Úspornosť, nižšia hmotnosť, lepšia aerodynamika a modernejšia technika – to sú devízy, s ktorými majú akcelerovať v rámci zvyšovania odbytu amerických značiek z 1,3 na 2,8 milióna áut ročne vozidlá skupiny Chrysler. Tieto a ďalšie plány prezentovali predstavitelia spoločnosti Chrysler Group LLC vo svojom sídle Auburn Hills 4. novembra 2009.
Svoje plody pritom má doniesť produktová participácia s automobilkou Fiat, najmä koncept spoločných platforiem, jednotlivých dielov, elektroniky, či vývoja. K racionalizácii spoločnej výroby má dôjsť tiež splynutím pohonných jednotiek oboch automobiliek. Vozidlá Chrysleru tak dostanú malé štvorvalce a ventilový rozvod MultiAir, turbodiesel MultiJet, motor 1,8 DI Turbo a pripravovanú dvojspojkovú prevodovku od FPT. Fiat zasa získa väčšie štvorvalce, hybridný pohon a nový šesťvalec Pentastar (3,6 V6) doplnený MultiAirom.
Americké značky Chrysler, Dodge a Jeep pritom pre svoje modely zúžia počas nasledujúcich piatich rokov počet platforiem z 11 na 7. Keďže podvozková platforma tvorí približne 30 percent nákladov na výrobu automobilu, znamená to ďalšiu výraznú racionalizáciu, a tým aj úspory. V segmente malých áut, v ktorom Dodge ani Chrysler zatiaľ nepôsobil, príde do piatich rokov na americké odbytištia Fiat 500 a ďalšie dve vozidlá na platforme z Fiatu Group. Americké kompakty s talianskou technikou a produkciou sa začnú dodávať v roku 2013.
V strednej a vyššej strednej triede po radikálnych zmenách terajších 12 modelov prežije v horizonte piatich rokov po budúcoročných drobných zmenách iba Jeep Wrangler. Chrysler PT Cruiser skončí úplne v roku 2010, ďalšie modelové rady budú mať až sedem nástupcov na podvozkovej platforme z Fiat Group.
Už budúci rok sa výraznejších zmien dočká Jeep Compass, Patriot a Chrysler Sebring. Ich noví nástupcovia na podvozkoch Fiatu sa potom objavia v roku 2013, pričom modely Jeep Compass a Patriot sa zlúčia do jedného radu. V roku 2013 sa očakáva tiež nové, menšie SUV pod značkou Jeep. Jeep Cherokee (Liberty) zatiaľ dostane iba facelift. Pri Chrysleri sa súbežne s tým pripravuje na rok 2012 úplne nový kompaktný modelový rad s karosériou sedanu (opäť na platforme Fiatu).
Malý crossover Dodge Caliber nahradí od roku 2012 kompaktnejší sedan. Rekonštrukciou prejde v roku 2010 aj sedan strednej triedy Avenger a jeho príbuzný crossover Journey. SUV Nitro to čaká v roku 2011. Jeho ďalšia budúcnosť je otázna, rovnako ako aj legendárneho Viperu, ktorý prejde výraznejšou obmenou v roku 2012.
Pri veľkých modeloch dostane trojica Chrysler 300C, Dodge Charger a Dodge Challenger nasledovníkov na novej podvozkovej platforme vyvinutej Chryslerom. Chrysler 300C a Dodge Charger majú mať svojho nástupcu už v roku 2010. Facelift získa aj nepriehľadnuteľný Dodge Challenger, stane sa tak v priebehu roku 2010.
Podstatné úpravy sa dotknú aj modelov Chrysler Grand Voyager a Dodge Grand Caravan počas budúceho roku. Úplne nová generácia týchto amerických MPV príde až v roku 2014.
Na trhu sa ako prvý objaví nástupca Jeep Grand Cherokee. Nový Grand Cherokee sa však po aprílovej premiére na tohtoročnom autosalóne v New Yorku začne dodávať až v novom roku. Premiéru v ňom oslávi i nový šesťvalec Pentastar V6 s objemom 3,6 litra.
Veľké pickupy Dodge Ram dostanú po postupnom vylepšovaní samostatnú značku Ram Trucks. Ponuku úžitkových vozidiel doplnia v roku 2012 dva úplne nové modely na platformách z Fiat Group.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?