Kdybyste se skalních fanoušků Subaru zeptali na jejich nejoblíbenější kombi, patrně všichni by jednotně ukázali prstem na čtvrtou generaci Legacy vyráběnou do roku 2009. A byť kvality generaci páté upřít nelze, evropské klientele po chuti příliš nebyla a příznivci značky nalomeni tehdejším STi v hatchbacku dokonce plejádám prorokovali úpadek. Jenže stejně jako se vrátilo STi v okřídleném sedanu, vrací se letos i ideový nástupce předminulého Legacy.
Levorg byl původně vyvinutý výhradně pro Japonsko a dlouho nebylo jisté, zda zavítá i do zámoří. Pro zajímavost, definitivní rozhodnutí o prodeji v ČR padlo až letos zjara. Jenže jeho neomluvená absence by byla velkou škodou. Po dlouhé době totiž před sebou máme novou modelovou řadu, která nevychází vstříc módním trendům oplastovaných SUV a crossoverů, ale představuje obyčejné rodinné kombi s podvozkem blízko silnici, na něž jakoby se v myšlenkách marketérů mnoha výrobců pozapomnělo.
Co je ovšem podstatné, Levorg je na pohled opravdu pěkné auto a i věční škarohlídové jsou ochotni připustit, že Subaru krom inženýrů konečně zaměstnalo i nějakého toho designéra. Kombi je naživo velmi kompaktní a opticky přilepené k asfaltu. A jak by také ne, když po B sloupek je karoserie v podstatě totožná s vrcholným WRX STi. Atletickou siluetu podtrhuje dvojice koncovek výfuku, opticky vytažené zadní blatníky a boule na kapotě přivádějící vzduch k mezichladiči. Novinkou jsou také ve standardu dodávané LED světlomety.
Genius loci WRX STiKdo by čekal filosofii interiéru z nového Outbacku, bude zklamán. Najdeme tu totiž v podstatě palubku z WRX STi (potažmo z Forestera a potažmo z XV). To ale vůbec nevadí, zpracování je kvalitní a Subaru ji řadou vylepšení posunulo zase o kus blíž evropské klientele. Výplně dveří, vrch palubní desky i oblast kolem voliče automatu mohou být obšity kůží, konečně tu nechybí samostmívací zrcátko a své místo najde až šestice USB zařízení. Dva porty slouží pro multimédia, čtyři pro dobíjení. Místo těch na středovém tunelu pro zadní cestující bych ale uvítal raději výdechy ventilace. Odměnou za takové příkoří je možnost polohování zadních opěradel. Zavazadelník pojme v základu 522 litrů.
Novinkou pro Subaru je i balíček základních asistenčních systémů pro sledování mrtvého úhlu a varující pomocí diod ve zpětných zrcátkách před neúmyslným vjetím do jízdního pruhu jinému vozu. Zajímavostí je Rear Cross Trafic Alert, který monitoruje zadobok Levorgu a upozorní, pokud se při couvání z řady stojících aut blíží z boku jiné vozidlo. V rámci prvních jízd dokázal v podobné situaci RCTA varovat i před malou skupinkou chodců.
Zvědavý jsem byl hlavně na zbrusu novou „jedna šestku“ pod kapotou o výkonu 125 kW a kroutícím momentu 250 Nm. Základem je pochopitelně čtyřválcový boxer 1.6 litru z modelu XV, který dostal přímé vstřikování a mechanismus přeplňování z oturbeného dvoulitru. A někde na půli cesty mezi nimi jsou i jeho výkony. Navzdory ploché křivce točivého momentu roste chuť motoru spolu s otáčkami a svým profilem velmi připomíná dvoulitrovou atmosféru. Byť ochuzenou o charakterní zvukový projev velkoobjemového agregátu. CVT převodovka Lineartronic dostala pro Evropu přeladěný software, a tak podle zatížení akcelerátoru o 30 nebo 35 % dle nastavené mapy řadí virtuální převody. Ale to je vlastně fuk, protože při rychlé jízdě uslyšíte spíš než motor řetězy variátoru.
Na silnici komfortní, na limitu zábavnýČeho jsem si všiml ihned po rozjezdu, je příkladná akustická pohoda od hnacího ústrojí, podvozku i okolního prostředí. Přejezdy nerovností nejsou doprovázeny boucháním nebo lupáním a díky extra tuhé karoserii spočívající na měkčím uložení náprav je velmi komfortní i jízda samotná. Bohužel ochránce Jizerských hor Muhu v den prezentace neměl pro naše hrátky pochopení, proto déšť, napadané listí a mlha s dohledností sotva pár desítek metrů přinesly velmi omezené možnosti svižného svezení. Na důkladnější proklepnutí si tak budeme muset počkat až na naše oblíbené karlštejnské okresky.
I pár desítek minut za volantem ale odhalilo, že z Levorgu je výtečný výhled do všech směrů, řízení je přesné, strmé, přiměřeně tuhé a komunikativní. V zatáčkách pomáhá systém Torque Vectoring přibrzďující vnitřní kola a opravdovou lahůdkou je chování na limitu, pro které jsem kvůli dešti nemusel tak tlačit na pilu. Stačí v zatáčce odstavit plyn a auto okamžitě utáhne stopu. Ťuknete do brzdy, přenesete hmotnost nad přední nápravu, ta se zatíží, chytne patřičný grip, odlehčený zadek naopak o část přilnavosti přijde a dostaví se efektní náznak přetáčivosti. A když to sakra přeženete a užuž míříte po tečně ze zatáčky, nepovolujte řízení, na půl sekundy se dotkněte brzdy, zadek si pár decimetrů nadeběhne, auto na okamžik klouzne všemi čtyřmi, dáte jemné kontra volantem, kombík se srovná a Vy pokračujete bezpečně dál. Jízda je nenucená, lehkonohá, bezpečná a tak nějak samozřejmá.
Levorg míří na český trh výhradně s automatickou převodovkou a jediným motorem, zato s nabídkou tří výbavových stupňů Trend, Comfort a Sport. Základ startuje na částce 759 tisíc korun a zahrnuje vše podstatné. Kromě zmíněných LED světlometů jsou to 17 palcová litá kola, vyhřívání předních sedadel, bezklíčkový vstup a startování tlačítkem, dvouzónová klimatizace, infotainment systém s 6,2 palcovým barevným displejem, parkovací kamera, tempomat, Torque Vectorig nebo třeba sedmero airbagů. A samozřejmě nechybí stálý pohon všech kol nebo prodloužená záruka na 5 let nebo 200 tisíc km včetně asistenčních služeb. Zdá se Vám to hodně peněz? Zkuste si nakonfigurovat domácí Octavii Combi 1.8 TSI 4x4 DSG podobné velikosti, výkonu a výbavy a dostanete se ještě o pár (desítek) tisíc výš.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.