Pýcha ruské armády v ohrožení? Zařazení Armaty do výzbroje se opět komplikuje

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. srpna 2018, 10:05 Google+

Od představení nejmodernějšího ruského tanku T-14 Armata uplynuli již více jak tři roky, kolem jeho zařazení do výzbroje se však stále objevují nové problémy. Ten poslední je však zřejmě tím nejzásadnějším a do velké míry by mohl ovlivnit celou budoucnost projektu. V Kremlu totiž začali zavírat kohouty, které měly do Armaty pumpovat obrovské finance.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.08. 11:09) Napište svůj názor
T-14 Armata

T-14 Armata | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Ještě v roce 2015 prohlašoval Oleg Sienko, tehdejší výkonný ředitel největší ruské společnosti vyrábějící tanky Uralvagonzavod (UVZ), že společnost očekává z Kremlu objednávku cca 2 300 Armat do roku 2020. Jenže od té doby se mnohé změnilo a Kreml má nyní zájem pořídit jen cca 100 kusů moderních leč velmi nákladných Armat. Zbytek peněz pak má být investován do modernizace starších strojů, jako jsou T-72, T-80 nebo T-90.

„Tohle skutečně nepotřebujeme (masový nákup nových tanků), tyto modely jsou velmi drahé ve srovnání s těmi již existujícími," pronesl podle webu Defence-blog ruský předseda vlády Yury Borisov k novinářům dne 30.7.2018. „Proč nasazovat nové Armaty v celých ozbrojených silách, když máme T-72, po kterém je na trhu obrovský zájem. Ve srovnání s tanky Abrams, Leclercs a Leopard je o ně větší zájem i kvůli jejich ceně, efektivitě a kvalitě."

Ruské kroky však nikoho příliš nepřekvapují. Již v roce 2015 se totiž objevily spekulace, podle kterých mohly být reálné náklady spojené s pořízením Armaty zhruba až dvojnásobné oproti těm, které udává jejich výrobce UVZ. Od té doby se navíc mnohé změnilo i na ruské ekonomice.

Kreml musí čelit mezinárodním sankcím a státní ekonomika není v nejlepší kondici. Jak už tedy bývá zvykem, jako první přišly na řadu škrty v armádních rozpočtech. Již dříve tak musela ruská vláda zrušit plány na výrobu nových torpédoborců i letadlových lodí a pozdržet vývoj nových mezikontinentálních balistických střel.

„Díky desetkrát nižšímu rozpočtu ve srovnání s NATO musíme dosahovat našich cílů s co možná nejvyšší efektivitou, dodal předseda vlády Borisov." Výdaje na zbrojení se přitom i nadále omezují - naposledy tak bylo učiněno v květnu tohoto roku a to téměř o 20 % ve srovnání s rokem minulým.

Prezentace schopností Armaty | zdroj: youtube.com

Nabízí se ale i možnost, že pozdržení velkých objednávek tanků Armata může mít spojitost s jejich vývojem - přesněji řečeno nedokončeným vývojem. Pokud by totiž design tanků nebyl 100% připraven na bojové nasazení, dávalo by smysl, proč vláda masovou výrobu oddaluje. V opačném případě by totiž do armády mohla zavést stroj, který by mohl potencionálně vyžadovat rozsáhlé a samozřejmě nákladné úpravy - a to co nejrychleji.

V současnosti se tak Rusko zaměří na další modernizaci tanků T-72, T-80 a T-90, které vychází ještě ze sovětského designu. Navíc by měly vznikat nové tankové brigády, které budou vybaveny již modernizovanými tanky T-72B3, T-80BVM a T-90M. Při další modernizaci sovětských a post-sovětských tanků se pak dá očekávat, že dojde i k využití novinek, které se objevily poprvé na Armatě.

Modernizovanými tanky T-72 disponuje i česká armáda | zdroj: youtube.com

Na kolik to bude možné však není jisté, neboť nikdo nezná technickou podobnost Armaty, představitelé nové generace ruských tanků, se staršími typy, které vycházely ještě ze sovětského stylu relativně jednoduchých a dostupných ale specializovaných platforem.

Vytisknout

Diskuze: Pýcha ruské armády v ohrožení? Zařazení Armaty do výzbroje se opět komplikuje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.08.2018 11:09 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

Daniel Ricciardo se vydal na cestu napříč USA ve velmi neobvyklém voze

Velkolepá cesta napříč USA? Daniel Ricciardo si zvolil velmi neobvyklý vůz

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  2. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  3. Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

  4. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

  5. Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

  6. Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud