Dopad extrémního počasí: Může se vám ve vedrech přehřát motor?

Při přehřívání motoru je důležité reagovat co nejrychleji | foto: youtube.com

Extrémně horké počasí, které v posledních týdnech sužuje celou Evropu, netrápí jen lidi a zvířata. Zabírat dostává i technika, u které se mohou v náročných podmínkách objevit problémy, které nemusely být za normálního provozu znatelné. Jedním z nich mohou být problémy s chlazením, které mohou vyústit v nákladnou opravu.

Samotné vysoké teploty by motoru v dobré kondici ublížit neměly, v kombinaci s naplno puštěnou klimatizací a poskakováním v kolonách tvořících se uvnitř rozpálených měst se však mohou naplno projevit drobné nedostatky, které nakonec povedou k přehřívání motoru.

V tomto období se tak víc než kdy jindy vyplatí sledovat ukazatel teploty chladící kapaliny, který vás má alespoň s nějakým předstihem varovat před problémy. A ty nastávají v podstatě okamžitě, jakmile se ručička výrazně odchýlí od své původní polohy a začne atakovat červené pole. Zanedlouho poté obvykle následuje i rozsvícení kontrolky na palubní desce a člověku vyrazí na zádech studený pot.

I méně znalý motoristé by totiž měli vědět, že problémy spojené s přehříváním motoru nejsou nikdy banalitou a často mohou vést k nevratným poškozením důležitých komponent. Co tedy dělat, když začneme pozorovat nárůst teploty?

Prvním krokem by mělo být vypnutí klimatizace, stáhnutí oken, zapnutí topení - naplno, zastavení na nejbližším možném bezpečném místě a otevření kapoty. Zapínání topení může znít v horkých letních dnech nepochopitelně, svému motoru ale výrazně ulevíte. Klimatizace totiž představuje další zátěž, zatímco topení pomůže s chlazením skrze výměník topení (de facto malý chladič).

Nejspíš jste si všimli, že jsme v prvním kroku vynechali krok, který řada lidí považuje za nezbytný - a to vypnutí motoru. Udělali jsme to úmyslně, neboť pokud je v chladícím systému stále chladivo (z ventilátorů vychází po zapnutí topení teplý vzduch, z kapoty nestoupá pára) - pak zapnutý motor pomáhá rozvádět chladivo systémem a tím motor chladí.

V tuto chvíli máme možnost začít řešit, proč k přehřívání vůbec začalo docházet. Pouze pohledem tak můžeme zkontrolovat, zda máme ve vyrovnávací nádobce dostatek chladící směsi, zda se točí větrák chladiče, zda není chladič zanesen a zda nám náhodou pod autem neuniká chladivo. Dokud je ale motor horký, v žádném případě neotvíráme ani chladič, ani vyrovnávací nádobku - směs páry a vody, která by po otevření vylétla, by mohla způsobit vážná zranění.

zdroj: youtube.com

Pokud teplota motoru klesá, máme alespoň částečně vyhráno. V tuto chvíli se vyplatí zvážit, zda riskovat cestu domů po vlastních, nebo zavolání odtahu. Ať už se rozhodnete jakkoliv, rozhodně byste neměli oddalovat návštěvu servisu. Pokud se ale rozhodnete pokračovat v cestě, upravte svůj jízdní styl tak, aby byl maximálně plynulý. Vyhýbejte se prudkým akceleracím, nevytáčejte příliš motor a nevypínejte topení. Stále sledujte teplotu motoru a buďte připraveni na další zastávku. V žádném případě ale neriskujte dlouhé cesty.

Co ale dělat, pokud z ventilátorů topení nevychází teplý vzduch nebo z motoru stoupá pára? V ten moment už máte skutečně vážné potíže a co nejrychleji vypněte motor - jeho další chod by totiž vedl pouze k dalšímu zahřívání.

Opět můžete zkontrolovat možné příčiny, ovšem i teď platí pravidlo ničeho se nedotýkat a rozhodně neotvírat chladič ani vyrovnávací nádobku. Příčin přehřívání motoru může být celá řada a mnoho z nich navíc ani nemusí být pouhým pohledem vidět.

Možné příčiny přehřívání | zdroj: youtube.com

Pokud ale máme dostatek chladiva a motor se stále přehřívá, pak je nejspíš problém někde v hladicím okruhu a jeho odstranění na místě nebude možné. Na vině totiž může být vadný termostat nebo poškozená vodní pumpa. Problémem také může být zavzdušněný chladící systém - odhalení tohoto problému je však možné až po vychladnutí motoru.

Pokud ale ve vyrovnávací nádržce chladící směs evidentně chybí, pak je ještě před jejím doplněním (pokud tedy sebou vozíte chladící směs / destilovanou vodu) potřeba zjistit, kudy se ztrácí. Kromě poškozeného chladiče může představovat problém i drobná prasklinka na některé z hadic nebo poškozené těsnění hlavy motoru, kterým voda proniká do oleje.

Ostatně i olej sám o sobě může být jedním z příčin přehřívání motoru, ačkoliv to na první pohled nemusí dávat smysl. Pokud totiž máme nekvalitní či starý olej, případně je ho v motoru málo, pak opět dochází k nadměrnému namáhání motoru a jeho následnému zahřívání.

Ilustrační foto | foto: Dataconsult

Důvodem přehřívání motoru je tedy mnoho, jen v minimum případů a u minima vozů by však za přehřívání mohlo být zodpovědné samotné počasí. Proto pokud vás přehřívání motoru trápí, rozhodně neodkládejte návštěvu servisu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy