V České republice bylo k 31.12.2020 v Centrálním registru vozidel evidováno 5 091 vozidel kategorie L. Dá se usuzovat, že se jedná minimálně z části o důsledek koronavirových opatření a nutnosti zajistit stále větší požadavky na převoz zboží menšího objemu mezi výrobci a zákazníky.
„V minulém týdnu jsme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zveřejnili Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility. V posledních letech pozorujeme také rostoucí trend registrací elektrických motocyklů. Zajímavé je se podívat na vývoj registrací v čase. Na začátku uplynulé dekády to vypadalo na vzrůstající trend, který se však v roce 2012 zastavil. Některé společnosti se tehdy od motocyklů přesunuly k elektrokolům. Od roku 2016 pak lze v tomto segmentu vozidel pozorovat každoroční růst – v roce 2020 bylo registrováno 1 584 elektrických motocyklů,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem. V Centrálním registru vozidel je evidováno 1 214 586 vozidel kategorie L, v roce 2020 se jejich počet zvýšil o 34 265. Průměrné stáří vozidlového parku uvedené kategorie dosáhlo na konci loňského roku 33,71 let. „Každé páté registrované bateriové elektrické vozidlo kategorie L si připsala značka HECHT (19% podíl), s 10% podílem pak následuje AKUMOTO a 8% podíl patří značce TORROT. V případě elektrických motocyklů zatím nejsou významně zastoupeny tradiční značky, např. u BMW je evidováno 26 registrací, PIAGGIO 14 a 4 registrace jsou pak evidovány u HARLEY-DAVIDSON. Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické skútry, jejich výhodou je jednak finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a samozřejmě nulové lokální emise. Na jednom takovém jsem se léta přepravoval po Praze a mimo zanedbatelné provozní náklady musím vyzdvihnout rychlost přepravy, která zejména v období dopravních špiček byla velkým plusem, byť dosahoval skútr maximální rychlosti „pouze“ 45 km/h. Osobně očekávám, že o elektrické motocykly bude i nadále zájem, stále však čekáme na ty tradiční značky, jako jsou Honda, Yamaha, KTM, Suzuki apod. Jakmile do tohoto segmentu vstoupí tyto značky, dá se očekávat významný progres. Zatím v registru buď nejsou vůbec, případně jen v jednotkách kusů,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.
Pro městskou mobilitu je skutečně motocykl velmi dobrou volbou, dovolíme si však mírně poupravit dle našeho názoru zavádějící tvrzení Ing. Kaduly. Mezi uvedené výhody elektrických skútrů jistě patří rychlost přepravy, ale ta je už ze své podstaty charakteristická pro všechny jednostopé dopravní prostředky, tedy i pro ty se spalovacím motorem. A o provozních a pořizovacích nákladech se vedou neutuchající diskuze. Proto zůstávají tou jedinou nepopiratelnou výhodou elektrických motocyklů nulové emise, ale jen ty místní, případně ještě nízká hladina hluku, kterou zase ne každý motocyklista vyhledává.
To podstatné v tiskové zprávě CDV zaznělo jen velmi opatrně. Do elektromobility motocyklů se velcí hráči poměrně pochopitelně nehrnou. Zcela jistě vidí, jaká je situace na automobilovém trhu a zmíněné 4 registrace u HARLEY-DAVIDSON bude možná potřeba ještě přičíst na vrub importéra...
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?