Nová tvář nákladní dopravy? Projekt Portal 2.0 pokračuje ve vodíkové revoluci

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 31. července 2018, 12:19 Google+

Zatím co většina světových automobilek soustředí svou pozornost výhradně na hybridy a elektromobilitu, Toyota jako jedna z mála rozvíjí mimo jiné i technologii palivových článků využívajících vodík, které jsou podle mnohých skutečnou budoucností ekologické dopravy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Project Portal 2.0

Project Portal 2.0 | foto: Toyota

Sdílejte článek

Pokud se podíváme do portfolia Toyoty, zjistíme, že na poli osobních automobilů je vodík reprezentován sedanem Toyota Miral. Ten navíc poskytl své pohonné ústrojí jako základ pro stavbu prvního tahače poháněného vodíkovými články, který nesl označení Projekt Portal. Tento projekt se však po roce dočkal dalšího rozvoje, jehož výsledkem je Portal 2.0.

Projekt Portal 2.0 je opět vybaven řadou dílů z Toyoty Mirai, ovšem mnohem podstatnější je skutečnost, že je to jeden z prvních nákladních tahačů světa s nulovými emisemi, který byl postaven čistě z továrních dílů. Tedy žádné improvizace ani dodatečná výroba čehokoliv unikátního. 

Podle informací z CarScoops by měl nový tahač nabídnout dojezd převyšující hranici 300 mil, tedy cca 482 kilometrů. Oproti první verzi se tak díváme o nárůst odjezdu o cca 100 mil (161 km). Navýšení dojezdu si navíc nevyžádalo žádné ústupky výkonu, díky čemuž tahač disponuje výkonem cca 500 kW (679 k) a točivým momentem 1 794 Nm.

Kromě dojezdu se oproti první generaci zvýšila i praktičnost. Portal 2.0 je totiž vybaven kabinou vybavenou pro přespávání, díky čemuž je vhodný i pro dálkové cesty. Toyotě se navíc podařilo vyvinout i unikátní nástavbu pro palivo, díky čemuž nebylo nutné měnit rozvor náklaďáku ani ubírat na prostornosti kabiny řidiče.

V praxi by tak Portal 2.0 měl být podstatně praktičtější, než jeho předchůdce. Toyota sice prozatím nezmínila sériovou výrobu, zdůrazněna však byla potřeba nákladních automobilů s nulovými emisemi. Jen v přístavech Long Beach a Los Angeles se totiž pohybuje cca 16 000 tahačů a toho číslo by se do roku 2030 mělo zvednout na dvojnásobek.

zdroj: youtube.com

Premiéra Portalu 2.0 navíc přišla jen krátce poté, co agentura Reuters zveřejnila plány, podle kterých chce Toyota nabídnout řadu dostupnějších vozidel poháněných palivovými články a to včetně crossoverů. Podle zprávy bychom se navíc již brzy po roce 2020 mohli dočkat nové generace modelu Mirai, která má dostat kompaktnější a hlavně výkonnější pohonný systém.

O druhé generaci modelu Mirai se toho zatím ví jen pramálo, přesto se objevily odhady, podle kterých by se měl dojezd pohybovat v rozmezí 700 až 750 kilometrů- Do roku 2025 by pak mohl vzrůst na rovných 1000 km. Kromě nové generace Mirai se však očekává bohatá paleta palivovými články poháněných vozidel, včetně SUV a náklaďáků. Jejich prodej se pak očekává zhruba okolo roku 2025.

Obrovskou výhodou oproti čistým elektromobilům je pak prostá skutečnost, že automobily poháněné palivovými články se tankují podobně, jako tradiční automobily se spalovacími motory. Odpadne tedy zdlouhavé čekání u nabíječek. Problémem však je, že všude po světě, včetně ČR, chybí síť čerpacích stanic. A dokud se tento problém nezmění, bude rozvoj vozidel s palivovými články stále brzděn.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Nová tvář nákladní dopravy? Projekt Portal 2.0 pokračuje ve vodíkové revoluci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

Kalendář Pirelli 2020

Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Jaguar I-Pace nepřesvědčí jízdními vlastnostmi v kritických situacích

Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Toyota Mirai 2021

Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

střešní nosiče

Na co myslet při výběru střešních nosičů?

ZIS 150

Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

reklama

Doporučujeme

Rich Benoit rozebírá nabourané elektromobily Tesla a snaží se lidem pomáhat s jejich opravami bez nutnosti navštěvovat Teslu a její drahá servisní střediska

Nadšený mechanik se pustil do války s Teslou, sofistikované elektromobily chce…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

  2. Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

  3. Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

  4. Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

  5. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  6. Špičková technika a dokonalý design pro 4 cestující. BMW představilo M8 Gran Coupe

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud