Kdybyste se skalních fanoušků Subaru zeptali na jejich nejoblíbenější kombi, patrně všichni by jednotně ukázali prstem na čtvrtou generaci Legacy vyráběnou do roku 2009. A byť kvality generaci páté upřít nelze, evropské klientele po chuti příliš nebyla a příznivci značky nalomeni tehdejším STi v hatchbacku dokonce plejádám prorokovali úpadek. Jenže stejně jako se vrátilo STi v okřídleném sedanu, vrací se letos i ideový nástupce předminulého Legacy.
Levorg byl původně vyvinutý výhradně pro Japonsko a dlouho nebylo jisté, zda zavítá i do zámoří. Pro zajímavost, definitivní rozhodnutí o prodeji v ČR padlo až letos zjara. Jenže jeho neomluvená absence by byla velkou škodou. Po dlouhé době totiž před sebou máme novou modelovou řadu, která nevychází vstříc módním trendům oplastovaných SUV a crossoverů, ale představuje obyčejné rodinné kombi s podvozkem blízko silnici, na něž jakoby se v myšlenkách marketérů mnoha výrobců pozapomnělo.
Co je ovšem podstatné, Levorg je na pohled opravdu pěkné auto a i věční škarohlídové jsou ochotni připustit, že Subaru krom inženýrů konečně zaměstnalo i nějakého toho designéra. Kombi je naživo velmi kompaktní a opticky přilepené k asfaltu. A jak by také ne, když po B sloupek je karoserie v podstatě totožná s vrcholným WRX STi. Atletickou siluetu podtrhuje dvojice koncovek výfuku, opticky vytažené zadní blatníky a boule na kapotě přivádějící vzduch k mezichladiči. Novinkou jsou také ve standardu dodávané LED světlomety.
Genius loci WRX STiKdo by čekal filosofii interiéru z nového Outbacku, bude zklamán. Najdeme tu totiž v podstatě palubku z WRX STi (potažmo z Forestera a potažmo z XV). To ale vůbec nevadí, zpracování je kvalitní a Subaru ji řadou vylepšení posunulo zase o kus blíž evropské klientele. Výplně dveří, vrch palubní desky i oblast kolem voliče automatu mohou být obšity kůží, konečně tu nechybí samostmívací zrcátko a své místo najde až šestice USB zařízení. Dva porty slouží pro multimédia, čtyři pro dobíjení. Místo těch na středovém tunelu pro zadní cestující bych ale uvítal raději výdechy ventilace. Odměnou za takové příkoří je možnost polohování zadních opěradel. Zavazadelník pojme v základu 522 litrů.
Novinkou pro Subaru je i balíček základních asistenčních systémů pro sledování mrtvého úhlu a varující pomocí diod ve zpětných zrcátkách před neúmyslným vjetím do jízdního pruhu jinému vozu. Zajímavostí je Rear Cross Trafic Alert, který monitoruje zadobok Levorgu a upozorní, pokud se při couvání z řady stojících aut blíží z boku jiné vozidlo. V rámci prvních jízd dokázal v podobné situaci RCTA varovat i před malou skupinkou chodců.
Zvědavý jsem byl hlavně na zbrusu novou „jedna šestku“ pod kapotou o výkonu 125 kW a kroutícím momentu 250 Nm. Základem je pochopitelně čtyřválcový boxer 1.6 litru z modelu XV, který dostal přímé vstřikování a mechanismus přeplňování z oturbeného dvoulitru. A někde na půli cesty mezi nimi jsou i jeho výkony. Navzdory ploché křivce točivého momentu roste chuť motoru spolu s otáčkami a svým profilem velmi připomíná dvoulitrovou atmosféru. Byť ochuzenou o charakterní zvukový projev velkoobjemového agregátu. CVT převodovka Lineartronic dostala pro Evropu přeladěný software, a tak podle zatížení akcelerátoru o 30 nebo 35 % dle nastavené mapy řadí virtuální převody. Ale to je vlastně fuk, protože při rychlé jízdě uslyšíte spíš než motor řetězy variátoru.
Na silnici komfortní, na limitu zábavnýČeho jsem si všiml ihned po rozjezdu, je příkladná akustická pohoda od hnacího ústrojí, podvozku i okolního prostředí. Přejezdy nerovností nejsou doprovázeny boucháním nebo lupáním a díky extra tuhé karoserii spočívající na měkčím uložení náprav je velmi komfortní i jízda samotná. Bohužel ochránce Jizerských hor Muhu v den prezentace neměl pro naše hrátky pochopení, proto déšť, napadané listí a mlha s dohledností sotva pár desítek metrů přinesly velmi omezené možnosti svižného svezení. Na důkladnější proklepnutí si tak budeme muset počkat až na naše oblíbené karlštejnské okresky.
I pár desítek minut za volantem ale odhalilo, že z Levorgu je výtečný výhled do všech směrů, řízení je přesné, strmé, přiměřeně tuhé a komunikativní. V zatáčkách pomáhá systém Torque Vectoring přibrzďující vnitřní kola a opravdovou lahůdkou je chování na limitu, pro které jsem kvůli dešti nemusel tak tlačit na pilu. Stačí v zatáčce odstavit plyn a auto okamžitě utáhne stopu. Ťuknete do brzdy, přenesete hmotnost nad přední nápravu, ta se zatíží, chytne patřičný grip, odlehčený zadek naopak o část přilnavosti přijde a dostaví se efektní náznak přetáčivosti. A když to sakra přeženete a užuž míříte po tečně ze zatáčky, nepovolujte řízení, na půl sekundy se dotkněte brzdy, zadek si pár decimetrů nadeběhne, auto na okamžik klouzne všemi čtyřmi, dáte jemné kontra volantem, kombík se srovná a Vy pokračujete bezpečně dál. Jízda je nenucená, lehkonohá, bezpečná a tak nějak samozřejmá.
Levorg míří na český trh výhradně s automatickou převodovkou a jediným motorem, zato s nabídkou tří výbavových stupňů Trend, Comfort a Sport. Základ startuje na částce 759 tisíc korun a zahrnuje vše podstatné. Kromě zmíněných LED světlometů jsou to 17 palcová litá kola, vyhřívání předních sedadel, bezklíčkový vstup a startování tlačítkem, dvouzónová klimatizace, infotainment systém s 6,2 palcovým barevným displejem, parkovací kamera, tempomat, Torque Vectorig nebo třeba sedmero airbagů. A samozřejmě nechybí stálý pohon všech kol nebo prodloužená záruka na 5 let nebo 200 tisíc km včetně asistenčních služeb. Zdá se Vám to hodně peněz? Zkuste si nakonfigurovat domácí Octavii Combi 1.8 TSI 4x4 DSG podobné velikosti, výkonu a výbavy a dostanete se ještě o pár (desítek) tisíc výš.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?