Společnost Classic Legends, která se rozhodla vrátit slavnou značku Jawa na indický trh, před pár hodinami představila trojici nových modelů Jawa, Jawa 42 a Pérák. Všechny tři modely se vrací k retro-designu, všechny jsou připraveny k produkci a všechny chtějí navodit nostalgickou atmosféru let, ve kterých si Jawa dokázala získat obrovskou přízeň na indickém trhu.
Jawa kdysi představovala významnou značku motocyklů na indickém trhu. Její obliba zde byla dokonce tak velká, že zde začala licenční výroba některých modelů. V průběhu doby však Jawa začala ztrácet technologicky a tak i přes svou spolehlivost a vynikající pověst začala značka upadat. To se ale nedávno rozhodla změnit společnost Classic Legends, součást Mahindry, která dnes představila trojici nových modelů.
První model nese název jednoduše Jawa a svým jednoduchým designem má odkazovat na 60. léta, kdy na indický trh dorazily první motocykly Jawa 250 Typ A. Právě tyhle stroje začaly psát v psát úspěšné kapitoly Jawy na indickém trhu a na tuhle minulost by měla nová retro-Jawa navazovat.
Druhým představeným modelem byla Jawa 42, již trochu modernější motorka, která bude zákazníky lákat hlavně na svůj retro-styl a nižší cenovku. Oproti klasické Jawě sice přišla o trochu toho chromu a historických detailů, přesto věříme v její úspěch zejména u mladších zákazníků.
Poslední novinkou je pak znovuzrozený Pérák. Pořádně stylová motorka naprosto vybočuje z řady a zákazníkům se snaží ukázat, že Jawa nabídne možnost projevit svou osobnost všem. Nový Pérák by měl být prvním motocyklem tohoto typu, který se má začít na indickém trhu vyrábět. Oproti dvěma ostatním Jawám navíc dostal i silnější motor.
Tím se dostáváme k technickým parametrům, které bychom rozhodně neměli vynechat. Designéři cílili hlavně na design, takže motocykly mají svůj typický zvuk a motorům nechybí žebrování typické pro starší vzduchem chlazené jednotky. Ale nenechte se zmást.
Jawa a Jawa 42 dostaly moderní, vodou chlazený jednoválcový čtyřtaktní motor s rozvodem DOHC o objemu 293 ccm. Kořeny tohoto motoru bychom mohli najít u starší jednotky Mahindra Mojo, ovšem podle Classic Legend se jedná o zcela nový motor, jehož vývoj probíhal v Itálii a Indii. Výkon by se měl pohybovat okolo 27 koní a 28 Nm točivého momentu, čímž se nové Jawy stávají přímou konkurencí pro populární motocykly Royal Enfield Classic 350.
Jawa Pérák dostala stejný motor, avšak převrtaný na objem 334 ccm. Díky tomu může nabídnout výkon 30 koní a 31 Nm točivého momentu. Pohonné jednotky jsou spárovány s šestistupňovou převodovkou a splňují indickou emisní normu BSES 6, což je ekvivalent EURO-norem přizpůsobený pro podnebí a podmínky na indickém trhu.
Všechny modely dostaly přední teleskopické vidlice. Zadní kolo je u Jawy a Jawy 42 odpruženo pomocí dvojice teleskopických tlumičů, Pérák dostal odpružení zadního kola ve stylu mono-shock. Rozdíly najdeme i u brzd. Všechny modely mají přední brzdu kotoučovou, avšak Jawa a Jawa 42 mají zadní bubnovou, k čemuž se váže i jednokanálové ABS. Pérák má kotoučové obě brzdy a díky tomu i dvoukanálové ABS.
Jawa a Jawa 42 by se měly váhově pohybovat okolo 170 kilogramů a jejich nádrž by měla pojmout cca 14 litrů paliva. Na detaily modelu Pérák si budeme muset počkat.
Z trojice modelů je nejlevnější Jawa 42, který má představovat stylovou motorku. Pokud jsme správně pochopili indické ceny, pak by se měla prodávat okolo 155 000 rupií, tedy za necelých 50 000 Kč. Nepatrně dražší bude model nazvaný jednoduše Jawa, jehož cena by se měla pohybovat okolo 52 000 Kč. Nejdražší pak má být znovuzrozený stylový Pérák, jehož produkce má začít později. A cena? V přepočtu cca 60 000 Kč.
Společnost Classic Legends má po celé Indii okolo 105 dealerství a servisních center, kde by měly být nov Jawy vystaveny již od prvního týdne prosince. Od té chvíle by také zákazníci měli mít možnost si motocykly také poprvé otestovat. Před-objednávky však společnost přijímá již nyní a první kusy budou doručovány začátkem ledna 2019.
S dostupností modelu na českém trhu bychom kvůli licenčním záležitostem a odlišným emisním požadavkům příliš nepočítali, přesto bychom všechny tři modely na našem trhu s nadšením uvítali.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.