Když bylo na letošním pařížském autosalonu představeno Ferrari Monza SP2, všichni jsme nad ním žasli. Věděli jste ale, že podobný koncept se objevil již na přelomu tisíciletí? Jeho jméno znělo Rossa, vzniklo na z Ferrari 550 Maranello a za jeho designem retro-speedsteru stojí slavné designérské studio Pininfarina.
Nádherný vůz vznikl ku příležitosti oslav 70. výročí od založení slavného designového studia a oficiálně je označován jako koncept, takže legálně nesmí na silnici. Ve skutečnosti se však jedná o technicky plně funkční automobil, kterému chybí jen schválení k provozu a registrační značky.
Na vůz v jednom ze svých videí upozornila populární motoristická YouTuberka Supercar Blondie, která jej objevila v garáži svého známého - vášnivého sběratele vozů z Maranella. Koncept byl až do roku ve vlastnictví Pininfariny, které původně nikdy nemělo v úmyslu ho prodat. Nakonec se ale přesunulo do sbírky, kde mu dělají společnost modely jako F40.
Pojďme se nyní podívat na design. Na to, že byl vůz navržen před 18 lety, působí stále dost moderně a futuristicky. Za zmínku stojí úzké protáhlé světlomety, zvláštní ploutev za předními koly, motor V12 částečně vyčnívající z kapoty nebo nízké čelní sklo s navazujícími bočními okénky.
Výrazné změny se dotkly i interiéru, který dostal sportovní sedačky a kompletně přepracovanou palubní desku. Její jednoduchý design nabízí trojici retro-budíků, tlačítko na startování (klíčky k vozu vůbec neexistují) a falešný panel s tlačítky pro nahrávání, rychlé přetáčení dopředu / dozadu a ukončení nahrávání, jehož význam není nikomu známý.
Za pozornost ale stojí i volant a řadící páka. Zatímco řadící páka si ponechala stylovou kulisu z původního Maranella, volant působí v retro stylu - na jeho vrchní straně se však zobrazují otáčky motoru. Další informace zobrazuje malý panel vpravo pod volantem, který tak nekazí styl vozu.
Otázkou však zůstává, zda byl v původní výbavě i displej v palubní desce, který přenáší obraz couvací kamery. Jak totiž Blondie naznačila - když byl vůz nový, kamera na něm nebyla skutečná, byla to jen atrapa. Až současný majitel vyměnil atrapu za funkční kus.
Pokud by vás zajímala cena vozu, nemůžeme bohužel sloužit. Vůz se nikdy neobjevil v žádné aukci a tak si na odhad netroufne zřejmě nikdo. Vezmeme-li ale v úvahu, že se jedná o skutečně jedinečný vůz postavený ve Ferrari, budeme se bavit o astronomických částkách.