Od představení nejmodernějšího ruského tanku T-14 Armata uplynuli již více jak tři roky, kolem jeho zařazení do výzbroje se však stále objevují nové problémy. Ten poslední je však zřejmě tím nejzásadnějším a do velké míry by mohl ovlivnit celou budoucnost projektu. V Kremlu totiž začali zavírat kohouty, které měly do Armaty pumpovat obrovské finance.
Ještě v roce 2015 prohlašoval Oleg Sienko, tehdejší výkonný ředitel největší ruské společnosti vyrábějící tanky Uralvagonzavod (UVZ), že společnost očekává z Kremlu objednávku cca 2 300 Armat do roku 2020. Jenže od té doby se mnohé změnilo a Kreml má nyní zájem pořídit jen cca 100 kusů moderních leč velmi nákladných Armat. Zbytek peněz pak má být investován do modernizace starších strojů, jako jsou T-72, T-80 nebo T-90.
„Tohle skutečně nepotřebujeme (masový nákup nových tanků), tyto modely jsou velmi drahé ve srovnání s těmi již existujícími," pronesl podle webu Defence-blog ruský předseda vlády Yury Borisov k novinářům dne 30.7.2018. „Proč nasazovat nové Armaty v celých ozbrojených silách, když máme T-72, po kterém je na trhu obrovský zájem. Ve srovnání s tanky Abrams, Leclercs a Leopard je o ně větší zájem i kvůli jejich ceně, efektivitě a kvalitě."
Ruské kroky však nikoho příliš nepřekvapují. Již v roce 2015 se totiž objevily spekulace, podle kterých mohly být reálné náklady spojené s pořízením Armaty zhruba až dvojnásobné oproti těm, které udává jejich výrobce UVZ. Od té doby se navíc mnohé změnilo i na ruské ekonomice.
Kreml musí čelit mezinárodním sankcím a státní ekonomika není v nejlepší kondici. Jak už tedy bývá zvykem, jako první přišly na řadu škrty v armádních rozpočtech. Již dříve tak musela ruská vláda zrušit plány na výrobu nových torpédoborců i letadlových lodí a pozdržet vývoj nových mezikontinentálních balistických střel.
„Díky desetkrát nižšímu rozpočtu ve srovnání s NATO musíme dosahovat našich cílů s co možná nejvyšší efektivitou, dodal předseda vlády Borisov." Výdaje na zbrojení se přitom i nadále omezují - naposledy tak bylo učiněno v květnu tohoto roku a to téměř o 20 % ve srovnání s rokem minulým.
Nabízí se ale i možnost, že pozdržení velkých objednávek tanků Armata může mít spojitost s jejich vývojem - přesněji řečeno nedokončeným vývojem. Pokud by totiž design tanků nebyl 100% připraven na bojové nasazení, dávalo by smysl, proč vláda masovou výrobu oddaluje. V opačném případě by totiž do armády mohla zavést stroj, který by mohl potencionálně vyžadovat rozsáhlé a samozřejmě nákladné úpravy - a to co nejrychleji.
V současnosti se tak Rusko zaměří na další modernizaci tanků T-72, T-80 a T-90, které vychází ještě ze sovětského designu. Navíc by měly vznikat nové tankové brigády, které budou vybaveny již modernizovanými tanky T-72B3, T-80BVM a T-90M. Při další modernizaci sovětských a post-sovětských tanků se pak dá očekávat, že dojde i k využití novinek, které se objevily poprvé na Armatě.
Na kolik to bude možné však není jisté, neboť nikdo nezná technickou podobnost Armaty, představitelé nové generace ruských tanků, se staršími typy, které vycházely ještě ze sovětského stylu relativně jednoduchých a dostupných ale specializovaných platforem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.