Závodní úspěchy Toyoty v roce 2018? Dařilo se na Dakaru, v Rallye, NASCAR i Le Mans

Toyota si připomíná nejdůležitější sportovní úspěchy roku 2018 | foto: Toyota

Byl to hodně nabitý rok. Nejen co se týče práce na vývoji a uvedení nových vozů, které měly v roce 2018 premiéru, ale také úsilí na závodních okruzích. Úsilí se vyplatilo - vítězství v závodě Le Mans 24 nebo Pohár konstruktérů v Mistrovství světa v rallye jsou skvělým důkazem. Nejsou to ale jediné významné sportovní úspěchy, které Toyota v loňském roce zaznamenala.

1) Mistrovství světa v Rallye

Zkonstruovat závodní auto na nejvyšší světové úrovni není žádná legrace. Tím spíš, když má jít o nejlepší vůz sezóny, který získá mistrovský titul. Přestože se Toyota do WRC vrátila po několikaleté pauze, moc času na vybudování vítězné konstrukce a sehraného týmu nepotřebovala. Již ve druhé sezóně ve WRC získal tým Toyota Gazoo Racing WRT mistrovský titul v kategorii konstruktérů díky Yarisu WRC. Toyota si pro tento prestižní titul v roce 2018 sáhla už počtvrté.

2) Triumf v Le Mans 24h

O vítězství v legendárním čtyřiadvacetihodinovém závodě Le Mans sní snad každý závodní jezdec. Vloni si sen splnili piloti Toyoty, a japonská značka se tak poprvé ve svých dějinách pyšní vítězstvím v tomto proslulém závodě. Co víc, na druhé příčce v žebříčku 86. ročníku 24 Hours of Le Mans skončila Toyota TS050 Hybrid, a Kazuki Nakajima se stal prvním japonským jezdcem, který závod vyhrál ve voze japonského původu. Číslo 86 Toyotě opět přineslo štěstí.

3) Toyota Avensis vítězí v BTCC

Může velký sedan populární zejména mezi řidiči firemních vozů vyhrát závod? Samozřejmě. Stačí ho svěřit do rukou správného řidiče a týmu. Toyotu Avensis proto tentokrát v British Touring Car Championship řídil Tom Ingram a vůz připravil tým Speedworks Motorsport. Ingram tak stejně jako o rok dříve zvítězil v klasifikaci nezávislých jezdců, když vyhrál tři závody a devětkrát se postavil na stupně vítězů. V další sezóně BTTC nahradí Avensis nová Corolla hatchback.

4) Toyota dominuje v Rallye Dakar

Vyčerpávající závod, neobyčejně obtížný pro auta i posádky. Autem, které si nejlépe poradí v nejtěžší rallye světa, je Toyota Hilux. Právě s tímto vozem dosáhla Toyota nemalého úspěchu v Rallye Dakar 2018. Ze tří pickupů startujících v barvách Toyota Gazoo Racing South Africa si dva dojely na stupně vítězů, konkrétně na druhé a třetí místo. Hilux však nebyl jediný terénní automobil zastupující japonskou značku. Do boje se zapojil i Team Land Cruiser Toyota Auto Body a popáté v řadě zvítězil ve třídě užitkových vozů.

5) Tundra si podmaňuje NASCAR

Má motor V8 o výkonu 600 koní vybudovaný TRD, karoserii od Calty Design a jezdí na etanol s desetiprocentní příměsí benzínu – to je Toyota Tundra, která startuje na NASCAR Truck Series. Vloni díky řidiči Brettu Moffittovi vyhrála celou sérii. Nebyl to však první úspěch. Od roku 2004, kdy se Toyota poprvé objevila na startu, vyhrál pick-up 179 závodů a šest mistrovství.

Triumf v Le Mans 24h | foto: Toyota

6) Team TOM’S vládne w Japanese F3 Championship

Série závodů Japanese F3 Championship je hotový inkubátor talentů. I Toyota tady hledá schopné jezdce a podporuje tým TOM’S. Na startu má hned dvě želízka v ohni, vozy Dallara F317 vybavené závodními motory Toyota TAZ31 o výkonu 240 koní a šestirychlostními poloautomatickými převodovkami. Přestože vloni závodilo 11 týmů, vítězství ve všech 19 závodech si odnesli jezdci týmu TOM’S. Nejlepší byl Sho Tsuboi, který vyhrál sedmnáctkrát, z toho dvanáctkrát v řadě.

7) Třetí triumf Toyoty v NHRA Funny Car Championship

Toyota Camry za 3,82 s urazila čtvrt míle. Pilotoval ji J.R. Todd podporovaný Toyotou a stal se mistrem světa v sérii NHRA Funny Car Championship. Slovo „funny” v názvu odkazuje na atypický vzhled vozů. Dragster od Toyoty proto v tomto případě rozhodně není žádný pohodlný sedan. Pod karbonovou karoserií od Calty se skrývá V8 na nitrometan, která vytváří těžko změřitelný výkon asi 8 000 koní. Nutno dodat, že vítězství J.R. Todda bylo již třetím triumfem Toyoty na NHRA Funny Car Championship od začátku startů Toyoty, tedy od roku 2008.

POWRi National Midgets League | foto: Toyota

8) GT86 vyhrává Japanese Sprint Series

Japanese Sprint Series je britská série vytvořená pro jezdce japonských vozů. Nároky kladené na její účastníky nejsou vysoké (stačí mít řidičský průkaz, auto splňující bezpečnostní normy a normy hlučnosti), přesto závodníci berou tuto soutěž velmi vážně. Důkazem může být Toyota GT86 Adriana Smithe o výkonu 640 koní, s turbem a zadním náhonem, kterou na závod připravil Fensport. Auto mu zajistilo vítězství v inaugurační sezoně série, přičemž se Smith jako jediný ze všech dostal na stupně vítězů všech kol závodu. Zajímavá je i skutečnost, že druhé místo v celkové klasifikaci zaujala další Toyota – Celica GT-Four s náhonem na všechna čtyři kola.

9) Motor Toyoty vítězí v POWRi National Midgets League

V POWRi National Midgets League startují buginy o hmotnosti cca 400 kg, se zadním náhonem a o velikosti Toyoty Aygo. V roce 2018 dominoval americké sérii závodů Tucker Klaasmeyer, jehož vozidlo poháněl 2,7litrový čtyřválec vypracovaný TRD, o výkonu asi 400 koní. V této sezóně se třiadvacetiletý jezdec dostal na pódium třináctkrát, z toho šestkrát zaujal nejvyšší pozici.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy