Nové vrcholné verze vozů SAV (Sports Activity Vehicles) vyšší třídy a luxusního segmentu s motory V8 vybavenými technologiemi BMW TwinPower Turbo s výkonem 390 kW/530 k. Specificky upravené podvozky s M sportovním diferenciálem na zadní nápravě. Výsledkem je nová dimenze mimořádné výkonnosti.
Dva nové špičkové modely rodiny BMW X oslňují mimořádným vzhledem a odpovídajícími výkony. Jejich koncentrovanou sílu generuje nový 8válcový motor s technologiemi BMW TwinPower Turbo s maximálním výkonem 390 kW/530 k, který pracuje v modelech BMW X5 M50i (kombinovaná spotřeba paliva: 10,7–10,5 l/100 km, kombinované emise CO2: 243–238 g/km) a BMW X7 M50i (kombinovaná spotřeba paliva: 11,1–10,9 l/100 km, kombinované emise CO2: 252–248 g/km). Tyto nové vrcholné motory víc než kdy předtím podtrhují sportovní charakter nejnovější generace původního SAV modelu a také vůbec prvního BMW X v kategorii luxusních vozů. Oba tyto vozy kombinují motor V8 s inteligentním pohonem všech kol BMW xDrive a pro ně specifickou technikou podvozku, vyvinutou na základě poznatků divize BMW M GmbH.
Stejně jako technika pohonu a podvozku prošly důsledným procesem vývoje také specifické designové prvky nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i. Jeho výsledkem je dechberoucí vzhled. Exkluzivní charakter nových osmiválcových modelů se ale odráží také v extrémně bohaté standardní výbavě. Výroba nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i začne v srpnu 2019 v závodě BMW ve Spartanburgu v USA a do prodeje se tyto vozy dostanou na podzim 2019.
Nový motor V8 s mimořádnou silou a charakteristickým zvukem.
Motor s objemem 4,4 litru nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i svým mohutným nástupem výkonu a točivého momentu jasně potvrzuje pověstné rysy osmiválcových jednotek. Motor V8 poskytuje velmi působivou úroveň výkonu – ať už dáváte přednost klidné a pohodové jízdě v nízkých otáčkách nebo ostrým rozjezdům a sportovní jízdě. Ve srovnání s předchozí generací osmiválcového motoru došlo k přepracování několika komponent. Mezi ně patří blok motoru, vložky válců, písty, klikový hřídel, hlava válců, a především dále zdokonalená technologie BMW TwinPower Turbo. Turbodmychadla umístěná mezi řadami válců jsou nyní větší, zatímco přímé vstřikování paliva nově pracuje s tlakem až 350 bar. Soubor technologií zahrnuje také nejnovější verze plně variabilního časování ventilů VALVETRONIC a proměnného časování vačkových hřídelů double VANOS.
Nový motor V8 bryskně reaguje i na nejmenší sešlápnutí plynového pedálu. Maximální točivý moment 750 Nm osmiválec generuje již při 1800 1/min a neměnný zůstává k dispozici až do 4600 1/min. Tomu odpovídá i značný výkon, kterým nový motor disponuje: 390 kW/530 k v rozmezí 5500 až 6000 1/min. Výsledkem je, že nové BMW X5 M50i dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Nové BMW X7 M50i tento úkol dokončí za 4,7 sekundy.
Špičkový nástup výkonu je doprovázen působivým zvukovým doprovodem, který generuje standardně dodávaný M sportovní výfuk. Prostřednictvím tlačítek Driving Experience Control může řidič volit mezi extrémně sportovním nebo více na komfort orientovaným nastavením systémů vozu. Schopnosti motoru jsou díky tomu mnohem rozmanitější. V režimech SPORT a SPORT PLUS má přímější charakteristiku plynový pedál a současně je také intenzivnější nárůst výkonu a zvukový doprovod.
8stupňová automatická převodovka Steptronic Sport, pohon všech kol BMW xDrive a M sportovní diferenciál pro vzrušující výkony.
Sílu obou těchto nových sportovně orientovaných modelů kategorie SAV doplňuje specificky řešený systém přenosu výkonu. Nový motor V8 je standardně kombinován s 8stupňovou automatickou převodovkou Steptronic Sport, která se vyznačuje vysoce dynamickými změnami rychlostních stupňů. Pro manuální změny rychlostních stupňů jsou na volantu umístěny řadicí páčky. Funkce Launch Control umožňuje pro nejvyšší možnou dynamiku maximálně účinné zrychlení z nulové rychlosti.
