Od představení nejmodernějšího ruského tanku T-14 Armata uplynuli již více jak tři roky, kolem jeho zařazení do výzbroje se však stále objevují nové problémy. Ten poslední je však zřejmě tím nejzásadnějším a do velké míry by mohl ovlivnit celou budoucnost projektu. V Kremlu totiž začali zavírat kohouty, které měly do Armaty pumpovat obrovské finance.
Ještě v roce 2015 prohlašoval Oleg Sienko, tehdejší výkonný ředitel největší ruské společnosti vyrábějící tanky Uralvagonzavod (UVZ), že společnost očekává z Kremlu objednávku cca 2 300 Armat do roku 2020. Jenže od té doby se mnohé změnilo a Kreml má nyní zájem pořídit jen cca 100 kusů moderních leč velmi nákladných Armat. Zbytek peněz pak má být investován do modernizace starších strojů, jako jsou T-72, T-80 nebo T-90.
„Tohle skutečně nepotřebujeme (masový nákup nových tanků), tyto modely jsou velmi drahé ve srovnání s těmi již existujícími," pronesl podle webu Defence-blog ruský předseda vlády Yury Borisov k novinářům dne 30.7.2018. „Proč nasazovat nové Armaty v celých ozbrojených silách, když máme T-72, po kterém je na trhu obrovský zájem. Ve srovnání s tanky Abrams, Leclercs a Leopard je o ně větší zájem i kvůli jejich ceně, efektivitě a kvalitě."
Ruské kroky však nikoho příliš nepřekvapují. Již v roce 2015 se totiž objevily spekulace, podle kterých mohly být reálné náklady spojené s pořízením Armaty zhruba až dvojnásobné oproti těm, které udává jejich výrobce UVZ. Od té doby se navíc mnohé změnilo i na ruské ekonomice.
Kreml musí čelit mezinárodním sankcím a státní ekonomika není v nejlepší kondici. Jak už tedy bývá zvykem, jako první přišly na řadu škrty v armádních rozpočtech. Již dříve tak musela ruská vláda zrušit plány na výrobu nových torpédoborců i letadlových lodí a pozdržet vývoj nových mezikontinentálních balistických střel.
„Díky desetkrát nižšímu rozpočtu ve srovnání s NATO musíme dosahovat našich cílů s co možná nejvyšší efektivitou, dodal předseda vlády Borisov." Výdaje na zbrojení se přitom i nadále omezují - naposledy tak bylo učiněno v květnu tohoto roku a to téměř o 20 % ve srovnání s rokem minulým.
Nabízí se ale i možnost, že pozdržení velkých objednávek tanků Armata může mít spojitost s jejich vývojem - přesněji řečeno nedokončeným vývojem. Pokud by totiž design tanků nebyl 100% připraven na bojové nasazení, dávalo by smysl, proč vláda masovou výrobu oddaluje. V opačném případě by totiž do armády mohla zavést stroj, který by mohl potencionálně vyžadovat rozsáhlé a samozřejmě nákladné úpravy - a to co nejrychleji.
V současnosti se tak Rusko zaměří na další modernizaci tanků T-72, T-80 a T-90, které vychází ještě ze sovětského designu. Navíc by měly vznikat nové tankové brigády, které budou vybaveny již modernizovanými tanky T-72B3, T-80BVM a T-90M. Při další modernizaci sovětských a post-sovětských tanků se pak dá očekávat, že dojde i k využití novinek, které se objevily poprvé na Armatě.
Na kolik to bude možné však není jisté, neboť nikdo nezná technickou podobnost Armaty, představitelé nové generace ruských tanků, se staršími typy, které vycházely ještě ze sovětského stylu relativně jednoduchých a dostupných ale specializovaných platforem.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.