Seznamte se s nástupcem ikonického Humvee. Americká armáda dostává první JLTV Oshkosh

Oshkosh JLTV (Facebook/@OshkoshDefense) | foto: facebook

Jen těžko bychom na světě hledali ikoničtější armádní vůz, než je Humvee. Stroj, který začal vznikat v osmdesátých letech, už ale neodpovídá současným požadavkům armády pro moderní bojiště a tak přišlo nevyhnutelné: jeho nahrazení modernějším, schopnějším a hlavně bezpečnějším JLTV z produkce společnosti Oskosh. A první kusy těchto impozantních strojů už si převzala jak americká armáda, tak námořnictvo.

Původ armádního speciálu HMMWV, což je zkratka pro High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, jsme částečně načali již v nedávném článku o Lamborghini LM001. Americká armáda vypsala své finální požadavky na nový stroj v roce 1979 a již v roce 1985 nastoupil Humvee takzvaně „do služby."

Jeho výrobce, společnost AM General, na vývoji vozu neustále pracovala a stále se snažila upravovat jak jeho techniku, tak i konstrukci. Asymetrická válka s povstalci a teroristy po celém světě však poukázala na řadu nedostatků, především na nedostatečnou ochranu před nástražnými výbušnými systémy. A tak americká armáda začala hledat stroj nový.

Samotné výběrové řízení začalo již před více než deseti lety. V roce 2010 dostala armáda na výběr ze tří různých prototypů, které podrobila náročnému testování. V roce 2015 pak kontrakt získala společnost Oshkosh Corporation, která má americké armádě dodat 16 900 vozidel JLTV - což je zkratka pro Jouint Light Tactical Vehicle.

Nemyslíme si, že by Humvee měl z americké armády v příštích letech zcela zmizet, s největší pravděpodobností se však stáhne do zázemí, kde bude stále mít co nabídnout. Na bojištích se však nejspíš bude ukazovat hlavně JLTV, které může nabídnout více prostoru, komfortu a hlavně bezpečí. Oproti Humvee je sice o něco větší, oproti masivně používaným odolným vozidlům MRAP je však výrazně menší a nabídne lepší výkony i manévrovatelnost.

Pod kapotou tohohle drobka je ukryt 6.6 litrový diesel V8 Duramax z produkce General Motors, který je spojen s automatickou převodovkou Allison. Maximální rychlost se pohybuje okolo 122 km/h a dojezd na nádrž okolo 643 kilometrů.

zdroj: youtube.com

Během vývoje a testování stroje byly brány maximální ohledy na bezpečí a komfort posádky, vysokou spolehlivost a lepší schopnosti při jízdě v extrémním terénu i při dlouhých přesunech, jak informoval web Jalopnik a jeho armádní redakce Foxtrot Alpha. JLTV tak kromě jiného nabídne i podvozek s nastavitelnou světlou výškou, což vojáci ocení jak v terénu, tak během přesunů po klasických silnicích.

První složkou amerických ozbrojených sil, která dostala nové JLTV do užívání, se stala začátkem února tradiční Armáda (U.S. Army). Včera se však novým přírůstkem do vozového parku pochlubila i Námořní pěchota (U.S. Marines Corps). 

Jak se tedy zdá, JLTV by se mohl stát dalším aspirantem na ikonu mezi armádní technikou. Poněkud ale pochybujeme o tom, že by se nějaké slavné celebritě podařilo přemluvit Oskosh k výrobě čistě civilního provedení. I když nikdy neříkej nikdy.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy