Dodge svolává výkonné Démony, chyba v elektronice z nich může udělat splašený vlak

Bezkonkurenční start. Dodge Challenger SRT Demon používá ultraširoké, téměř závodní pneumatiky Nitto ve spojení se systémem TransBrake
Bezkonkurenční start. Dodge Challenger SRT Demon používá ultraširoké, téměř závodní pneumatiky Nitto ve spojení se systémem TransBrake, foto: Fiat Chrysler Automobiles
Antonín Marek , AutoRoad.cz 1. srpna 2018 15:48
Sdílej:

Ani Dodge Challenger SRT Demon, jedno z nejlépe akcelerujících sériově vyráběných aut světa, se nevyhne svolávací akci své mateřské automobilky spojené s vadnými svazky elektroniky. Pokud by totiž došlo k nejhoršímu, mohl by se z Demona stát neovladatelný kolos hrnoucí se po dálnici bez možnosti bezpečného zastavení.

Automobilka Dodge musela vyhlásit svolávací akci, která se kromě extrémně výkonných modelů Demon vztahuje i na Challengery, Chargery a modely 300. Na vině je přitom chybný modul tempomatu, který by mohl zkratovat a tempomat by nebylo možné deaktivovat - a to ani šlápnutím na brzdu.

V tom úplně nejhorším případně by pak vůz dokonce mohl samovolně zrychlovat a po silnici by se hrnul jako splašen vlak. Americká organizace pro bezpečnost na silnicích a dálnicích (NHTS) už byla na celou situaci upozorněna cca před měsíce, jak uvádí web CarThrottle.

Nejlepší možnou reakcí na tento problém by bylo zařazení neutrálu, což by mělo systém obejít, deaktivovat a řidič by pak mohl svůj vůz bezpečně zastavit. Ve skutečně krizové situaci by však řidič mohl zpanikařit a v případě vyššího provozu by ani nemusel mít čas jakkoliv zareagovat.

Podle dostupných informací by se měl problém vztahovat na cca 1930 automobilů, jejichž vlastníci budou v nejbližší době kontaktováni. Pro koncern Fiat-Chrysler se však jedná již o druhý podobný incident s nefunkčními tempomaty a to v docela krátkém časovém horizontu. Před pár měsíci se totiž ukázalo, že zhruba 4.8 milionu automobilů napříč 15 modelovými řadami z koncernu FCA  potřebuje upravit software, aby nedošlo k podobným problémům.

Majitelé modelu Demon tak byli prozatím vyzváni k tomu, aby tempomat nevyužívali a vyčkali na pozvánku ke svolávací akci. Nabízí se však otázka, kdo z majitelů Demona bude tempomat aktivněji využívat. Vždyť tohle auto přeci bylo postavené k ovládnutí závodů a užívání si radosti z řízení.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.