Zatím co většina světových automobilek soustředí svou pozornost výhradně na hybridy a elektromobilitu, Toyota jako jedna z mála rozvíjí mimo jiné i technologii palivových článků využívajících vodík, které jsou podle mnohých skutečnou budoucností ekologické dopravy.
Pokud se podíváme do portfolia Toyoty, zjistíme, že na poli osobních automobilů je vodík reprezentován sedanem Toyota Miral. Ten navíc poskytl své pohonné ústrojí jako základ pro stavbu prvního tahače poháněného vodíkovými články, který nesl označení Projekt Portal. Tento projekt se však po roce dočkal dalšího rozvoje, jehož výsledkem je Portal 2.0.
Projekt Portal 2.0 je opět vybaven řadou dílů z Toyoty Mirai, ovšem mnohem podstatnější je skutečnost, že je to jeden z prvních nákladních tahačů světa s nulovými emisemi, který byl postaven čistě z továrních dílů. Tedy žádné improvizace ani dodatečná výroba čehokoliv unikátního.
Podle informací z CarScoops by měl nový tahač nabídnout dojezd převyšující hranici 300 mil, tedy cca 482 kilometrů. Oproti první verzi se tak díváme o nárůst odjezdu o cca 100 mil (161 km). Navýšení dojezdu si navíc nevyžádalo žádné ústupky výkonu, díky čemuž tahač disponuje výkonem cca 500 kW (679 k) a točivým momentem 1 794 Nm.
Kromě dojezdu se oproti první generaci zvýšila i praktičnost. Portal 2.0 je totiž vybaven kabinou vybavenou pro přespávání, díky čemuž je vhodný i pro dálkové cesty. Toyotě se navíc podařilo vyvinout i unikátní nástavbu pro palivo, díky čemuž nebylo nutné měnit rozvor náklaďáku ani ubírat na prostornosti kabiny řidiče.
V praxi by tak Portal 2.0 měl být podstatně praktičtější, než jeho předchůdce. Toyota sice prozatím nezmínila sériovou výrobu, zdůrazněna však byla potřeba nákladních automobilů s nulovými emisemi. Jen v přístavech Long Beach a Los Angeles se totiž pohybuje cca 16 000 tahačů a toho číslo by se do roku 2030 mělo zvednout na dvojnásobek.
Premiéra Portalu 2.0 navíc přišla jen krátce poté, co agentura Reuters zveřejnila plány, podle kterých chce Toyota nabídnout řadu dostupnějších vozidel poháněných palivovými články a to včetně crossoverů. Podle zprávy bychom se navíc již brzy po roce 2020 mohli dočkat nové generace modelu Mirai, která má dostat kompaktnější a hlavně výkonnější pohonný systém.
O druhé generaci modelu Mirai se toho zatím ví jen pramálo, přesto se objevily odhady, podle kterých by se měl dojezd pohybovat v rozmezí 700 až 750 kilometrů- Do roku 2025 by pak mohl vzrůst na rovných 1000 km. Kromě nové generace Mirai se však očekává bohatá paleta palivovými články poháněných vozidel, včetně SUV a náklaďáků. Jejich prodej se pak očekává zhruba okolo roku 2025.
Obrovskou výhodou oproti čistým elektromobilům je pak prostá skutečnost, že automobily poháněné palivovými články se tankují podobně, jako tradiční automobily se spalovacími motory. Odpadne tedy zdlouhavé čekání u nabíječek. Problémem však je, že všude po světě, včetně ČR, chybí síť čerpacích stanic. A dokud se tento problém nezmění, bude rozvoj vozidel s palivovými články stále brzděn.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.