Nálepku „ekologický model“ doposud u Kie nesly pouze hybridy, případně elektromobily. S příchodem nové Optimy, respektive její další verze, však Korejci vstupují také do segmentu hybridů do zásuvky, tedy plug-in hybridů.
Optimu Plug-in Hybrid představila Kia poprvé, podobně jako SUV Niro, minulý týden na autosalonu v Chicagu. Protože se ale blíží ženevský autosalon, evropská specifikace se opozdila jen o několik dnů. A ve své podstatě je úplně stejná jako ta zámořská. Především pod kapotou, kde najdeme zážehový dvoulitr GDI o výkonu 156 koní s točivým momentem 189 Nm. Tomu vydatně pomáhá elektromotor o výkonu 68 koní, který je integrován do šestistupňové automatické převodovky, kde nahrazuje tradiční měnič točivého momentu.
Celkově má sedan střední třídy k dispozici 205 koní při 6000 ot./min a 375 Nm od 2300 ot./min, což stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy. Emise, vypouštěné v kombinovaném režimu pohonu, jsou na úrovni 37 g CO2/km. Kvůli lithium-polymerovým akumulátorům, umístěným pod zadními sedadly, s kapacitou 9,8 kWh, ale umí Optima ujet 53 kilometrů čistě na elektřinu. Maximální rychlost je ale v tom případě omezena na 120 km/h. Baterie jako takové nicméně zabírají i část kufru, jeho objem tak klesl na 307 litrů. V porovnání se starší Optimou Hybrid došlo také ke zmenšení palivové nádrže na 55 litrů.
Uchovávat energii v akumulátorech umí sedan prostřednictvím regenerativního brzdění a funkce takzvaného „plachtění.“ Upravena byla také soustava ventilace, klimatizace a topení, pokud je řidič v autě sám, v permanenci jsou pouze výdechy na jeho straně vozu. Tím dochází k šetření energie. Speciálně pro plug-in hybrid bylo upraveno nastavení tlumičů a pružin, za koly se schovávají kotouče s větším průměrem. Zvenku poznáte ekologickou Optimu podle masky chladiče s aktivním krytem, přepracovaných nárazníků, chromovaných lišt s modrým nátěrem na exponovaných místech, znáčků EcoPlugin a speciálního designu kol. Koeficient odporu vzduchu spadl na cx = 0,25. Nabíjecí port je v předním blatníku na řidičově straně.
Kabině dominuje osmipalcový displej multimediálního systému s rozhraním Apple CarPlay i Android Auto, online navigací TomTom, příjmem digitální rádia a informacemi o elektrickém pohonu vozu. Jedinou změnou oproti standardní Optimě je nicméně použití upraveného přístrojového štítu s informacemi o celém pohonném ústrojí. Závan moderní doby přináší také bezdrátová nabíječka chytrých telefonů. Z elektronických asistentů jsou k dispozici autonomní brzdění, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, upozornění na možnou kolizi při couvání nebo varování při opuštění jízdního pruhu. Prodej začne ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.