Společnost Classic Legends, která se rozhodla vrátit slavnou značku Jawa na indický trh, před pár hodinami představila trojici nových modelů Jawa, Jawa 42 a Pérák. Všechny tři modely se vrací k retro-designu, všechny jsou připraveny k produkci a všechny chtějí navodit nostalgickou atmosféru let, ve kterých si Jawa dokázala získat obrovskou přízeň na indickém trhu.
Jawa kdysi představovala významnou značku motocyklů na indickém trhu. Její obliba zde byla dokonce tak velká, že zde začala licenční výroba některých modelů. V průběhu doby však Jawa začala ztrácet technologicky a tak i přes svou spolehlivost a vynikající pověst začala značka upadat. To se ale nedávno rozhodla změnit společnost Classic Legends, součást Mahindry, která dnes představila trojici nových modelů.
První model nese název jednoduše Jawa a svým jednoduchým designem má odkazovat na 60. léta, kdy na indický trh dorazily první motocykly Jawa 250 Typ A. Právě tyhle stroje začaly psát v psát úspěšné kapitoly Jawy na indickém trhu a na tuhle minulost by měla nová retro-Jawa navazovat.
Druhým představeným modelem byla Jawa 42, již trochu modernější motorka, která bude zákazníky lákat hlavně na svůj retro-styl a nižší cenovku. Oproti klasické Jawě sice přišla o trochu toho chromu a historických detailů, přesto věříme v její úspěch zejména u mladších zákazníků.
Poslední novinkou je pak znovuzrozený Pérák. Pořádně stylová motorka naprosto vybočuje z řady a zákazníkům se snaží ukázat, že Jawa nabídne možnost projevit svou osobnost všem. Nový Pérák by měl být prvním motocyklem tohoto typu, který se má začít na indickém trhu vyrábět. Oproti dvěma ostatním Jawám navíc dostal i silnější motor.
Tím se dostáváme k technickým parametrům, které bychom rozhodně neměli vynechat. Designéři cílili hlavně na design, takže motocykly mají svůj typický zvuk a motorům nechybí žebrování typické pro starší vzduchem chlazené jednotky. Ale nenechte se zmást.
Jawa a Jawa 42 dostaly moderní, vodou chlazený jednoválcový čtyřtaktní motor s rozvodem DOHC o objemu 293 ccm. Kořeny tohoto motoru bychom mohli najít u starší jednotky Mahindra Mojo, ovšem podle Classic Legend se jedná o zcela nový motor, jehož vývoj probíhal v Itálii a Indii. Výkon by se měl pohybovat okolo 27 koní a 28 Nm točivého momentu, čímž se nové Jawy stávají přímou konkurencí pro populární motocykly Royal Enfield Classic 350.
Jawa Pérák dostala stejný motor, avšak převrtaný na objem 334 ccm. Díky tomu může nabídnout výkon 30 koní a 31 Nm točivého momentu. Pohonné jednotky jsou spárovány s šestistupňovou převodovkou a splňují indickou emisní normu BSES 6, což je ekvivalent EURO-norem přizpůsobený pro podnebí a podmínky na indickém trhu.
Všechny modely dostaly přední teleskopické vidlice. Zadní kolo je u Jawy a Jawy 42 odpruženo pomocí dvojice teleskopických tlumičů, Pérák dostal odpružení zadního kola ve stylu mono-shock. Rozdíly najdeme i u brzd. Všechny modely mají přední brzdu kotoučovou, avšak Jawa a Jawa 42 mají zadní bubnovou, k čemuž se váže i jednokanálové ABS. Pérák má kotoučové obě brzdy a díky tomu i dvoukanálové ABS.
Jawa a Jawa 42 by se měly váhově pohybovat okolo 170 kilogramů a jejich nádrž by měla pojmout cca 14 litrů paliva. Na detaily modelu Pérák si budeme muset počkat.
Z trojice modelů je nejlevnější Jawa 42, který má představovat stylovou motorku. Pokud jsme správně pochopili indické ceny, pak by se měla prodávat okolo 155 000 rupií, tedy za necelých 50 000 Kč. Nepatrně dražší bude model nazvaný jednoduše Jawa, jehož cena by se měla pohybovat okolo 52 000 Kč. Nejdražší pak má být znovuzrozený stylový Pérák, jehož produkce má začít později. A cena? V přepočtu cca 60 000 Kč.
Společnost Classic Legends má po celé Indii okolo 105 dealerství a servisních center, kde by měly být nov Jawy vystaveny již od prvního týdne prosince. Od té chvíle by také zákazníci měli mít možnost si motocykly také poprvé otestovat. Před-objednávky však společnost přijímá již nyní a první kusy budou doručovány začátkem ledna 2019.
S dostupností modelu na českém trhu bychom kvůli licenčním záležitostem a odlišným emisním požadavkům příliš nepočítali, přesto bychom všechny tři modely na našem trhu s nadšením uvítali.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.