Od představení nejmodernějšího ruského tanku T-14 Armata uplynuli již více jak tři roky, kolem jeho zařazení do výzbroje se však stále objevují nové problémy. Ten poslední je však zřejmě tím nejzásadnějším a do velké míry by mohl ovlivnit celou budoucnost projektu. V Kremlu totiž začali zavírat kohouty, které měly do Armaty pumpovat obrovské finance.
Ještě v roce 2015 prohlašoval Oleg Sienko, tehdejší výkonný ředitel největší ruské společnosti vyrábějící tanky Uralvagonzavod (UVZ), že společnost očekává z Kremlu objednávku cca 2 300 Armat do roku 2020. Jenže od té doby se mnohé změnilo a Kreml má nyní zájem pořídit jen cca 100 kusů moderních leč velmi nákladných Armat. Zbytek peněz pak má být investován do modernizace starších strojů, jako jsou T-72, T-80 nebo T-90.
„Tohle skutečně nepotřebujeme (masový nákup nových tanků), tyto modely jsou velmi drahé ve srovnání s těmi již existujícími," pronesl podle webu Defence-blog ruský předseda vlády Yury Borisov k novinářům dne 30.7.2018. „Proč nasazovat nové Armaty v celých ozbrojených silách, když máme T-72, po kterém je na trhu obrovský zájem. Ve srovnání s tanky Abrams, Leclercs a Leopard je o ně větší zájem i kvůli jejich ceně, efektivitě a kvalitě."
Ruské kroky však nikoho příliš nepřekvapují. Již v roce 2015 se totiž objevily spekulace, podle kterých mohly být reálné náklady spojené s pořízením Armaty zhruba až dvojnásobné oproti těm, které udává jejich výrobce UVZ. Od té doby se navíc mnohé změnilo i na ruské ekonomice.
Kreml musí čelit mezinárodním sankcím a státní ekonomika není v nejlepší kondici. Jak už tedy bývá zvykem, jako první přišly na řadu škrty v armádních rozpočtech. Již dříve tak musela ruská vláda zrušit plány na výrobu nových torpédoborců i letadlových lodí a pozdržet vývoj nových mezikontinentálních balistických střel.
„Díky desetkrát nižšímu rozpočtu ve srovnání s NATO musíme dosahovat našich cílů s co možná nejvyšší efektivitou, dodal předseda vlády Borisov." Výdaje na zbrojení se přitom i nadále omezují - naposledy tak bylo učiněno v květnu tohoto roku a to téměř o 20 % ve srovnání s rokem minulým.
Nabízí se ale i možnost, že pozdržení velkých objednávek tanků Armata může mít spojitost s jejich vývojem - přesněji řečeno nedokončeným vývojem. Pokud by totiž design tanků nebyl 100% připraven na bojové nasazení, dávalo by smysl, proč vláda masovou výrobu oddaluje. V opačném případě by totiž do armády mohla zavést stroj, který by mohl potencionálně vyžadovat rozsáhlé a samozřejmě nákladné úpravy - a to co nejrychleji.
V současnosti se tak Rusko zaměří na další modernizaci tanků T-72, T-80 a T-90, které vychází ještě ze sovětského designu. Navíc by měly vznikat nové tankové brigády, které budou vybaveny již modernizovanými tanky T-72B3, T-80BVM a T-90M. Při další modernizaci sovětských a post-sovětských tanků se pak dá očekávat, že dojde i k využití novinek, které se objevily poprvé na Armatě.
Na kolik to bude možné však není jisté, neboť nikdo nezná technickou podobnost Armaty, představitelé nové generace ruských tanků, se staršími typy, které vycházely ještě ze sovětského stylu relativně jednoduchých a dostupných ale specializovaných platforem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.