Nové vrcholné verze vozů SAV (Sports Activity Vehicles) vyšší třídy a luxusního segmentu s motory V8 vybavenými technologiemi BMW TwinPower Turbo s výkonem 390 kW/530 k. Specificky upravené podvozky s M sportovním diferenciálem na zadní nápravě. Výsledkem je nová dimenze mimořádné výkonnosti.
Dva nové špičkové modely rodiny BMW X oslňují mimořádným vzhledem a odpovídajícími výkony. Jejich koncentrovanou sílu generuje nový 8válcový motor s technologiemi BMW TwinPower Turbo s maximálním výkonem 390 kW/530 k, který pracuje v modelech BMW X5 M50i (kombinovaná spotřeba paliva: 10,7–10,5 l/100 km, kombinované emise CO2: 243–238 g/km) a BMW X7 M50i (kombinovaná spotřeba paliva: 11,1–10,9 l/100 km, kombinované emise CO2: 252–248 g/km). Tyto nové vrcholné motory víc než kdy předtím podtrhují sportovní charakter nejnovější generace původního SAV modelu a také vůbec prvního BMW X v kategorii luxusních vozů. Oba tyto vozy kombinují motor V8 s inteligentním pohonem všech kol BMW xDrive a pro ně specifickou technikou podvozku, vyvinutou na základě poznatků divize BMW M GmbH.
Stejně jako technika pohonu a podvozku prošly důsledným procesem vývoje také specifické designové prvky nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i. Jeho výsledkem je dechberoucí vzhled. Exkluzivní charakter nových osmiválcových modelů se ale odráží také v extrémně bohaté standardní výbavě. Výroba nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i začne v srpnu 2019 v závodě BMW ve Spartanburgu v USA a do prodeje se tyto vozy dostanou na podzim 2019.
Nový motor V8 s mimořádnou silou a charakteristickým zvukem.
Motor s objemem 4,4 litru nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i svým mohutným nástupem výkonu a točivého momentu jasně potvrzuje pověstné rysy osmiválcových jednotek. Motor V8 poskytuje velmi působivou úroveň výkonu – ať už dáváte přednost klidné a pohodové jízdě v nízkých otáčkách nebo ostrým rozjezdům a sportovní jízdě. Ve srovnání s předchozí generací osmiválcového motoru došlo k přepracování několika komponent. Mezi ně patří blok motoru, vložky válců, písty, klikový hřídel, hlava válců, a především dále zdokonalená technologie BMW TwinPower Turbo. Turbodmychadla umístěná mezi řadami válců jsou nyní větší, zatímco přímé vstřikování paliva nově pracuje s tlakem až 350 bar. Soubor technologií zahrnuje také nejnovější verze plně variabilního časování ventilů VALVETRONIC a proměnného časování vačkových hřídelů double VANOS.
Nový motor V8 bryskně reaguje i na nejmenší sešlápnutí plynového pedálu. Maximální točivý moment 750 Nm osmiválec generuje již při 1800 1/min a neměnný zůstává k dispozici až do 4600 1/min. Tomu odpovídá i značný výkon, kterým nový motor disponuje: 390 kW/530 k v rozmezí 5500 až 6000 1/min. Výsledkem je, že nové BMW X5 M50i dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Nové BMW X7 M50i tento úkol dokončí za 4,7 sekundy.
Špičkový nástup výkonu je doprovázen působivým zvukovým doprovodem, který generuje standardně dodávaný M sportovní výfuk. Prostřednictvím tlačítek Driving Experience Control může řidič volit mezi extrémně sportovním nebo více na komfort orientovaným nastavením systémů vozu. Schopnosti motoru jsou díky tomu mnohem rozmanitější. V režimech SPORT a SPORT PLUS má přímější charakteristiku plynový pedál a současně je také intenzivnější nárůst výkonu a zvukový doprovod.
8stupňová automatická převodovka Steptronic Sport, pohon všech kol BMW xDrive a M sportovní diferenciál pro vzrušující výkony.
Sílu obou těchto nových sportovně orientovaných modelů kategorie SAV doplňuje specificky řešený systém přenosu výkonu. Nový motor V8 je standardně kombinován s 8stupňovou automatickou převodovkou Steptronic Sport, která se vyznačuje vysoce dynamickými změnami rychlostních stupňů. Pro manuální změny rychlostních stupňů jsou na volantu umístěny řadicí páčky. Funkce Launch Control umožňuje pro nejvyšší možnou dynamiku maximálně účinné zrychlení z nulové rychlosti.
