Jan Charouz je nejmladším členem českého týmu v novém šampionátu A1 Grand Prix. Nyní vás provedeme jeho dosavadní jezdeckou kariérou.
Jan Charouz je synem zatím slavnějšího otce Antonína Charouze, který slavil největší úspěchy v devadesátých letech minulého století. V současné době působí jako manažer předních českých jezdců Tomáše Engeho, Jaroslava Janiše, Jana Charouze a Romana Kresty.
1995 - 2003Jan Charouz odstartoval svoji kariéru v sedmi letech, kdy vstoupil do motokárového šampionátu Corner 80 v rámci mistrovství České republiky. Zde poprvé závodil. V jeho prvním závodě v roce 1996 skončil na 13. pozici a v šampionátu celkově šestý. O rok později se umístil ve třídě Corner 80 již třetí a v šampionátu týmů obsadil čtvrtou pozici. Jan zakončil pětileté působení ve třídě Corner 80 v roce 1999 skvělou druhou pozicí. Ve stejném roce zajistil v Sosnové svému týmu také první pozici v šampionátu týmů. V roce 2000 pak 13ti letý Jan přestoupil do Mezinárodního mistrovství České republiky ICA-J kart series, kde se učil zvládat silnější motokáru. Na konci sezony figuroval na 4. pozici v pořadí jezdců a na 2. pozici v pořadí týmů. O rok později se umístil v kategorii ICA-J class třetí. V roce 2002 čekala na Jana účast v FA class of the Czech International Kart Championship, kde splnil svůj cíl a umístil se na třetí pozici. O rok později ve stejné třídě skončil druhý. V roce 2002 se Jan Charouz poprvé účastnil českého Mezinárodního mistrovství cestovních vozů, v kategorii Ford Fiesta. Společně s Erikem Janišem skončili v této třídě první a stali se tak nejmladšími závodníky šampionátu. Sezona 2003 byla pro mladého jezdce zlomovou. Z motokár přesedlal do formulových vozů. Společně s Filipem Salaquardou a Erikem Janišem vstoupili do německého mistrovství Formule BMW, kde mu na konci sezony patřila 11. pozice.
2004 - 2005V roce 2004 Jan reprezentoval v ADAC BMW Junior Cup již barvy týmu Rosberg. Start sezony mu vyšel skvěle, když dokázal dvakrát na Hockenheimringu dojet na bodech. V dalších závodech však již neskóroval a sezonu dokončil na 21. pozici. Po dvou letech ve Formuli BMW Jan vstupuje s týmem Ma-Con Charouz Junior Team do italského šampionátu F3000. Jan brzy se silnějším vozem nachází samé hranice možnosti vozu. Hned v prvním závodě získává první body a startuje dobrou formu formulového jezdce. Dokončil zatím všech šest závodů. Bodoval ve třech z nich a celkově figuruje na 11. pozici. Je nejmladším jezdcem šampionátu.
Jan Charouz také dostal za úkol odjet za tým České republiky první závod nového šampionátu národů - A1 Grand Prix. V průběhu sezony se k mladému jezdci připojí ještě Jaroslav Janiš a očekávaná hlavní hvězda šampionátu Tomáš Enge.
Statistické údaje:
Národnost: českáDatum narození: 17. července 1987Místo narození: Česká republikaNejlepší výsledky:
1. místo: MMČR, Mercedes CLK AMG DTM,3hodinový Endurance závod + 2. místo ve Sprintu 20051. místo: MMČR, Ford Fiesta Category, 20022. místo: Ford Cup 2002 – Ford Fiesta Cup3. místo: MMČR FA Class Go-carts 20022. místo: MMČR Open 2002 Go-carts3. místo: MMČR ICA-J Class Go-carts - celkově, 20012. místo: MMČR Týmů (Sosonová), 20001. místo: MMČR Týmů – International Champion (Sosonová),19992. místo: MMČR Comer 80 cm Třída Go-carts – celkově
Kariéra chronologicky:2005 A1 Grand Prix - člen týmu České republiky F3000 ITALIA - dva závody před koncem sezony s 10 body na 11. pozici2004 ADAC BMW Junior Cup, 21. pozice2003 ADAC BMW Junior Cup, 11. pozice (nováček)2002 MMČRCV – Ford Fiesta, 1. pozice, Ford Fiesta Cup - 2. pozice, MMČR Kart Championship, FA class (celkově) - 3. pozice, MMČR Kart Championship, class FA - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Vysoké Mýto) - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Sosnová) - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Vysoké Mýto) - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Sosnová) - 2. pozice 2001 MMČR Kart Championship, ICA-J class celkově 3. pozice2000 MMČR Kart Championship, ICA-J class, celkově - 4. pozice MMČR Kart Championship, týmy (Sosnová) - 2. pozice MMČR Kart Championship (Vysoké Mýto) - 4. pozice MMČR Kart Championship (Sosnová) - 4. pozice MMČR Kart Championship (Sosnová) - 2. pozice MMČR Kart Championship (Písek) - 4. pozice MMČR Kart Championship (Vysoké Mýto) - 3. pozice1999 MMČR Kart Championship, týmy, mezinárodní mistr (Sosnová) - 1. pozice MMČR Kart Championship, Comer 80 cm class - 2. pozice1998 MMČR Kart Championship, Comer 80 cm class - 3. pozice MMČR Kart Championship, týmy (Sosnová) - 4. pozice1997 MMČR Kart Championship, class Comer 80 cm, celkově - 3. pozice MMČR Kart Championship týmů (Vysoke Myto) - 6. pozice1996 MMČR Kart Championship, class Comer 80 cm, celkově - 6. pozice1995 MMČR Kart Championship, class Comer 80, celkově - 13. poziceAktualizováno: 3. října 2005Foto: BPA sport marketing, a.s. + A1 GP Media (Sutton Images)
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?