Kdybyste se skalních fanoušků Subaru zeptali na jejich nejoblíbenější kombi, patrně všichni by jednotně ukázali prstem na čtvrtou generaci Legacy vyráběnou do roku 2009. A byť kvality generaci páté upřít nelze, evropské klientele po chuti příliš nebyla a příznivci značky nalomeni tehdejším STi v hatchbacku dokonce plejádám prorokovali úpadek. Jenže stejně jako se vrátilo STi v okřídleném sedanu, vrací se letos i ideový nástupce předminulého Legacy.
Levorg byl původně vyvinutý výhradně pro Japonsko a dlouho nebylo jisté, zda zavítá i do zámoří. Pro zajímavost, definitivní rozhodnutí o prodeji v ČR padlo až letos zjara. Jenže jeho neomluvená absence by byla velkou škodou. Po dlouhé době totiž před sebou máme novou modelovou řadu, která nevychází vstříc módním trendům oplastovaných SUV a crossoverů, ale představuje obyčejné rodinné kombi s podvozkem blízko silnici, na něž jakoby se v myšlenkách marketérů mnoha výrobců pozapomnělo.
Co je ovšem podstatné, Levorg je na pohled opravdu pěkné auto a i věční škarohlídové jsou ochotni připustit, že Subaru krom inženýrů konečně zaměstnalo i nějakého toho designéra. Kombi je naživo velmi kompaktní a opticky přilepené k asfaltu. A jak by také ne, když po B sloupek je karoserie v podstatě totožná s vrcholným WRX STi. Atletickou siluetu podtrhuje dvojice koncovek výfuku, opticky vytažené zadní blatníky a boule na kapotě přivádějící vzduch k mezichladiči. Novinkou jsou také ve standardu dodávané LED světlomety.
Genius loci WRX STiKdo by čekal filosofii interiéru z nového Outbacku, bude zklamán. Najdeme tu totiž v podstatě palubku z WRX STi (potažmo z Forestera a potažmo z XV). To ale vůbec nevadí, zpracování je kvalitní a Subaru ji řadou vylepšení posunulo zase o kus blíž evropské klientele. Výplně dveří, vrch palubní desky i oblast kolem voliče automatu mohou být obšity kůží, konečně tu nechybí samostmívací zrcátko a své místo najde až šestice USB zařízení. Dva porty slouží pro multimédia, čtyři pro dobíjení. Místo těch na středovém tunelu pro zadní cestující bych ale uvítal raději výdechy ventilace. Odměnou za takové příkoří je možnost polohování zadních opěradel. Zavazadelník pojme v základu 522 litrů.
Novinkou pro Subaru je i balíček základních asistenčních systémů pro sledování mrtvého úhlu a varující pomocí diod ve zpětných zrcátkách před neúmyslným vjetím do jízdního pruhu jinému vozu. Zajímavostí je Rear Cross Trafic Alert, který monitoruje zadobok Levorgu a upozorní, pokud se při couvání z řady stojících aut blíží z boku jiné vozidlo. V rámci prvních jízd dokázal v podobné situaci RCTA varovat i před malou skupinkou chodců.
Zvědavý jsem byl hlavně na zbrusu novou „jedna šestku“ pod kapotou o výkonu 125 kW a kroutícím momentu 250 Nm. Základem je pochopitelně čtyřválcový boxer 1.6 litru z modelu XV, který dostal přímé vstřikování a mechanismus přeplňování z oturbeného dvoulitru. A někde na půli cesty mezi nimi jsou i jeho výkony. Navzdory ploché křivce točivého momentu roste chuť motoru spolu s otáčkami a svým profilem velmi připomíná dvoulitrovou atmosféru. Byť ochuzenou o charakterní zvukový projev velkoobjemového agregátu. CVT převodovka Lineartronic dostala pro Evropu přeladěný software, a tak podle zatížení akcelerátoru o 30 nebo 35 % dle nastavené mapy řadí virtuální převody. Ale to je vlastně fuk, protože při rychlé jízdě uslyšíte spíš než motor řetězy variátoru.
Na silnici komfortní, na limitu zábavnýČeho jsem si všiml ihned po rozjezdu, je příkladná akustická pohoda od hnacího ústrojí, podvozku i okolního prostředí. Přejezdy nerovností nejsou doprovázeny boucháním nebo lupáním a díky extra tuhé karoserii spočívající na měkčím uložení náprav je velmi komfortní i jízda samotná. Bohužel ochránce Jizerských hor Muhu v den prezentace neměl pro naše hrátky pochopení, proto déšť, napadané listí a mlha s dohledností sotva pár desítek metrů přinesly velmi omezené možnosti svižného svezení. Na důkladnější proklepnutí si tak budeme muset počkat až na naše oblíbené karlštejnské okresky.
I pár desítek minut za volantem ale odhalilo, že z Levorgu je výtečný výhled do všech směrů, řízení je přesné, strmé, přiměřeně tuhé a komunikativní. V zatáčkách pomáhá systém Torque Vectoring přibrzďující vnitřní kola a opravdovou lahůdkou je chování na limitu, pro které jsem kvůli dešti nemusel tak tlačit na pilu. Stačí v zatáčce odstavit plyn a auto okamžitě utáhne stopu. Ťuknete do brzdy, přenesete hmotnost nad přední nápravu, ta se zatíží, chytne patřičný grip, odlehčený zadek naopak o část přilnavosti přijde a dostaví se efektní náznak přetáčivosti. A když to sakra přeženete a užuž míříte po tečně ze zatáčky, nepovolujte řízení, na půl sekundy se dotkněte brzdy, zadek si pár decimetrů nadeběhne, auto na okamžik klouzne všemi čtyřmi, dáte jemné kontra volantem, kombík se srovná a Vy pokračujete bezpečně dál. Jízda je nenucená, lehkonohá, bezpečná a tak nějak samozřejmá.
Levorg míří na český trh výhradně s automatickou převodovkou a jediným motorem, zato s nabídkou tří výbavových stupňů Trend, Comfort a Sport. Základ startuje na částce 759 tisíc korun a zahrnuje vše podstatné. Kromě zmíněných LED světlometů jsou to 17 palcová litá kola, vyhřívání předních sedadel, bezklíčkový vstup a startování tlačítkem, dvouzónová klimatizace, infotainment systém s 6,2 palcovým barevným displejem, parkovací kamera, tempomat, Torque Vectorig nebo třeba sedmero airbagů. A samozřejmě nechybí stálý pohon všech kol nebo prodloužená záruka na 5 let nebo 200 tisíc km včetně asistenčních služeb. Zdá se Vám to hodně peněz? Zkuste si nakonfigurovat domácí Octavii Combi 1.8 TSI 4x4 DSG podobné velikosti, výkonu a výbavy a dostanete se ještě o pár (desítek) tisíc výš.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.