Zatím co většina světových automobilek soustředí svou pozornost výhradně na hybridy a elektromobilitu, Toyota jako jedna z mála rozvíjí mimo jiné i technologii palivových článků využívajících vodík, které jsou podle mnohých skutečnou budoucností ekologické dopravy.
Pokud se podíváme do portfolia Toyoty, zjistíme, že na poli osobních automobilů je vodík reprezentován sedanem Toyota Miral. Ten navíc poskytl své pohonné ústrojí jako základ pro stavbu prvního tahače poháněného vodíkovými články, který nesl označení Projekt Portal. Tento projekt se však po roce dočkal dalšího rozvoje, jehož výsledkem je Portal 2.0.
Projekt Portal 2.0 je opět vybaven řadou dílů z Toyoty Mirai, ovšem mnohem podstatnější je skutečnost, že je to jeden z prvních nákladních tahačů světa s nulovými emisemi, který byl postaven čistě z továrních dílů. Tedy žádné improvizace ani dodatečná výroba čehokoliv unikátního.
Podle informací z CarScoops by měl nový tahač nabídnout dojezd převyšující hranici 300 mil, tedy cca 482 kilometrů. Oproti první verzi se tak díváme o nárůst odjezdu o cca 100 mil (161 km). Navýšení dojezdu si navíc nevyžádalo žádné ústupky výkonu, díky čemuž tahač disponuje výkonem cca 500 kW (679 k) a točivým momentem 1 794 Nm.
Kromě dojezdu se oproti první generaci zvýšila i praktičnost. Portal 2.0 je totiž vybaven kabinou vybavenou pro přespávání, díky čemuž je vhodný i pro dálkové cesty. Toyotě se navíc podařilo vyvinout i unikátní nástavbu pro palivo, díky čemuž nebylo nutné měnit rozvor náklaďáku ani ubírat na prostornosti kabiny řidiče.
V praxi by tak Portal 2.0 měl být podstatně praktičtější, než jeho předchůdce. Toyota sice prozatím nezmínila sériovou výrobu, zdůrazněna však byla potřeba nákladních automobilů s nulovými emisemi. Jen v přístavech Long Beach a Los Angeles se totiž pohybuje cca 16 000 tahačů a toho číslo by se do roku 2030 mělo zvednout na dvojnásobek.
Premiéra Portalu 2.0 navíc přišla jen krátce poté, co agentura Reuters zveřejnila plány, podle kterých chce Toyota nabídnout řadu dostupnějších vozidel poháněných palivovými články a to včetně crossoverů. Podle zprávy bychom se navíc již brzy po roce 2020 mohli dočkat nové generace modelu Mirai, která má dostat kompaktnější a hlavně výkonnější pohonný systém.
O druhé generaci modelu Mirai se toho zatím ví jen pramálo, přesto se objevily odhady, podle kterých by se měl dojezd pohybovat v rozmezí 700 až 750 kilometrů- Do roku 2025 by pak mohl vzrůst na rovných 1000 km. Kromě nové generace Mirai se však očekává bohatá paleta palivovými články poháněných vozidel, včetně SUV a náklaďáků. Jejich prodej se pak očekává zhruba okolo roku 2025.
Obrovskou výhodou oproti čistým elektromobilům je pak prostá skutečnost, že automobily poháněné palivovými články se tankují podobně, jako tradiční automobily se spalovacími motory. Odpadne tedy zdlouhavé čekání u nabíječek. Problémem však je, že všude po světě, včetně ČR, chybí síť čerpacích stanic. A dokud se tento problém nezmění, bude rozvoj vozidel s palivovými články stále brzděn.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?