Nejnovější verze pohonu BMW xDrive rozděluje točivý moment motoru mezi kola přední a zadní nápravy způsobem, který umožňuje rychlou a přesnou adaptaci na aktuální jízdní situaci. Inteligentní systém pohonu všech kol zvyšuje agilitu i trakci nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i, stejně jako zlepšuje jízdní stabilitu za každého počasí a na jakémkoliv typu povrchu. Sportovní projev systému je zajištěn jeho zvýšenou preferencí zadní nápravy při rozdělování hnací síly. Kromě toho je součástí standardní výbavy nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i také M sportovní diferenciál. Kuželový diferenciál s elektronicky řízenou svorností omezuje rozdíl v rychlosti otáčení kol zadní nápravy a umožňuje tak vysoce dynamické výjezdy ze zatáček. Kromě toho M sportovní diferenciál, který je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), optimalizuje trakci a přenos výkonu při jízdě po nezpevněném povrchu nebo po povrchu s rychle se měnící přilnavostí. Zabraňuje tak protáčení kol z důvodu nedostatečné přilnavosti tím, že točivý moment přesměruje na druhé kolo.
Specifický podvozek pro mimořádně kvalitní jízdu.
Aby bylo možné v maximální míře využít značný potenciál výkonného nového motoru, byly podvozky nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i specificky upraveny na základě poznatků BMW M GmbH. Oba modely mají zavěšení kol tvořené dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou zadní nápravou. Specifická je nejen geometrie, ale také elastokinematika zavěšení kol a samozřejmě i charakteristika odpružení a tlumení. Standardní výbava zahrnuje elektromechanické řízení s funkcí Servotronic a M sportovní brzdy s modře lakovanými brzdovými třmeny doplněnými logem M. Oba modely přijíždějí na 21“ kolech z lehké slitiny s různým rozměrem pneumatik pro přední a zadní nápravu. Volitelně jsou dostupná také 22palcová kola z lehké slitiny, opět obutá do kombinovaných pneumatik.
Nové BMW X5 M50i je vybaveno Adaptivním M podvozkem. Stiskem tlačítka lze zvolit jedno ze dvou nastavení elektronicky řízených tlumičů (COMFORT a SPORT). Nové BMW X7 M50i je vybaveno vzduchovým odpružením na obou nápravách, které je volitelně dostupné také pro BMW X5 M50i. V režimu SPORT, stejně jako v rychlostech přesahujících 138 km/h, automaticky snižuje světlou výšku vozu o 20 mm. Řidič je ale také schopen upravit světlou výšku stiskem tlačítka v kokpitu. Možné je například ji zvýšit ve dvou úrovních až o 40 mm, což se hodí například při jízdě v terénu.
Pro oba modely je volitelně nabízeno integrální aktivní řízení, které dále zvyšuje agilitu vozu. Zároveň zlepšuje chování vozu při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého a manévrovatelnost v městském provozu tím, že v závislosti na rychlosti natáčí kola zadní nápravy buď ve stejném, nebo v opačném směru oproti kolům přední nápravy. Další zlepšení jízdních vlastností a dynamiky zajištěných integrálním aktivním řízením mohou přinést aktivní stabilizátory, které pomocí elektromotorů umístěných na přední a zadní nápravě zajišťují změnu jejich tuhosti, a tím rychlé a přesné vrovnávání bočních náklonů karoserie při dynamické jízdě zatáčkami. Oba tyto systémy jsou nedílnou součástí volitelného Adaptivního M podvozku Professional pro nové BMW X5 M50i a volitelné výbavy Executive Drive Pro pro nové BMW X7 M50i.
Design a výbava: exkluzivní vzhled s luxusní atmosférou.
Specifické designové prvky slouží ke zdůraznění exkluzivního a sportovního charakteru nového BMW X5 M50i a nového BMW X7 M50i již na první pohled. Extra velké nasávací otvory v předním nárazníku jsou jasným ukazatelem nároků motoru V8 na chlazení. Výjimečný status 8válcových modelů podobným stylem podtrhuje i unikátní design nástavců prahů a zadního nárazníku, leskle černé okenní lišty BMW Individual high-gloss Shadow Line a vybrané prvky v šedém provedení Cerium Grey.
Interiér obou vrcholných modelů rodiny BMW X se vyznačuje M koženým volantem, voličem převodovky s logem M, koženým perforovaným čalouněním Vernasca s kontrastním prošíváním, hliníkovým obložením interiéru Aluminium Tetragon (BMW X5 M50i) nebo lesklým dřevěným obložením interiéru Fineline Black s metalickým efektem. Všechny tyto prvky společně vytvářejí luxusní atmosféru se sportovním nádechem. Vše doplňuje další sériová výbava v podobě například podsvícených prahových lišt s logem „M50i“, antracitové čalounění stropu (BMW X5 M50i), alcantarové antracitové čalounění stropu (BMW X7 M50i) nebo Hi-Fi reproduktory (BMW X5 M50i) či audiosystém Harman Kardon s prostorovým zvukem (BMW X7 M50i).
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?