Tomáš Enge a Jarek Janiš budou hájit barvy českého týmu ve třetím závodu A1 Grand Prix, který se pojede tento víkend na městské trati v Pekingu.
A1GP se tímto podnikem zároveň vrací k určování pořadí na startu hlavního závodu výlučně na bázi výsledku sprintu.
Druhá sezona A1GP opouští po úvodních dvou podnicích evropskou půdu a míří do Asie a Oceánie. Český tým odlétá optimisticky naladěn, protože v domácím podniku v Brně obsadil Tomáš Enge druhé místo v hlavním závodu a v průběžném pořadí mu patří páté místo. Všichni členové věří, že to je zlom po obtížném vstupu do sezony a chtějí na něj navázat i v Pekingu. Na Čínu má přitom Česká republika dobré vzpomínky, Tomáš Enge totiž v premiérové sezoně vyhrál závod v Šanghaji.
Nejlidnatější země světa dostala v letošní sezoně šanci hostit hned dva závody, vedle Šanghaje, která přijde na řadu v dubnu příštího roku, se nově představí monoposty A1GP také v Pekingu. Na rozdíl od supermoderního autodromu v Šanghaji se však pojede na městské trati, která bude pro všechny novinkou. Trať o délce 3,08 km vyrostla na severovýchodě metropole u výstaviště a nechybí ji klasický aspekt městských okruhů, kterým jsou všudypřítomné zdi. Profil tratě nabízí rovinky, vracečku, šikanu a několik převáženě devadesátistupňových zatáček. Tribuny postavené pro tento závod pojmou 25 000 diváků, kteří se mohou těšit na dramatickou podívanou. A1GP se ně městské trati totiž nepředstaví poprvé, v první sezoně se jelo v ulicích jihoafrického Durbanu, který byl hodně atraktivní pro jezdce i fanoušky.
Český tým v měsíční pauze dělící brněnský a pekingský závod neponechal nic náhodě. Charouz Racing Systems testoval na Masarykově okruhu s vozy F3000, aby si Enge i Janiš mohli opětovně zvyknout na formulové vozy, oba totiž v průběhu sezony závodili se sportovními vozy Aston Martin resp. Saleen, které váží přibližně dvojnásobek a také mají odlišnou účinnost aerodynamiky. Jezdci budou mít role rozdělené stejně jako při závodu v Brně, Janiš nastoupí do tréninku nováčků, který program zahajuje a bude sbírat základní poznatky. V dalším průběhu víkendu ho vystřídá zkušenější Enge.
Organizátoři A1GP po dvou závodech také provedli vyhodnocení nových předpisů a rozhodli se pro úpravy. Tou nejdůležitější je změna v určení pořadí na startu hlavního závodu. Nyní o tom bude stejně jako loni rozhodovat výhradně umístění v krátkém závodu, aby fanoušci na tribunách měli okamžitě jasno. Letos nově aplikovaný systém bodování kvalifikace, nejrychlejšího kola a umístění v krátkém závodu se ukázal být příliš složitý. Druhou změnou jsou podmínky účasti v tréninku nováčků, kde byla zvýšena maximální věková hranice na 28 let s další výjimkou pro motoristicky se rozvíjející národy.
Tomáš Enge: „Pro nás byl brněnský úspěch velkým povzbuzením pro nadcházející závody. Dle zatím dostupných informací o pekingském okruhu, se tato trať zdá být relativně jednoduchá, ale trochu se obávám nerovného povrchu a studeného počasí, kvůli kterému můžou mít pneumatiky špatnou přilnavost. Lze očekávat, že tento závod bude pro diváky velmi zajímavý. Městský okruh jsme jeli například v Africkém Durbanu, který byl pro jezdce i diváky velmi atraktivní. Osobně si myslím, že městské okruhy jsou dobrým zpestřením motoristického sportu. Pokud jde o určování pořadí na startu hlavního závodu jen podle výsledku sprintu, nemyslím si, že to nějak ovlivní taktiku při závodu. Na druhou stranu jsem spíše příznivcem systému, který byl uplatňován v prvních dvou letošních závodech. Sice se mohl na první pohled zdát složitý, ale dal se jednoduše pochopit a určitě je spravedlivější, protože i při problémech ve sprintu máte při dobré kvalifikaci šanci stát aspoň ve středu pole.“
Jarek Janiš: „V Číně jsem jel v roce 2004 exhibiční závod DTM, ale to bylo v v ulicích Šanghaje. Sice tam byly nějaké problémy s tratí, ale samotný závod byl pro ně nakonec hodně vydařený. Trať v Pekingu tvoří hlavně rovinky a typově podobné zatáčky, ale až samotná prohlídka ukáže, zda tam nejsou nějaká úskalí, jako třeba měnící se povrch. Na městských tratích jezdím rád, vedle Monaka se mi líbil třeba i závod v Cagliari. Jsem rád, že jsem dostal další možnost reprezentovat a stejně jako v Brně udělám maximum, abych pomohl týmu a Tomášovi k co nejlepší přípravě na závod.“
Antonín Charouz: „Na závod jsem hodně zvědavý, organizátoři varovali před chladnějším počasím a otazník visí také nad organizací. V Číně jsem zažil závod na městské trati při DTM, a tehdy byly velké problémy s tratí vedoucí ke zdržení, snad se něco podobného nebude opakovat. Městská trať by pro nás měla být výhodou, protože je pro všechny nová a nikdo nebude mít výhodu v podobě zkušeností s daným okruhem, jako tomu je u asijských jezdců třeba v případě Malajsie. Tomáš i Jarek navíc mají městské okruhy rádi a obvykle se jim tam daří. Brněnský výsledek je pro nás velkým povzbuzením a potvrdil správnost našich kroků. V Brně jsme ještě testovali formuli 3000 s oběma jezdci, protože celý rok závodili hlavně se sportovními vozy a formule mají určitá specifika, je třeba si osvojit potřebné návyky. Na výsledcích posledního závodu chceme dále stavět a byl bych spokojen s umístěním v první pětce.“ BPA sport marketing, a.s.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.