Infineon - závod: Předposlední podnik sezóny provázelo napětí a různorodá strategie, která dovezla teprve devatenáctiletého Marca Andrettiho na victory lane.
Z pole-position startoval Scott Dixon, který po zelené vlajce udržel vedení před Marcem Andrettim. Za nimi se seřadili Helio Castroneves, Dario Franchitti a Tony Kannan. Pětičlenná skupinka se ihned odpoutala od šestého Dana Wheldona, jehož pozici ohrožoval Vitor Meira. Sam Hornish zůstával nadále desátý, ovšem na jezdce před ním ztrácel, zatímco jedenáctá Danica Patrick mu dýchala na záda.
Po zahřátí vozu na provozní teplotu se Dixon vzdaloval pronásledovatelům. Andretti na zkušeného Dixona nestačil, ale před třetím Castronevesem udržoval bezpečný odstup. Poslední Scott Sharp měl po deseti kolech již půlminutovou ztrátu.
V 11. kole přišla první žlutá fáze. V poslední zatáčce před cílovou rovinkou se pokusil o předjetí Jeff Bucknum. Za cíl si vybral Jeffa Simmonse, jenže Bucknum předjížděcí manévr nezvládl a se Simmonsem kolidoval. Dan Wheldon využil žluté fáze a zajel pro nové pneumatiky a palivo. Následovali jej i Hornish a Patrick. Vedoucí pětice se zatím boxům vyhnula.
O tři kola pozdě se znovu závodilo. Pořadí na špici zůstalo nezměněné. V druhé polovině startovního pole se o pozice bojovalo poněkud častěji. V souboji Kosuke Matsuura versus Ryan Briscoe nechyběl kontakt ani vyjetí z dráhy. Naštěstí se vše obešlo bez následků.
Ve 28. kole zajel jako první ze špičky do boxů Castroneves. O kolo později jej následoval Dixon a druhý Andretti. Ten se jen těsně vrátil před Castronevesem. Brazilec velmi rychle zaútočil, ale k předjetí to nevedlo.
Na prvním místě se ocitl Wheldon, který tankoval pod žlutými vlajkami. Ze stejné strategie těžil i Hornish a Patrick. Wheldon držel vedení, ale týmový kolega Dixon jej mílovými kroky stahoval. K přímému souboji však nedošlo, protože Wheldon zajel do depa doplnit palivo.
Pořadí se tak po 42. kolech ustálilo v podobě: Dixon, Andretti, Kanaan, Castroneves a Franchitti. K naprosto stejné kolizi jako mezi Bucknumem a Simmonsem došlo mezi Matsuurou a Ryanem Briscoe. Druhá žlutá fáze byla tedy na světě. V boxech se objevili Andretti, Kanaan a Wheldon, což ještě více zamíchalo hlavy stratégům konkurenčních týmů.
Po restartu docházelo ve středu pole k častým předjížděcím manévrům. Hbitě kupředu postupoval Andretti. Krátce na to byly vyvěšeny žluté vlajky z důvodu nečistot na trati způsobeném kontaktem mezi Wheldonem a Simmonsem. Do boxu zamířil skoro celý peloton vozů. U Dixona nepodali mechanici stoprocentní výkon a Australana odsunuli na dvanácté místo.
Za krátko se znovu závodilo. Andretti vedl před Kanaanem a Patrick. Hornish se opět objevil u mechaniků pro tzv. „splash“, tedy minimum paliva potřebné na dojetí závodu. Jenže Hornish těsně po výjezdu chyboval a dostal smyk. Naštěstí se v pohodě vrátil na trať.
Osm kol před cílem zůstal stát mimo dráhu Sharp a pace car vyjel počtvrté. Restart se pět kol před cílem obešel bez kolizí a Andretti udržel první místo před Francittim, který šetřil palivo. Naopak Tony Kanaan musel v posledním kole tankovat a ztratil tím tak jisté třetí místo.
Vítězství Marca Andrettiho se neobešlo bez rodinných emocí. Andrettiho matka skákala radostí a otec Michael rozdával rozhovory se slovy: „Kid is good.“
Výsledky závodu výrazně promluvili do průběžného pořadí šampionátu, kde se do čela dostal Castroneves s náskokem pouhého bodu před Hornishem.
Foto: IndyCar Media
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.