Podle výkonného ředitele Mariana Lipovského je důvodem hospodářských výsledků opožděné uvedení některých modelů na trh v první polovině roku, které způsobila nutnost přizpůsobit modely nové evropské směrnici.
"Dále se společnost potýkala s dlouhodobým poklesem trhu s traktory trvajícím již od roku 2012. Především v druhé polovině roku 2018 se výrazně zhoršily tržní podmínky vlivem extrémního sucha ve velké části Evropy, což negativně ovlivnilo ekonomickou situaci farmářů. Tato situace se významně projevila na našich největších trzích, tedy v Česku a v Polsku, kde došlo k propadu celého trhu o 21 procent, respektive o 20 procent," uvedl Lipovský.
Kvůli tomuto vývoji přistoupilo vedení Zetoru na konci roku k reorganizaci firmy a na začátku roku letošního dostalo výpověď 145 zaměstnanců, zhruba pětina firmy.
"Pro rok 2019 plánuje společnost snížení objemu skladových zásob a hotových výrobků, což je nutný předpoklad ke zlepšení hospodaření a ke stabilizaci společnosti, a zvýšení svého tržního podílu na klíčových trzích," dodal Lipovský.
Zetor bude pokračovat ve vývoji stěžejních produktových řad, zaměřit se chce na převedení modelových řad Proxima, Forterra a Crystal do nového designu, který v loňském roce dostaly dva modely z produktové řady Major.
Přestože byla společnost v posledních osmi letech v zisku, počet prodaných traktorů se v posledních letech snižoval. zatímco ještě v roce 2014 prodal Zetor 4178 traktorů, v roce 2017 to bylo 2786 strojů. Postupně klesaly také tržby společnosti.
I když je Zetor nejsilnější značkou v Česku, 87 procent jeho produkce putuje do zahraničí. Kromě Slovenska míří výrobky z brněnské továrny zejména do Polska, Litvy, Irska, Německa, Velké Británie, Francie, USA nebo Bulharska.
V roce 2017 uzavřel Zetor v Rusku memorandum o dodávce 6000 sad traktorů Forterra do roku 2022. Podle dřívějšího vyjádření společnosti se tyto závazky daří plnit.