Dodge svolává výkonné Démony, chyba v elektronice z nich může udělat splašený vlak

Bezkonkurenční start. Dodge Challenger SRT Demon používá ultraširoké, téměř závodní pneumatiky Nitto ve spojení se systémem TransBrake
Bezkonkurenční start. Dodge Challenger SRT Demon používá ultraširoké, téměř závodní pneumatiky Nitto ve spojení se systémem TransBrake, foto: Fiat Chrysler Automobiles
Antonín Marek , AutoRoad.cz 1. srpna 2018 15:48
Sdílej:

Ani Dodge Challenger SRT Demon, jedno z nejlépe akcelerujících sériově vyráběných aut světa, se nevyhne svolávací akci své mateřské automobilky spojené s vadnými svazky elektroniky. Pokud by totiž došlo k nejhoršímu, mohl by se z Demona stát neovladatelný kolos hrnoucí se po dálnici bez možnosti bezpečného zastavení.

Automobilka Dodge musela vyhlásit svolávací akci, která se kromě extrémně výkonných modelů Demon vztahuje i na Challengery, Chargery a modely 300. Na vině je přitom chybný modul tempomatu, který by mohl zkratovat a tempomat by nebylo možné deaktivovat - a to ani šlápnutím na brzdu.

V tom úplně nejhorším případně by pak vůz dokonce mohl samovolně zrychlovat a po silnici by se hrnul jako splašen vlak. Americká organizace pro bezpečnost na silnicích a dálnicích (NHTS) už byla na celou situaci upozorněna cca před měsíce, jak uvádí web CarThrottle.

Nejlepší možnou reakcí na tento problém by bylo zařazení neutrálu, což by mělo systém obejít, deaktivovat a řidič by pak mohl svůj vůz bezpečně zastavit. Ve skutečně krizové situaci by však řidič mohl zpanikařit a v případě vyššího provozu by ani nemusel mít čas jakkoliv zareagovat.

Podle dostupných informací by se měl problém vztahovat na cca 1930 automobilů, jejichž vlastníci budou v nejbližší době kontaktováni. Pro koncern Fiat-Chrysler se však jedná již o druhý podobný incident s nefunkčními tempomaty a to v docela krátkém časovém horizontu. Před pár měsíci se totiž ukázalo, že zhruba 4.8 milionu automobilů napříč 15 modelovými řadami z koncernu FCA  potřebuje upravit software, aby nedošlo k podobným problémům.

Majitelé modelu Demon tak byli prozatím vyzváni k tomu, aby tempomat nevyužívali a vyčkali na pozvánku ke svolávací akci. Nabízí se však otázka, kdo z majitelů Demona bude tempomat aktivněji využívat. Vždyť tohle auto přeci bylo postavené k ovládnutí závodů a užívání si radosti z řízení.

Stalo se
Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

EU zřejmě zavede dotace na nákup elektromobilů

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.

Trh s elektromobily
Ilustrační fotografie

Donald Trump vrací elektromobily zpět. Konec dotací a stopka emisním omezením

Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.

Zajímavosti
Sekční měření rychlosti se ukazuje být mnohem efektivnější než rychlostní kamery.

V Polsku můžete pořádně doplatit na tuto novinku. Hrozí pokuty až 15 tisíc

Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?

Mezinárodní scéna
škoda motorsport uk

10 důvodů, proč sledovat motorsport

Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.