Americká automobilka Panoz je v našich končinách téměř neznámou, přesto si zaslouží trochu pozornosti. Společnost, která byla založena již v roce 1989, totiž kromě produkce vlastních silničních automobilů vyvíjí i speciální závodní stroje a závodní komponenty. Své modely pak testuje na vlastním testovacím okruhu.
Časy, kdy automobilka plnila titulní strany motoristických magazínů a webů, jsou sice pasé, automobilka ale přesto celkem spokojeně funguje a nabízí automobily, které si evidentně najdou své zákazníky. Jejich poslední novinkou je navíc unikátní schopnost, za kterou bychom při každém odstavení redakčního auta na parkovišti dali ruku do ohně - lak jejich automobilů má totiž "samo-léčící" schopnost.
Na první pohled to může znít jako jedna z těch magických a současně nesmyslných frází, kterými nás kdysi dobře známý postarší německý obchodník ověšený zlatem motivoval k nákupu zázračných nožů skrze televizní obrazovky. V tomto případě však nehledejte žádné háčky.
Americká automobilka se totiž spojila se společností Feynlab a na každý nově nalakovaný automobil nanáší speciální vrstvu ochranné látky, která je vyrobena z polymerů s vlastní pamětí. V případě poškození se tak nános ochranné vrstvy dokáže vrátit do původní podoby.
Jak informoval Autoblog, v případě lehkých škrábanců nebo podobných lehkých poškození karoserie (například po neodborném leštění či mytí), stačí nechat vůz na sluníčku, případně párkrát nad karoserií lehce přejet fénem.
Zní to samozřejmě skvěle, ovšem za připomenutí stojí, že automobily značky Panoz nepatří k těm nejlevnějším. Ba naopak. Nejlevnějším vozem z rodiny Panoz je Esperante Spyder, který stojí od 159 000 dolarů, tedy cca 3,5 milionu korun. Vůz přitom nabízí karoserii postavenou s využitím karbonu a hliníku, modulární hliníkové šasi, plně nezávislé přední i zadní zavěšení a výkonný brzdový systém.
Panoz se snaží nabízet zákazníkům vždy něco unikátního, díky čemuž lze pod jeho kapotou nalézt poměrně bohatou paletu motorů, včetně několika výkonných jednotek V8, které poskytují výkon od 430 do více jak 800 koní.