Po extrémní zátěžový test si Vlad vybral trojici nesourodých aut: ruským reprezentantem se stala Lada 1200, barvy japonských výrobců hájila starší Toyota Corsa a renomé německého automobilového průmyslu měla hájit Audi 100 z konce osmdesátých let.
Každé auto nabízí něco jiného, v tomto případě však nešlo o srovnání jejich schopností, ale píše odolnosti. Všechna auta totiž skončila v jámě vykopané traktorem, který je následně zahrnul pořádnou vrstvou hlíny. Když se tak dělo, byl krásný slunný podzim a všechno vypadalo naprosto ideálně. S ročním odstupem už ale věci tak ideální nebyly.
Prvním problémem bylo auta najít, neboť za rok na místě vyrostla celkem bujná vegetace a ačkoliv Vlad tvrdil, že si auta poznačil, jejich objevení nějakou chvíli zabralo. Jakmile se objevila první střecha, přišla na řadu těžká technika a začalo se bagrovat.
Už v ten moment ale bylo jasné, že oproti minulému roku se toho hodně změnilo. V uplynulých týdnech totiž v oblasti vydatně pršelo a půda byla vodou tak nasáklá, že během bagrování se objevilo dokonce i menší jezírko. Auta byla obalená mazlavým a těžkým bahnem, který kromě zátěže fungoval téměř i jako lepidlo. A na to doplatilo hned první auto.
Tím byla Lada 1200, kterou se lidé z Vladova týmu pokoušeli vytáhnout lanem přivázaným mezi přední částí a lžící bagru. Zprvu šlo všechno celkem dobře, ovšem poté už to karoserie Lady nevydržela a doslova se roztrhla.
Vyproštění Audi a Toyoty už probíhalo s podstatně větší mírou opatrnosti, ovšem ani tato dvojice se během roku pod zemí nevyhnula promáčklé střeše, popraskaným oknům, interiéru zaplavenému blátem a všudypřítomné korozi.
Vykopání aut je však pouze prvním dílem. V tom dalším se Vlad pokusí zjistit, jaké škody motor od bláta a vody utrpěl. A pokud to bude jen trochu možné, pokusí se Vlad všechna auta nastartovat. A na to se rozhodně těšíme.