1. Nenechte se zlákat
Absolutním základem je zůstat ostražití a neřídit pod vlivem alkoholu či drog. Tato rada se vám sice může zdát úsměvná, jenže víte kolik lidí se na zahraniční dovolené nechá zlákat povoleným limitem 0,2 či 0,5 promile alkoholu v dechu? Česká republika je v tomto naprosto striktní, ovšem svým přístupem a nulovou tolerancí patříme v Evropě spíše k výjimkám. Ať se podíváme do Skandinávie, Francie či tradičních dovolenkových destinací jako Chorvatsko, Bulharsko či Itálie, zde všude může mít řidič v dechu 0,5 promile alkoholu. Ve Velké Británii a Irsku je hranice dokonce 0,8! Co z toho vyplývá? Důležité je ověřit si tyto limity těsně před tím, než do dané destinace odcestujete. V každém případě na ně nespoléhejte a neřiďte po konzumaci sebemenšího množství alkoholu. I jedno 10° pivo v parném horku dokáže zpomalit reakční dobu a zhoršit odhad vzdálenosti i rychlosti ostatních vozidel.
- Při jízdě dělejte pravidelné přestávky, a to ještě dříve, než začnete pociťovat únavu. Neřiďte, pokud jste unaveni. Pokud začínáte pociťovat únavu, bezpodmínečně zastavte a udělejte si přestávku, zacvičte si, nadýchejte se vzduchu nebo se občerstvěte.
2. Dodržujte místní předpisy
Zejména maximální povolenou rychlost - sebemenší pokuty za pokaženou dovolenou nestojí. Každou cestu je dobré si co nejlépe naplánovat a hlavně, vyrážet s dostatečnou časovou rezervou. Pokud je to jen trochu možné, neoznamujte čas příjezdu - kvůli této maličkosti se pak často a hlavně zbytečně nebezpečně pospíchá. V plánování (i na trase samotné) vám mohou pomoci moderní technologie, mobilní navigace či navigace podporující informace o dopravě v reálném čase. Díky nim budete stále vědět, co je před vámi a vyhnete se tak například zbytečným časovým ztrátám v kolonách.
3. Předjíždění
Předjíždění je velmi nebezpečný manévr, zvláště-li nemá pro něj naše vozidlo dostatečnou výkonovou rezervu. Vše by mělo začít tím, že se přesvědčíme, zda se v daném místě opravdu smí předjíždět. I když občas nerozumíme tomu, proč je na dlouhém, rovném a relativně přehledném úseku plná čára, vězte, že má vždy svůj smysl. Důležité je také přesvědčit se, zda zrovna sami nejsme předjížděni a zaměřit se přitom na mrtvý úhel zpětných zrcátek. Téměř každý řidič se o nebezpečnosti mrtvého úhlu alespoň jednou přesvědčí. V tomto nám u nových automobilů pomáhají asistenti, kteří za nás mrtvý úhel sledují a pokud jsme předjížděni, dá nám to vůz najevo rozsvícením žárovičky ve zpětném zrcátku. Pokud i přesto vyhodíme blinkr, světlo ve zpětném zrcátku nás blikáním upozorní, že teď opravdu není vhodná doba pro vyjetí do vedlejšího pruhu. Důležité je dávat své úmysly najevo všem kolem zřetelně a včas.
4. Neustálá ostražitost
Zde musíme přemýšlet za ostatní. Profesionální řidiči s letitou praxí se nedívají jen před svůj automobil, ale sledují zejména situaci daleko vepředu před ostatními automobily, a také situaci kolem sebe i za sebou. Poznají tak lépe úseky, kde se bude zprudka brzdit nebo kde je riziko, že vám chodec/dítě vběhne pod kola. Do nepřehledných zatáček nikdy nevjedou příliš rychle, protože dobře ví, jaké nástrahy tam mohou číhat (práce na silnici, odstavený nepojízdný automobil, apod.).
5. Auto v dobrém stavu
Nelze říci, že by se na vozidle nacházela nějaká část, kterou bychom mohli zanedbat a nic by se přitom nestalo. Ovšem každé roční období si žádá, aby některá část automobilu byla ve vynikajícím stavu. Tak jako v létě oceníme funkční klimatizaci, díky které budeme lépe zvládat vysoké teploty a boj s únavou, na podzim přichází na řadu kvalitní stěrače a v zimě zase kvalitní autobaterie, pneumatiky a funkční osvětlení celého vozidla. Z hlediska bezpečnosti je klíčový dobrý stav tlumičů a podvozku, stejně jako celého brzdového systému. Ani opakovaná technická kontrola bohužel nedokáže některé závady odhalit a proto, pokud se vám na autě něco nezdá, svěřte jej do rukou někoho, kdo tomu rozumí.