Jan Charouz je nejmladším členem českého týmu v novém šampionátu A1 Grand Prix. Nyní vás provedeme jeho dosavadní jezdeckou kariérou.
Jan Charouz je synem zatím slavnějšího otce Antonína Charouze, který slavil největší úspěchy v devadesátých letech minulého století. V současné době působí jako manažer předních českých jezdců Tomáše Engeho, Jaroslava Janiše, Jana Charouze a Romana Kresty.
1995 - 2003Jan Charouz odstartoval svoji kariéru v sedmi letech, kdy vstoupil do motokárového šampionátu Corner 80 v rámci mistrovství České republiky. Zde poprvé závodil. V jeho prvním závodě v roce 1996 skončil na 13. pozici a v šampionátu celkově šestý. O rok později se umístil ve třídě Corner 80 již třetí a v šampionátu týmů obsadil čtvrtou pozici. Jan zakončil pětileté působení ve třídě Corner 80 v roce 1999 skvělou druhou pozicí. Ve stejném roce zajistil v Sosnové svému týmu také první pozici v šampionátu týmů. V roce 2000 pak 13ti letý Jan přestoupil do Mezinárodního mistrovství České republiky ICA-J kart series, kde se učil zvládat silnější motokáru. Na konci sezony figuroval na 4. pozici v pořadí jezdců a na 2. pozici v pořadí týmů. O rok později se umístil v kategorii ICA-J class třetí. V roce 2002 čekala na Jana účast v FA class of the Czech International Kart Championship, kde splnil svůj cíl a umístil se na třetí pozici. O rok později ve stejné třídě skončil druhý. V roce 2002 se Jan Charouz poprvé účastnil českého Mezinárodního mistrovství cestovních vozů, v kategorii Ford Fiesta. Společně s Erikem Janišem skončili v této třídě první a stali se tak nejmladšími závodníky šampionátu. Sezona 2003 byla pro mladého jezdce zlomovou. Z motokár přesedlal do formulových vozů. Společně s Filipem Salaquardou a Erikem Janišem vstoupili do německého mistrovství Formule BMW, kde mu na konci sezony patřila 11. pozice.
2004 - 2005V roce 2004 Jan reprezentoval v ADAC BMW Junior Cup již barvy týmu Rosberg. Start sezony mu vyšel skvěle, když dokázal dvakrát na Hockenheimringu dojet na bodech. V dalších závodech však již neskóroval a sezonu dokončil na 21. pozici. Po dvou letech ve Formuli BMW Jan vstupuje s týmem Ma-Con Charouz Junior Team do italského šampionátu F3000. Jan brzy se silnějším vozem nachází samé hranice možnosti vozu. Hned v prvním závodě získává první body a startuje dobrou formu formulového jezdce. Dokončil zatím všech šest závodů. Bodoval ve třech z nich a celkově figuruje na 11. pozici. Je nejmladším jezdcem šampionátu.
Jan Charouz také dostal za úkol odjet za tým České republiky první závod nového šampionátu národů - A1 Grand Prix. V průběhu sezony se k mladému jezdci připojí ještě Jaroslav Janiš a očekávaná hlavní hvězda šampionátu Tomáš Enge.
Statistické údaje:
Národnost: českáDatum narození: 17. července 1987Místo narození: Česká republikaNejlepší výsledky:
1. místo: MMČR, Mercedes CLK AMG DTM,3hodinový Endurance závod + 2. místo ve Sprintu 20051. místo: MMČR, Ford Fiesta Category, 20022. místo: Ford Cup 2002 – Ford Fiesta Cup3. místo: MMČR FA Class Go-carts 20022. místo: MMČR Open 2002 Go-carts3. místo: MMČR ICA-J Class Go-carts - celkově, 20012. místo: MMČR Týmů (Sosonová), 20001. místo: MMČR Týmů – International Champion (Sosonová),19992. místo: MMČR Comer 80 cm Třída Go-carts – celkově
Kariéra chronologicky:2005 A1 Grand Prix - člen týmu České republiky F3000 ITALIA - dva závody před koncem sezony s 10 body na 11. pozici2004 ADAC BMW Junior Cup, 21. pozice2003 ADAC BMW Junior Cup, 11. pozice (nováček)2002 MMČRCV – Ford Fiesta, 1. pozice, Ford Fiesta Cup - 2. pozice, MMČR Kart Championship, FA class (celkově) - 3. pozice, MMČR Kart Championship, class FA - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Vysoké Mýto) - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Sosnová) - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Vysoké Mýto) - 2. pozice, MMČR Kart Championship, ICA-J class (Sosnová) - 2. pozice 2001 MMČR Kart Championship, ICA-J class celkově 3. pozice2000 MMČR Kart Championship, ICA-J class, celkově - 4. pozice MMČR Kart Championship, týmy (Sosnová) - 2. pozice MMČR Kart Championship (Vysoké Mýto) - 4. pozice MMČR Kart Championship (Sosnová) - 4. pozice MMČR Kart Championship (Sosnová) - 2. pozice MMČR Kart Championship (Písek) - 4. pozice MMČR Kart Championship (Vysoké Mýto) - 3. pozice1999 MMČR Kart Championship, týmy, mezinárodní mistr (Sosnová) - 1. pozice MMČR Kart Championship, Comer 80 cm class - 2. pozice1998 MMČR Kart Championship, Comer 80 cm class - 3. pozice MMČR Kart Championship, týmy (Sosnová) - 4. pozice1997 MMČR Kart Championship, class Comer 80 cm, celkově - 3. pozice MMČR Kart Championship týmů (Vysoke Myto) - 6. pozice1996 MMČR Kart Championship, class Comer 80 cm, celkově - 6. pozice1995 MMČR Kart Championship, class Comer 80, celkově - 13. poziceAktualizováno: 3. října 2005Foto: BPA sport marketing, a.s. + A1 GP Media (Sutton Images)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.