Pozoruhodný svět automobilky Toyota: těchto 10 zajímavostí mnoho lidí stále nezná

Toyota Auris Touring Sports Freestyle | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Toyota je dnes největším automobilovým koncernem na světě a jednou z největších firem, pokud jde o příjmy. Japonská značka má úspěch na trzích od Ameriky přes Evropu a Asii až po Austrálii. Má bohatou historii, nabídku a řadu výjimečných technologických řešení. Seznamte se s několika zajímavostmi o Toyotě.

Toyota vyrábí více než 10 milionů vozů ročně. Její auta jsou proslulá svou spolehlivostí a využíváním moderních technologií, kupříkladu hybridních pohonů, které se staly poznávacím znamením Toyoty. Jsou tu i další zajímavé, avšak méně známé skutečnosti z historie japonské firmy:

1. Od tkalcovských stavů k automobilům

Toyota byla založena roku 1924 Sakichim Toyodou a zpočátku se zabývala výrobou automatizovaných stavů. V roce 1929 firma patent na tato zařízení prodala Britům a takto získané peníze jí umožnily pustit se do automobilového byznysu. Počinu se ujal Kiichiro Toyoda, syn zakladatele firmy. Výrobce prvního automobilu, modelu AA, byla zahájena roku 1936. Karosérie vycházela z neobyčejně moderního Chrysleru Airflow, vůz poháněl šestiválcový motor, který vypracovala Toyota.

2. Toyota je město

Toyota je rovněž název města v prefektuře Aichi, kde má japonský koncern svoje sídlo. Zpočátku se obec, kde se firma rodiny Toyodů usadila, jmenovala Koromo. Postupně se japonský výrobce automobilů stal pro místní společnost tak důležitý, že 1. ledna 1959 došlo k přejmenování města na Toyota City. Dnes se jedná o jednu z nejmodernějších aglomerací na světě, kde se testují nejnovější řešení v oblasti dopravy, například městské elektromobily Toyota i-Road a systém městského car-sharingu Ha-mo.

3. Daihatsu je součástí Toyoty

Toyota je majitelem prémiové značky Lexus, která byla vytvořena původně primárně pro americký trh. Málokdo ovšem ví, že k Toyotě patří i Daihatsu. Je to mnohem starší firma, založená v roce 1907. Toyota vlastní i 16,66% podíl v Subaru a 5,9% v Isuzu.

4. Toyota prodává nejvíce hybridů na světě

Japonský koncern je světovým lídrem prodeje vozů s hybridním pohonem. V nabídce Toyoty a Lexusu po celém světě je celkem 36 modelů s hybridním pohonem – městským Yarisem počínaje, přes Prius a RAV4 a modely u nás nenabízenými, jako je minivan Alphard nebo vlajkový sedan Crown, konče.

5. Prius tvoří tři modely

Kromě základního liftbacku patří do rodiny i minivan, v Evropě prodávaný pod názvem Prius+. V Asii a Americe lze koupit také menší Prius c, což je hybridní městský hatchback.

Toyota Prius Plug-in Hybrid | foto: Toyota

6. První hybrid debutoval v roce 1997

První Prius byl malý, cca 4,3 m dlouhý sedan. Jeho průměrná spotřeba pohonných hmot činila 4,9 l/100 km. Srovnáme-li to s dnes nabízenou čtvrtou generací Priusu, zjistíme, jak dlouhou cestu hybridní pohony urazily. Zkušenost Toyoty s výrobou takových konstrukcí přináší své ovoce. Dnes je Prius více než 4,5metrový liftback, kterému i přesto, že je mnohem prostornější a má silnější motor, stačí pouhých 3,3 l benzínu na 100 km.

7. Inženýři Toyoty vytvořili dlouhověkou baterii

Jednou z největších obav týkajících se hybridů je opotřebení baterie. Inženýři o tom věděli od samého začátku a již první generace Priusu měla systém, který hlídal, aby se po většinu času nabití baterie udržovalo v rozmezí 20 až 80 %. Díky tomu bylo možné značně prodloužit životnost akumulátorů. Nezávislé testy prokázaly, že je řešení Toyoty účinné. Automobil kontrolovaný po 10 letech spotřebovával prakticky stejné množství pohonných hmot jako zcela nový vůz otestovaný o dekádu dříve.

8. Hybrid úspěšný v závodech

Hybridní pohon bývá spojován především s úspornými vozy, ovšem vysoká výkonnost představuje i klíč k úspěchu v závodech. Letos Toyota zvítězila v proslulém 24hodinovém závodě v Le Mans. Prototyp LMP1 TS050 Hybrid, za jehož volantem se střídali Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima a Fernando Alonso, urazil během závodu 388 okruhů. Není to ovšem jediný příklad uplatnění hybridního pohonu ve sportu. Toyota vytvořila i závodní Prius uzpůsobený pro závody ve třídě GT300. Standardní spalovací motor Priusu nahradila centrálně umístěná jednotka V8 o objemu 3,4 l. Vůz se dočkal také větších baterií pro elektropohon. Výsledkem byl automobil schopný konkurovat nejslavnějším sportovním konstrukcím na světě.

Toyota TS050 Hybrid pro vytrvalostní šampionát (WEC) 2018 | foto: TOYOTA GAZOO Racing

9. Prius má dva druhy pohonu

Hybridy se dělí na „samodobíjecí“ a nabíjené z externí sítě (plug-in). Obě tato řešení byla využita u vozu Prius. Standardní hybrid Toyoty veškerou energii k pohánění elektromotoru získává rekuperací, čili zpětným odběrem energie vzniklé při brždění, a optimalizací práce benzínového motoru, jenž systém udržuje v optimálním rozsahu otáček, přičemž přebytek výkonu z těchto řešení směřuje do generátoru. V případě hybridů typu plug-in se používají větší baterie a lze je dobíjet ze zásuvky. Prius Plug-in může využívat výhradně elektrickou energii na vzdálenost 50 km, anebo fungovat jako standardní hybrid a šetřit pohonné hmoty díky rekuperaci.

10. Hybrid je nejúspornější pohon do města

Přesněji řečeno, lepší řešení není. V souboji s elektro-spalovací jednotkou podlehne každý jiný druh motoru, i diesel, ba dokonce i vozy jezdící na LPG. Hybridní pohon je zvláště úsporný při jízdě ve městě – v zácpách, při nízkých rychlostech, kdy je třeba se často rozjíždět a brzdit. Za takových situací je mnohem efektivnější elektromotor, který zajistí vysoký točivý moment již při startu. Proto může být spotřeba pohonných hmot u hybridů ve městě nižší než na delších cestách. Nemají konkurenci ani ve vznětových motorech, které byly považovány za extrémně úsporné a na rozdíl od hybridních vozů odpuzují vysokými emisemi škodlivin – oxidů dusíku a pevných částic.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy