Že je Rusko poněkud specifický trh ví asi každý, kdo někdy viděl produkty ruských automobilek. Vzhledem k rozloze, povaze území a stavu tamních cest pak jistě nikoho nepřekvapí, že Rusové přišli s nápady, jak vylepšit terénní vozy, dříve, než ostatní země.
GAZ 61-73 (1941 – 1945) - Automobilka GAZ, založená v roce 1933 ve spolupráci s Fordem, první roky vyráběla vozy jen na základě modelů amerického výrobce. Druhým vozem nové továrny se stal GAZ M1, založený na Fordu Model B a který rusové začali vyrábět v roce 1936. V roce 1940 ale napadlo rusy něco originálního, co doposud zřejmě nikdo další nezkusil. Karoserii standardního sedanu vylepšené verze M2, GAZu 11, posadili na zvýšený podvozek s pohonem všech čtyř kol. Tím se vůz, nazvaný GAZ 61-73, stal prvním sedanem s pohonem 4x4 a jedním z prvních sériově vyráběných aut s tímto pohonem. Původní plán přitom počítal s využitím otevřené karosérie, ta se nakonec dostala jen na šest prototypů.
Vůz se standardní karosérií předválečného sedanu dostal šestiválec inspirovaný motorem Dodge D5, a označený jako GAZ-11, s objemem 3.5 litru a výkonem 63 kW, což stačilo k dosažení maximální rychlosti 100 km/h. Další díly byly využity z jiných modelů GAZ, jen pro vůz byla vyvinuta nová přední náprava. K vyšší světlé výšce pomohly i nové pneumatiky určené do terénu.
V těžším terénu se vůz nakonec příliš neosvědčil, a to zejména kvůli vyššímu těžišti a příliš velkému rozvoru náprav. Většina z téměř dvou set vyrobených kusů našla využití jako důstojnický vůz v armádě, kde jej využívali mimo jiné i Georgij Konstantinovič Žukovy a Ivan Stěpanovič Koněv. Vojenský vůz se dodával obvykle v matně zeleném vojenském laku ruské armády, k dostání byla ale i černá a modrá verze. Kromě sedanu bylo vyrobeno i několik prototypů pick-up a 36 vojenských verzí s protitankovým kanonem.
Podobný nápad s jiným provedením byl GAZ-VM, který vznikl ještě před GAZem 61-73 a pod otevřenou karosérii modelu M1 posadil místo zadních kol pásy. Vznikly však jen dva prototypy, kromě phaetonu i s karosérií pick-up.
GAZ M72 (1955 – 1958) - I přes relativní neúspěch svého prvního crossoveru se GAZ nenechal odradit a deset let po ukončení výroby GAZ 61-73 přišel nový model se stejným konceptem. Tou dobou už devět let vyráběný sedan GAZ M20 Poběda dostal pohon 4x4 z legendárního GAZ 69, se kterým už standardní vůz sdílel motor a převodovku. Jen pro nový vůz, nazvaný GAZ M72, vznikla nová zadní náprava a karosérie byla vyztužena na 14 místech, aby vydržela větší namáhání v terénu. Takto vzniklé vozidlo se stalo prvním vozem s pohonem 4x4 se samonosnou karosérií na světě. Mimochodem se také stal prvním ruským vozem s ostřikovačem oken, ovládaným pedálem na podlaze.
Standardní motor o výkonu jen 38 kW stačil na maximální rychlost 90 km/h, tedy ještě méně, než u předchůdce. Nakonec však bylo vyrobeno 4677 kusů zvýšené Pobědy, přežívající kusy jsou dnes ceněným sběratelským artiklem.
GAZ 24-95 (1974) - Následující osobní model GAZu, M21 Volga, terénní verzi nikdy nedostala. Až následující Volga GAZ-24 byla tři roky po počátku výroby využita pro sérii prototypů. Sériová karosérie sedanu dostala modifikovaný podvozek, zadní tuhá náprava se otočená o 180 stupňů dostala i dopředu, spolu s listovými péry. Další díly podvozku, včetně diferenciálu a řízení byly využity z terénního UAZ 469.
Dohromady bylo vyrobeno jen pět prototypů, všechny v zelené barvě se zeleným interiérem. Dva byly dodány armádě, jeden komunistické straně Sovětského svazu, jeden šéfovi zkušebny GAZu a poslední dostal Brežněv pro svůj lovecký zámeček v Zavidovu. Do dnešních dnů se dochovaly jen dva kusy, jeden v muzeu automobilky, a druhý vlastněný soukromníkem.
Moskvič 410 a 411 (1957 – 1961) - GAZ však nebyl jedinou ruskou automobilkou, která zkoušela vyvinout komfortní automobil s pohonem všech kol. Moskevský MZMA, tvůrce vozů známých pod značkou Moskvič, se pokusil o stejný formát se svým modelem Moskvič 402. Kompaktní sedan, jenž se začal vyrábět v roce 1956, dostal zvýšený podvozek s pohonem 4x4 a vyztuženou karosérii už o rok později. Moskvič 410 se sériovým motorem o objemu 1.2 litru a výkonu 26 kW vydržel ve výrobě pouhý rok, než přišla vylepšená verze 410N s motorem o výkonu 34 kW, z Moskviče 407. Dohromady bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů.
Své terénní varianty se dočkala i kombi varianta Moskviče 407. Vůz označovaný jako Moskvič 411 dostal vylepšený motor s výkonem 45 kW a v roce 1960 i čtyřrychlostní převodovku. Tento vůz se na západě přezdívá jako první Sovětský crossover. Vyrobeno bylo 1515 kusů a jeden prototyp třídveřového kombíku.
Tyto vozy měly i díky pneumatikám do terénu světlou výšku 220 mm, dokázaly projet brod až půl metru hluboký a vyjet stoupání 33 stupňů. Kvůli vyššímu těžišti se však také zvýšila náchylnost k převrácení ve vyšších rychlostech.
O mnoho let později se o podobný koncept pokusila i největší ruská automobilka VAZ, s vozem Tarzan, jenž se vyráběl ve dvou sériích, založených na sériových modelech Samara a 111. O tomto voze jsme psali v článku před pár dny.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.