Nová tvář nákladní dopravy? Projekt Portal 2.0 pokračuje ve vodíkové revoluci

Project Portal 2.0
Project Portal 2.0, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 31. července 2018 12:19
Sdílej:

Zatím co většina světových automobilek soustředí svou pozornost výhradně na hybridy a elektromobilitu, Toyota jako jedna z mála rozvíjí mimo jiné i technologii palivových článků využívajících vodík, které jsou podle mnohých skutečnou budoucností ekologické dopravy.

Pokud se podíváme do portfolia Toyoty, zjistíme, že na poli osobních automobilů je vodík reprezentován sedanem Toyota Miral. Ten navíc poskytl své pohonné ústrojí jako základ pro stavbu prvního tahače poháněného vodíkovými články, který nesl označení Projekt Portal. Tento projekt se však po roce dočkal dalšího rozvoje, jehož výsledkem je Portal 2.0.

Projekt Portal 2.0 je opět vybaven řadou dílů z Toyoty Mirai, ovšem mnohem podstatnější je skutečnost, že je to jeden z prvních nákladních tahačů světa s nulovými emisemi, který byl postaven čistě z továrních dílů. Tedy žádné improvizace ani dodatečná výroba čehokoliv unikátního. 

Podle informací z CarScoops by měl nový tahač nabídnout dojezd převyšující hranici 300 mil, tedy cca 482 kilometrů. Oproti první verzi se tak díváme o nárůst odjezdu o cca 100 mil (161 km). Navýšení dojezdu si navíc nevyžádalo žádné ústupky výkonu, díky čemuž tahač disponuje výkonem cca 500 kW (679 k) a točivým momentem 1 794 Nm.

Kromě dojezdu se oproti první generaci zvýšila i praktičnost. Portal 2.0 je totiž vybaven kabinou vybavenou pro přespávání, díky čemuž je vhodný i pro dálkové cesty. Toyotě se navíc podařilo vyvinout i unikátní nástavbu pro palivo, díky čemuž nebylo nutné měnit rozvor náklaďáku ani ubírat na prostornosti kabiny řidiče.

V praxi by tak Portal 2.0 měl být podstatně praktičtější, než jeho předchůdce. Toyota sice prozatím nezmínila sériovou výrobu, zdůrazněna však byla potřeba nákladních automobilů s nulovými emisemi. Jen v přístavech Long Beach a Los Angeles se totiž pohybuje cca 16 000 tahačů a toho číslo by se do roku 2030 mělo zvednout na dvojnásobek.

Premiéra Portalu 2.0 navíc přišla jen krátce poté, co agentura Reuters zveřejnila plány, podle kterých chce Toyota nabídnout řadu dostupnějších vozidel poháněných palivovými články a to včetně crossoverů. Podle zprávy bychom se navíc již brzy po roce 2020 mohli dočkat nové generace modelu Mirai, která má dostat kompaktnější a hlavně výkonnější pohonný systém.

O druhé generaci modelu Mirai se toho zatím ví jen pramálo, přesto se objevily odhady, podle kterých by se měl dojezd pohybovat v rozmezí 700 až 750 kilometrů- Do roku 2025 by pak mohl vzrůst na rovných 1000 km. Kromě nové generace Mirai se však očekává bohatá paleta palivovými články poháněných vozidel, včetně SUV a náklaďáků. Jejich prodej se pak očekává zhruba okolo roku 2025.

Obrovskou výhodou oproti čistým elektromobilům je pak prostá skutečnost, že automobily poháněné palivovými články se tankují podobně, jako tradiční automobily se spalovacími motory. Odpadne tedy zdlouhavé čekání u nabíječek. Problémem však je, že všude po světě, včetně ČR, chybí síť čerpacích stanic. A dokud se tento problém nezmění, bude rozvoj vozidel s palivovými články stále brzděn.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.