček. Tribuny postavené pro tento závod pojmou 25 000 diváků, kteří se mohou těšit na dramatickou podívanou. A1GP se ně městské trati totiž nepředstaví poprvé, v první sezoně se jelo v ulicích jihoafrického Durbanu, který byl hodně atraktivní pro jezdce i fanoušky.
Český tým v měsíční pauze dělící brněnský a pekingský závod neponechal nic náhodě. Charouz Racing Systems testoval na Masarykově okruhu s vozy F3000, aby si Enge i Janiš mohli opětovně zvyknout na formulové vozy, oba totiž v průběhu sezony závodili se sportovními vozy Aston Martin resp. Saleen, které váží přibližně dvojnásobek a také mají odlišnou účinnost aerodynamiky. Jezdci budou mít role rozdělené stejně jako při závodu v Brně, Janiš nastoupí do tréninku nováčků, který program zahajuje a bude sbírat základní poznatky. V dalším průběhu víkendu ho vystřídá zkušenější Enge.
Organizátoři A1GP po dvou závodech také provedli vyhodnocení nových předpisů a rozhodli se pro úpravy. Tou nejdůležitější je změna v určení pořadí na startu hlavního závodu. Nyní o tom bude stejně jako loni rozhodovat výhradně umístění v krátkém závodu, aby fanoušci na tribunách měli okamžitě jasno. Letos nově aplikovaný systém bodování kvalifikace, nejrychlejšího kola a umístění v krátkém závodu se ukázal být příliš složitý. Druhou změnou jsou podmínky účasti v tréninku nováčků, kde byla zvýšena maximální věková hranice na 28 let s další výjimkou pro motoristicky se rozvíjející národy.
Tomáš Enge: „Pro nás byl brněnský úspěch velkým povzbuzením pro nadcházející závody. Dle zatím dostupných informací o pekingském okruhu, se tato trať zdá být relativně jednoduchá, ale trochu se obávám nerovného povrchu a studeného počasí, kvůli kterému můžou mít pneumatiky špatnou přilnavost. Lze očekávat, že tento závod bude pro diváky velmi zajímavý. Městský okruh jsme jeli například v Africkém Durbanu, který byl pro jezdce i diváky velmi atraktivní. Osobně si myslím, že městské okruhy jsou dobrým zpestřením motoristického sportu. Pokud jde o určování pořadí na startu hlavního závodu jen podle výsledku sprintu, nemyslím si, že to nějak ovlivní taktiku při závodu. Na druhou stranu jsem spíše příznivcem systému, který byl uplatňován v prvních dvou letošních závodech. Sice se mohl na první pohled zdát složitý, ale dal se jednoduše pochopit a určitě je spravedlivější, protože i při problémech ve sprintu máte při dobré kvalifikaci šanci stát aspoň ve středu pole.“
Jarek Janiš: „V Číně jsem jel v roce 2004 exhibiční závod DTM, ale to bylo v v ulicích Šanghaje. Sice tam byly nějaké problémy s tratí, ale samotný závod byl pro ně nakonec hodně vydařený. Trať v Pekingu tvoří hlavně rovinky a typově podobné zatáčky, ale až samotná prohlídka ukáže, zda tam nejsou nějaká úskalí, jako třeba měnící se povrch. Na městských tratích jezdím rád, vedle Monaka se mi líbil třeba i závod v Cagliari. Jsem rád, že jsem dostal další možnost reprezentovat a stejně jako v Brně udělám maximum, abych pomohl týmu a Tomášovi k co nejlepší přípravě na závod.“
Antonín Charouz: „Na závod jsem hodně zvědavý, organizátoři varovali před chladnějším počasím a otazník visí také nad organizací. V Číně jsem zažil závod na městské trati při DTM, a tehdy byly velké problémy s tratí vedoucí ke zdržení, snad se něco podobného nebude opakovat. Městská trať by pro nás měla být výhodou, protože je pro všechny nová a nikdo nebude mít výhodu v podobě zkušeností s daným okruhem, jako tomu je u asijských jezdců třeba v případě Malajsie. Tomáš i Jarek navíc mají městské okruhy rádi a obvykle se jim tam daří. Brněnský výsledek je pro nás velkým povzbuzením a potvrdil správnost našich kroků. V Brně jsme ještě testovali formuli 3000 s oběma jezdci, protože celý rok závodili hlavně se sportovními vozy a formule mají určitá specifika, je třeba si osvojit potřebné návyky. Na výsledcích posledního závodu chceme dále stavět a byl bych spokojen s umístěním v první pětce.“ BPA sport marketing, a.s.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.