Co má James Bond společného s miniaturní Toyotou? Milovníci Aston Martinu už nejspíš tuší

Toyota IQ | foto: Toyota

Hvězdou letošního Goodwood Festivalu of Speed byl speciálně na zakázku vytvořený Aston Martin Cygnet s motorem V8 o obsahu 4,7 litrů a výkonu 430 koňských sil. Tato miniaturní příšerka oblíbené značky Jamese Bonda nepochybně vzbuzuje značné emoce. Neméně výjimečný je ale i originální drobeček, který byl základem pro model Cygnet, totiž Toyota iQ. Připomeňme si, čím se nejmenší Toyota vyznačovala.

Toyotu iQ navrhlo studio Toyota European Design and Development (ED2) sídlící v Nice. Cílem týmu projektantů bylo vytvořit malý, ale maximálně užitečný městský vůz. Aby se mise zdařila, museli inženýři odpovědní za Toyotu iQ vyšetřit co nejvíce místa uvnitř karosérie. Za tímto účelem vypracovali zvláštní diferenciál umístěný co nejvíce vepředu, modifikovanou převodovku a plochou palivovou nádrž nacházející se pod podlahou. Místo v kabině se zvětšilo i díky tomu, že použili dozadu směřující tlumiče zadní nápravy a miniaturizovaný klimatizační modul.

Tři krátké metry

Výsledkem tvůrčí práce inženýrů Toyoty se stal nejmenší čtyřmístný osobní vůz, který se na trh dostal v roce 2008. V tři metry dlouhém, či spíše krátkém voze se nicméně podařilo najít místo pro čtyři sedadla. Střízlivější odhady ovšem hodnotí kapacitu Toyoty iQ jako 3,5 osoby, protože za řidiče se posadí pouze dítě, zatímco díky asymetrické palubní desce se za spolujezdce na předním sedadle vejde i dospělý člověk.

Toyota iQ na trhu proslula díky výjimečně bohaté výbavě. Již ve standardu byl vůz vybaven manuální klimatizací, elektricky ovládanými okny a zrcátky, ABS nebo ESP. Bohatší varianty nabízely automatickou klimatizaci a dešťová čidla. A protože je to Toyota, nezapomnělo se ani na bezpečnost. V základní verzi se automobil dočkal devíti airbagů, které měly vzhledem k omezeným deformačním zónám lépe chránit pasažéry. Díky tomu nejmenší Toyota získala v crashtestech Euro NCAP nejvyšší možný výsledek, tedy pět hvězdiček.

Díky malým rozměrům, značné šířce a rozmístění náprav co nejdál od středu konstrukce chytla Toyota iQ za srdce řidiče svou dobrou ovladatelností. Chválili si práci zavěšení typu McPherson s torzní tyčí. Auto bylo rovněž velmi obratné – jeho úhel zatáčení činil pouhých 3,9 m, což je nepřekonatelný výsledek. Průměrný kompaktní hatchback potřebuje na otočení úhel o poloměru více než 5 m. K pohonu tohoto krotitele úzkých městských uliček se v Evropě používaly tři motory: 1.0 VVT-i o výkonu 68 koní, 1.33 Dual-VVT-i o výkonu 98 koní a diesel 1.4 D-4D o výkonu 90 koní.

Ojetá Toyota iQ si drží cenu

Prodej Toyoty iQ byl ukončen roku 2016. Auto se zapsalo do historie jako velmi zdařilá konstrukce, dobře provedená a bezporuchová. Ačkoli byla ve voze použita velmi atypická a inovativní řešení, mnoho součástí měl společných s jinými modely Toyoty, což ještě snížilo náklady na jeho provoz. Proto se na aukčních portálech nabízejících ojeté vozy objevují zpravidla velmi dobře udržované exempláře iQ. Není tedy divu, že cena tohoto auta neklesá. Můžeme sice narazit i na vozy za méně než sto dvacet tisíc korun, nicméně některé ojeté Toyoty iQ mohou stát i více než sto padesát tisíc korun. A lze očekávat, že vzhledem k originální konstrukci nebude hodnota vozu na sekundárním trhu nijak prudce klesat.

Speciální Aston Marton Cygnet s motorem V8 | zdroj: youtube.com

Pozoruhodná Toyota iQ se dočkala zajímavých továrních modifikací. Toyota Gazoo Racing, značka patřící do koncernu japonského výrobce, která se zabývá výrobou sportovních cestovních, rallye a závodních vozů, připravila dvě verze iQ, jež si zaslouží pozornost: GRMN a GRMN Supercharged o výkonu 120 koní, obě limitované na 100 kusů a dostupné výhradně v Japonsku. Automobil měl také svoji elektrickou verzi iQ EV, prodávanou na japonském trhu a v USA. Toyoty iQ těchto variant se dozajista stanou žádanou raritou pro sběratele.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy