Společnost Classic Legends, která se rozhodla vrátit slavnou značku Jawa na indický trh, před pár hodinami představila trojici nových modelů Jawa, Jawa 42 a Pérák. Všechny tři modely se vrací k retro-designu, všechny jsou připraveny k produkci a všechny chtějí navodit nostalgickou atmosféru let, ve kterých si Jawa dokázala získat obrovskou přízeň na indickém trhu.
Jawa kdysi představovala významnou značku motocyklů na indickém trhu. Její obliba zde byla dokonce tak velká, že zde začala licenční výroba některých modelů. V průběhu doby však Jawa začala ztrácet technologicky a tak i přes svou spolehlivost a vynikající pověst začala značka upadat. To se ale nedávno rozhodla změnit společnost Classic Legends, součást Mahindry, která dnes představila trojici nových modelů.
První model nese název jednoduše Jawa a svým jednoduchým designem má odkazovat na 60. léta, kdy na indický trh dorazily první motocykly Jawa 250 Typ A. Právě tyhle stroje začaly psát v psát úspěšné kapitoly Jawy na indickém trhu a na tuhle minulost by měla nová retro-Jawa navazovat.
Druhým představeným modelem byla Jawa 42, již trochu modernější motorka, která bude zákazníky lákat hlavně na svůj retro-styl a nižší cenovku. Oproti klasické Jawě sice přišla o trochu toho chromu a historických detailů, přesto věříme v její úspěch zejména u mladších zákazníků.
Poslední novinkou je pak znovuzrozený Pérák. Pořádně stylová motorka naprosto vybočuje z řady a zákazníkům se snaží ukázat, že Jawa nabídne možnost projevit svou osobnost všem. Nový Pérák by měl být prvním motocyklem tohoto typu, který se má začít na indickém trhu vyrábět. Oproti dvěma ostatním Jawám navíc dostal i silnější motor.
Tím se dostáváme k technickým parametrům, které bychom rozhodně neměli vynechat. Designéři cílili hlavně na design, takže motocykly mají svůj typický zvuk a motorům nechybí žebrování typické pro starší vzduchem chlazené jednotky. Ale nenechte se zmást.
Jawa a Jawa 42 dostaly moderní, vodou chlazený jednoválcový čtyřtaktní motor s rozvodem DOHC o objemu 293 ccm. Kořeny tohoto motoru bychom mohli najít u starší jednotky Mahindra Mojo, ovšem podle Classic Legend se jedná o zcela nový motor, jehož vývoj probíhal v Itálii a Indii. Výkon by se měl pohybovat okolo 27 koní a 28 Nm točivého momentu, čímž se nové Jawy stávají přímou konkurencí pro populární motocykly Royal Enfield Classic 350.
Jawa Pérák dostala stejný motor, avšak převrtaný na objem 334 ccm. Díky tomu může nabídnout výkon 30 koní a 31 Nm točivého momentu. Pohonné jednotky jsou spárovány s šestistupňovou převodovkou a splňují indickou emisní normu BSES 6, což je ekvivalent EURO-norem přizpůsobený pro podnebí a podmínky na indickém trhu.
Všechny modely dostaly přední teleskopické vidlice. Zadní kolo je u Jawy a Jawy 42 odpruženo pomocí dvojice teleskopických tlumičů, Pérák dostal odpružení zadního kola ve stylu mono-shock. Rozdíly najdeme i u brzd. Všechny modely mají přední brzdu kotoučovou, avšak Jawa a Jawa 42 mají zadní bubnovou, k čemuž se váže i jednokanálové ABS. Pérák má kotoučové obě brzdy a díky tomu i dvoukanálové ABS.
Jawa a Jawa 42 by se měly váhově pohybovat okolo 170 kilogramů a jejich nádrž by měla pojmout cca 14 litrů paliva. Na detaily modelu Pérák si budeme muset počkat.
Z trojice modelů je nejlevnější Jawa 42, který má představovat stylovou motorku. Pokud jsme správně pochopili indické ceny, pak by se měla prodávat okolo 155 000 rupií, tedy za necelých 50 000 Kč. Nepatrně dražší bude model nazvaný jednoduše Jawa, jehož cena by se měla pohybovat okolo 52 000 Kč. Nejdražší pak má být znovuzrozený stylový Pérák, jehož produkce má začít později. A cena? V přepočtu cca 60 000 Kč.
Společnost Classic Legends má po celé Indii okolo 105 dealerství a servisních center, kde by měly být nov Jawy vystaveny již od prvního týdne prosince. Od té chvíle by také zákazníci měli mít možnost si motocykly také poprvé otestovat. Před-objednávky však společnost přijímá již nyní a první kusy budou doručovány začátkem ledna 2019.
S dostupností modelu na českém trhu bychom kvůli licenčním záležitostem a odlišným emisním požadavkům příliš nepočítali, přesto bychom všechny tři modely na našem trhu s nadšením uvítali.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.