Yandex překvapil Američany. Nejlepší autonomní řízení je z Ruska?

Yandex | foto: Yandex

Mekkou autonomního řízení je Kalifornie, kde sídlí mimo jiné i velikáni jako Google nebo Uber, velké pokroky ale dělají například i v Číně. Na výstavě CES však Američany schopnostmi svého autonomního vozu překvapil ruský gigant Yandex.

Po celých Spojených státech se desítky startupů i zavedených společností snaží o vytvoření toho nejlepšího autonomního systému pro vozy budoucnosti. Spojené státy se zdají být pro podobný vývoj ideálním prostředím, díky kvalitním cestám a řidičům převážně dbajícím na předpisy. Rusko se oproti tomu zdá být naprostým opakem, i když situaci na tamnějších cestách zná většina lidstva zkresleně pouze z YouTube videí z palubních kamer. Jasné však je, že kvalita cest i chování tamnějších řidičů je daleko za USA i většinou vyspělého světa. 

Yandex | foto: Yandex

Přesto i v Rusku probíhá vývoj automnomních vozidel a největší pokroky ukazuje projekt firmy Yandex. Ta je známá především pro svůj vyhledávač, který v Rusku ovládá 52 % trhu, což jej řadí celosvětově na páté místo. Stejně jako Google nebo Baidu však i Yandex nabízí desítky dalších služeb a ve svých pobočkách po celém světě vyvíjí moderní technologie. Pod hlavičkou Yandex.Taxi, což je aplikace pro objednávání taxi vozidel, se navíc firmě podařilo spustit vůbec první veřejnou autonomní taxi službu v Evropě. Ta byla nejdřívě omezena pouze na univerzitní kampus Innopolis v Tatarstánu, později se rozšířila i do inovačního centra Skolkovo v Moskvě. 

Na nedávno proběhlém CES v Las Vegas Yandex prezentoval svůj autonomní vůz americkým novinářům, kteří byli velmi překvapeni jeho funkčností. Na CES své systémy prezentovaly desítky dalších společností, právě ruský systém však dokázal všechny překonat. Zatímco jiné vozidla se do plně autonomního težimu přepnula pouze při jízdě po veřejných cestách, zatímco řidič za volantem byl nucen vůz ovládat na parkovištích a v garáži, Toyota Prius se systémem Yandexu se sama pohybovala bez nutnosti zásahu od začátku až do konce. I na cestě se vůz podle Američanů pohyboval s větší sebejistotou než jakákoliv konkurence, bez problému zvládal náročnější odbočování doleva či přejezdy mezi pruhy a bez asistence dokázal brzdit i v případě nečekaného vstupu chodce do vozovky. Úseky, se kterými si vozy jiných společností nedokázaly poradit bez asistence řidiče, projel Prius Yandexu bez zaváhání. 

Yandex | foto: Yandex

Vzhledem k podmínkám na ruských cestách je vozidlo naučeno agresivnějšímu stylu jízdy a nebojí se přiblížit k dalším vozidlům na pár centimetrů, pokud je tento manévr stále bezpečný. Na rozdíl od ruských řidiču je však Prius naprogramovaný tak, že nesmí nikdy neporušit pravidla silničního provozu. 

Dostat svou prezentaci na CES přitom pro Yandex nebylo vůbec snadné. Kvůli problémům s vízy se do USA nedostala včas většina zaměstnanců a tak vůz nakonec připravoval jediný technik. Ten přiletěl do Las Vegas pět týdnů před začátkem výstavy, na místě koupil novou Toyotu Prius V, do které sám zabudoval celý autonomní systém Yandexu. V dalších týdnech pak vůz učil jízdu v amerických podmínkách. Podle ruské firmy bylo přizpůsobení pro provoz v Las Vegas velmi snadné, protože na rozdíl od Ruska, kde Yandex své vozy testuje už dva roky, zde řidiči dodržují pravidla. Rusové své vozy logicky musí připravit také pro náročné podmínky tamní zimy, což je pro většinu autonomních systémů doposud nepřekonatelný problém. Yandex však tvrdí, že kromě těch nejsilnějších sněžných bouří by jejich systém měl vždy být schopen plně autonomní jízdy. 

Yandex Demoing Self-Driving Car During CES 2019 | zdroj: Yandex

Rychlý vývoj autonomního systému je překvapivý i proto, že Yandex začal na svém systému pracovat teprve v lednu 2017 a Las Vegas bylo prvním místem mimo Rusko, kde se vůz firmy dostal na silnici. V současné době se chystá navýšení flotily autonomních taxi z 15 vozidel na 100 a také rozšíření služby do izraelského Tel Avivu. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy