Obliba SUV má stinnou stránku. Statistika nelže, proč to úřady neřeší?

Ilustrační foto | foto: Toyota

V posledních letech jsme svědky prudkého nárůstu popularity automobilů typu SUV a crossoverů, čemuž se vlastně ani nemůžeme divit. Díky příznivé ekonomické situaci a donedávna levným pohonným hmotám se lidé zaměřili na větší automobily, které nabízí dostatek prostoru, stylovou image, nadstandardní výhled a v neposlední řadě působí bezpečněji. Zvláště poslední tvrzení je však poněkud kontroverzní.

Zatím co posádky vozů SUV se díky robustní konstrukci těší pocitu vyššího bezpečí, chodci jsou ve skutečném ohrožení. Jak totiž ukázaly výsledky vyšetřování zveřejněného magazíny Detroit Free Press a USA Today Network, v případě srážky chodce a SUV je smrt chodce 2 x až 3 x pravděpodobnější, než v případě sražení klasickým automobilem. Toho si ostatně v posledních letech měly všimnout i úřady, které však k „omezení úmrtí či upozornění na nebezpečí udělaly příliš málo."

Počet chodců usmrcených při střetu s automobilem vzrostl jen v USA od roku 2009 o výrazných 46 %. Jako jeden z nejčastějších viníků jsou přitom označovány právě automobily typu SUV.

Abychom však vinu neházely pouze na majitele SUV, je potřeba zmínit i další faktory, které stojí za stále vyšším počtem sražených a usmrcených chodců. Patří k nim například nesprávné přecházení / přebíhání silnic, alkohol v krvi řidiče či chodce a samozřejmě chytré telefony, které otupují pozornost řidičů i chodců. Od jejich boomu v roce 2009 se předpokládá, že za řadu dopravních nehod může právě rozptýlení chytrými telefony.

Ačkoliv se tedy za zvyšujícím se počtem sražených a usmrcených chodců může ukrývat cokoliv, spojitost s vozidly typu SUV je údajně nezpochybnitelná. Jak totiž uvádí Detroit Free Press, v 69 % případů chodců sražených vozidly typu SUV mezi lety 2009 až 2016 došlo k úmrtí.

Na něco podobného upozorňovala již v roce 2015 zpráva amerického úřadu pro bezpečnost na dálnicích NHTSA. Podle této zprávy měla být třetina zraněných chodců sražena právě vozidly typu SUV a Pick-up, což údajně úzce souviselo s prudkým nárůstem počtu tohoto typu automobilů na silnicích. Vozy typu SUV a Pick-up navíc měly být zodpovědné až za 40 % úmrtí chodců, což jasně naznačuje, že zranění jsou v těchto případech podstatně vážnější.

Srážkám automobilů s chodci by měly předcházet pokročilé asistenční systémy, jako například Toyota Safety Sense | foto: Toyota

Zpráva nakonec uváděla i analýzu 12 různých nezávislých studií, které jasně ukazovaly, že v případě sražení chodce vozidlem typu SUV je pravděpodobnost úmrtí 2x až 3x vyšší, než v případě sražení tradičním automobilem. Tato zjištění dokonce měla vést k novému hodnocení bezpečnosti automobilů, ovšem k tomu nakonec zatím nedošlo.

Známá kaskadérka ukazuje, jak minimalizovat zranění při sražení autem | zdroj: youtube.com

Pozitivní zprávou však je, že díky stále častějším a schopnějším asistenčním systémům bychom se brzy měly dočkat opětovného poklesu počtu sražených či dokonce usmrcených chodců. Tyto systémy se totiž v automobilech začínají objevovat už i jako součást základní výbavy, což podstatně pomáhá k jejich rozšiřování. Ve spojení s automatickým nouzovým brzděním pak dokáže auto zabránit nehodě v podstatě samo.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy