Výběr barvy u nového vozu bývá většinou tou poslední věcí, kterou zákazníci řeší. Prim hraje motorizace, spotřeba, výbava, komfort, atd. Výběr vhodné barvy ale není radno podceňovat hned ze dvou důvodů. Jednak má barva vozu vliv na bezpečnost a jednak vám může zaručit, že si váš vůz uchová vyšší hodnotu.
Může to znít neuvěřitelně, ale je to tak. Jako důkaz můžeme brát výzkum společnosti iSeeCars, jehož výsledky jsou k vidění i přímo na jejich webových stránkách. Společnost iSeeCars.com analyzovala více než 2.1 milionu použitých vozů všech barev vyrobených v roce 2014 a prodávaných v období mezi zářím 2016 a srpnem 2017. Rozdíl v hodnotě těchto vozidel pak v průměru odpovídal hodnotě cca 10% jen v závislosti na barvě!
A která barva si vedla nejlépe? Možná to bude znít překvapivě, ale byla to žlutá. Automobily s touto barvou ztratily za 3 roky zhruba 27% své hodnoty, zatímco průměrný automobil bez ohledu na barvu ztratil za stejnou dobu 33.1% své hodnoty. Na druhém místě se pak umístily automobily oranžové se ztrátou 30.6%.
A proč žluté automobily ztrácejí na hodnotě pomaleji než ostatní? Je to jednoduché, žlutá barva není na trhu s automobily příliš běžná, proto si žluté vozy lépe udržují svou "auru" výjimečnosti a lépe si drží hodnotu, jak vysvětlil Phong Ly, výkonný ředitel společnosti iSeeCars.
Analýza jeho společnosti jasně ukázala, že automobily žluté barvy mají nejnižší pokles na hodnotě, zvláště v případě exkluzivních typů automobilů jako jsou třeba kabriolety. Překvapivě dobře si ale vedou i běžnější vozy ve žluté barvě, jako třeba SUV a pick-upy, které také ztrácí hodnotu pomaleji.
Ostatně není se čemu divit, v katalogu mnoha automobilek byste žlutou barvu hledali překvapivě marně. Většinou se objevuje jen na speciálních modelech, limitovaných edicích, nebo na kapotách exkluzivních vozů, které ale nejsou příliš běžným artiklem. Mezi další barvy, které podle výzkumu ztrácí na hodnotě pomaleji, patří kromě oranžové ještě zelená, bílá a červená. Na druhé straně rovnice, tedy mezi barvami které ztrácí na hodnotě nejrychleji, nalezneme modrou, černou nebo stříbrnou.
Zajímavou skutečností také je, že v jednom ze starších článků jsem upozorňovali na skutečnost, že právě zářivé a kontrastní barvy patří na silnicích k těm nejbezpečnějším. Viz článek:
Překvapivým faktem však může být pro mnohé skutečnost, že zcela nejhůře si drží hodnotu barva zlatá. Hodnota těchto vozů poklesla během tří let v průměru o 37.1 procenta, na předposledním místě byla barva fialová s poklesem hodnoty 36.7% a trojici uzavírá barva béžová, s poklesem hodnoty 36.6%.
Až tedy budete vybírat váš příští automobil, zkuste věnovat patřičnou pozornost i barvě vozu. Nejen že budete na silnicích lépe vidět, ale také vám to při pozdějším prodeji může vynést o něco málo peněz navíc.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.