Správně nahuštěné pneumatiky? Opomíjená drobnost, na které skutečně záleží

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Automobilový průmysl urazil v uplynulých desetiletích obrovský kus cesty, jedna věc však dodnes zůstává nezměněna. Ať už totiž řídíte cokoliv, stále vás se silnicí spojují pouze pneumatiky. Jejich výběr a přezouvání už jsme rozebírali mnohokrát a s blížící se zimní sezónou si to zanedlouho opět zopakujeme, teď bychom se ale mohli zaměřit na to nejsnazší - udržování správného tlaku.

Ať už se vydáváte na jakoukoliv cestu, vždy byste měli mít jistotu, že vaše pneumatiky nejsou ani podhuštěné, ani přehuštěné. V obou případech totiž pneumatika ztrácí vhodnou plochu kontaktu s vozovkou, rychleji se opotřebovává a jízdní vlastnosti vozu se výrazně zhoršují.

Nejčastějším případem bývá podhuštění pneumatiky, kdy se středová část pneumatiky prohýbá směrem dovnitř a kontakt mezi vozovkou a pneumatikou tvoří převážně jen úzká plocha bočnice. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA odhaduje, že podhuštěné pneumatiky až trojnásobně zvyšují riziko nehody.

Navíc dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky a v nejhorších případech může dojít k úplnému zničení pneumatiky a poškození disku. Naopak v případě přehuštění pneumatiky, které nebývá tak časté, je v kontaktu s vozovkou jen malá středová část běhounu pneumatiky. Plocha kontaktu se tak opět zmenšuje a s tím se zhoršuje ovladatelnost. U přehuštěných pneumatik navíc hrozí riziko poškození například při rychlém průjezdu výmolem nebo nečistotami na silnici.

Správným nahuštěním pneumatik tedy můžete výrazně prodloužit jejich životnost, snížíte si spotřebu paliva, jízdní vlastnosti vozu se zlepší a sníží se riziko vzniku dopravní nehody.

A jaký je správný tlak pro nahuštění pneumatik vašeho automobilu? Nejlepší odpověď vám poskytne příručka k vašemu automobilu, případně cedulka umístěná na rámu dveří u řidiče, případně na víčku palivové nádrže.

Pokud nemáte nic z toho k dispozici, vychází se většinou z velikosti pneumatik, zatížení automobilu a stavu cest, po kterých jezdíte. Pro osobní automobily bývá většinou doporučeno nahustit pneumatiky na tlak okolo 2.2 až 2.4 Bar, tedy cca 32 až 35 psi. U SUV a větších či těžších automobilů však může být požadovaný tlak ještě vyšší. U některých modelů navíc může být vyžadována huštění předních a zadních pneumatik na jiný tlak (například kvůli jiné velikosti pneumatik vpředu a vzadu).

Ilustrašní foto | foto: pixabay.com

Minimální doporučený tlak pneumatik bývá většinou stanoven tak, aby si automobil dokázal udržet svou maximální povolenou nosnost. Pokud ale pneumatiky podhustíte, začnete je rychleji opotřebovávat, zvýšíte si spotřebu paliva a navíc se vám zhorší ovladatelnost vozu.

Pokud se bojíte přehuštění a následné exploze pneumatiky, můžete si zjistit jejich maximální kapacitu na bočnici. Většinou bývá uváděna v angličtině jako "Max. Press." a stanovuje maximální tlak, který pneumatika zvládne bez poškození.

Pokud se rozhodnete nahustit pneumatiky na jejich maximální pneumatiku, můžete mít pocit lepších reakcí na pokyny volantu, ovšem při rychlejším průjezdu zatáčkou vám hrozí, že rychleji ztratíte přilnavost a skončíte ve smyku. Navíc bude opět docházet ke zkracování životnosti a to zejména sjížděním střední části běhounu. Přehuštěná pneumatika také povede k rychlejší ztrátě trakce na sněhu či vodě a podstatně zvyšuje riziko, že pneumatiky při poškození praskne.

Ilustrační foto (Dunlop WinterSport 5) | foto: pneumatiky.cz

A jak poznat podhuštěnou pneumatiku? U moderních automobilů vám může pomoci systém TPMS, který tlak neustále hlídá. U starších vozidel je dobré pravidelně pneumatiky sledovat a v případě podezření změřit tlak manometrem, který prodávají na každé pumpě / v obchodech s příslušenstvím.

Pokud pravidelné kontroly zanedbáte, je docela možné, že "zrádnou" pomalu utíkající pneumatiku přehlédnete a v tom nejméně vhodném okamžiku najednou zjistíte, že máte úplně prázdné kolo. Pokud ale patříte k řidičům, kteří neustále sledují chování svého vozu, mohou vás na podhuštěné pneumatiky upozornit zhoršené jízdní vlastnosti. Auto může více táhnout ke straně, zpomalí se jeho reakce a někdy můžete cítit i vibrace.

To může být samozřejmě signál i dalších poškození, ovšem první možností by měla být právě kontrola tlaku pneumatik.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy