DeLorean DMC-12 sice nebylo kdovíjak úspěšné auto, díky filmové trilogii Návrat do budoucnosti se však stalo jednou z ikon filmového průmyslu. Lidé proto De Lorean často kupují a vytvářejí z něj repliky podobné vozům ve filmu, pouze jediný člověk však vytvořil z DeLorean skutečné vznášedlo. A to nyní nabízí v dražbě.
Stroj, který si můžete prohlédnout na videu i ve fotogalerii, je skutečně celosvětový unikát. Nejedná se jen o karoserii posazenou na vznášedlo, ale o poctivou stavbu od začátku do konce. Například karoserie byla s maximální pečlivostí vytvořena z polystyrenu tak, aby dokonale kopírovala křivky DeLorean.
Základem pro stavbu tohoto stroje byly technické nákresy vznášedla Universal Hovercraft UH-13PT, u kterého se autor inspiroval při tvarování trupu, vzduchových zástěn i umístění ventilátorů. Samotná karoserie DeLorean je potažena laminátem a lakována metalickou stříbrnou barvou, která připomíná originální vůz.
Vznášedlo DeLorean bylo osazeno hned dvojicí motorů. Prvním je Briggs & Stratton Vanguard, motor používaný nejčastěji v sekačkách, který posílá cca 23 koní na tlačnou vrtuli o průměru 91.5 centimetrů. O pohon druhé vrtule s průměrem 61 cm, která vznášedlo nadzvedává, se stará motor Briggs &Stratton 875 Professional Series.
Díky své konstrukci a kombinaci těchto motorů se dokáže vznášedlo pohybovat téměř po každém podkladu s rovným povrchem, včetně vody, země, ledu, sněhu, písku nebo asfaltu. Maximální rychlost se mění s povrchem, na vodě však vznášedlo zvládá až 50 km/h.
Výrobce vznášedla uvádí, že několik posledních měsíců strávil úpravami a vylepšováním svého stroje, takže nyní by vznášedlo mělo být ve své nejlepší kondici. Vyměněna byla řada komponentů, zejména věci jako ovládání plynu, přívod paliva, palivová pumpa, palivový filtr, atd..
Vznášedlo, jehož vyvolávací cena je 45 000 dolarů (1 milion korun) se v současnosti nachází v San Franciscu. Za tuto nemalou cenu však nový majitel dostane i vlek pro snadnější přepravu, školení v ovládání, řadu náhradních dílů a hlavně možnost kdykoliv tvůrci tohoto projektu zavolat a prokonzultovat s ním například technické nedostatky/potíže..
Tím vůbec nejlepším na celé aukci je ale skutečnost, že 10 % z utržených peněz poputuje na nadaci Michaela J. Foxe. Ten býval nadějným hercem a jednou z hlavních postav filmové série, jeho kariéru však ukončila Parkinsonova nemoc, na kterou se jeho nadace snaží najít lék.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.