Nejnovější verze pohonu BMW xDrive rozděluje točivý moment motoru mezi kola přední a zadní nápravy způsobem, který umožňuje rychlou a přesnou adaptaci na aktuální jízdní situaci. Inteligentní systém pohonu všech kol zvyšuje agilitu i trakci nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i, stejně jako zlepšuje jízdní stabilitu za každého počasí a na jakémkoliv typu povrchu. Sportovní projev systému je zajištěn jeho zvýšenou preferencí zadní nápravy při rozdělování hnací síly. Kromě toho je součástí standardní výbavy nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i také M sportovní diferenciál. Kuželový diferenciál s elektronicky řízenou svorností omezuje rozdíl v rychlosti otáčení kol zadní nápravy a umožňuje tak vysoce dynamické výjezdy ze zatáček. Kromě toho M sportovní diferenciál, který je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), optimalizuje trakci a přenos výkonu při jízdě po nezpevněném povrchu nebo po povrchu s rychle se měnící přilnavostí. Zabraňuje tak protáčení kol z důvodu nedostatečné přilnavosti tím, že točivý moment přesměruje na druhé kolo.
Specifický podvozek pro mimořádně kvalitní jízdu.
Aby bylo možné v maximální míře využít značný potenciál výkonného nového motoru, byly podvozky nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i specificky upraveny na základě poznatků BMW M GmbH. Oba modely mají zavěšení kol tvořené dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou zadní nápravou. Specifická je nejen geometrie, ale také elastokinematika zavěšení kol a samozřejmě i charakteristika odpružení a tlumení. Standardní výbava zahrnuje elektromechanické řízení s funkcí Servotronic a M sportovní brzdy s modře lakovanými brzdovými třmeny doplněnými logem M. Oba modely přijíždějí na 21“ kolech z lehké slitiny s různým rozměrem pneumatik pro přední a zadní nápravu. Volitelně jsou dostupná také 22palcová kola z lehké slitiny, opět obutá do kombinovaných pneumatik.
Nové BMW X5 M50i je vybaveno Adaptivním M podvozkem. Stiskem tlačítka lze zvolit jedno ze dvou nastavení elektronicky řízených tlumičů (COMFORT a SPORT). Nové BMW X7 M50i je vybaveno vzduchovým odpružením na obou nápravách, které je volitelně dostupné také pro BMW X5 M50i. V režimu SPORT, stejně jako v rychlostech přesahujících 138 km/h, automaticky snižuje světlou výšku vozu o 20 mm. Řidič je ale také schopen upravit světlou výšku stiskem tlačítka v kokpitu. Možné je například ji zvýšit ve dvou úrovních až o 40 mm, což se hodí například při jízdě v terénu.
Pro oba modely je volitelně nabízeno integrální aktivní řízení, které dále zvyšuje agilitu vozu. Zároveň zlepšuje chování vozu při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého a manévrovatelnost v městském provozu tím, že v závislosti na rychlosti natáčí kola zadní nápravy buď ve stejném, nebo v opačném směru oproti kolům přední nápravy. Další zlepšení jízdních vlastností a dynamiky zajištěných integrálním aktivním řízením mohou přinést aktivní stabilizátory, které pomocí elektromotorů umístěných na přední a zadní nápravě zajišťují změnu jejich tuhosti, a tím rychlé a přesné vrovnávání bočních náklonů karoserie při dynamické jízdě zatáčkami. Oba tyto systémy jsou nedílnou součástí volitelného Adaptivního M podvozku Professional pro nové BMW X5 M50i a volitelné výbavy Executive Drive Pro pro nové BMW X7 M50i.
Design a výbava: exkluzivní vzhled s luxusní atmosférou.
Specifické designové prvky slouží ke zdůraznění exkluzivního a sportovního charakteru nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i již na první pohled. Extra velké nasávací otvory v předním nárazníku jsou jasným ukazatelem nároků motoru V8 na chlazení. Výjimečný status 8válcových modelů podobným stylem podtrhuje i unikátní design nástavců prahů a zadního nárazníku, leskle černé okenní lišty BMW Individual high-gloss Shadow Line a vybrané prvky v šedém provedení Cerium Grey.
Interiér obou vrcholných modelů rodiny BMW X se vyznačuje M koženým volantem, voličem převodovky s logem M, koženým perforovaným čalouněním Vernasca s kontrastním prošíváním, hliníkovým obložením interiéru Aluminium Tetragon (BMW X5 M50i) nebo lesklým dřevěným obložením interiéru Fineline Black s metalickým efektem. Všechny tyto prvky společně vytvářejí luxusní atmosféru se sportovním nádechem. Vše doplňuje další sériová výbava v podobě například podsvícených prahových lišt s logem „M50i“, antracitové čalounění stropu (BMW X5 M50i), alcantarové antracitové čalounění stropu (BMW X7 M50i) nebo Hi-Fi reproduktory (BMW X5 M50i) či audiosystém Harman Kardon s prostorovým zvukem (BMW X7 M50i).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.