Avia, značka o které se v posledních letech moc nemluví. Přitom je českou klasikou v oblasti výroby nákladních automobilů a dokonce i letadel, s tradicí od roku 1919. Naštěstí máme dobrou zprávu, Avie není "mrtvá" a stále existuje. Po opravdu těžkých letech se vrátila z Indie zpět do Čech a s trochou štěstí se snad již brzy vrátí ke svým historickým úspěchům.
Vznik Avie se píše v roce 1919, kdy ji Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili jako společnost pro výrobu a opravy letadel. Odsud pochází i název, který byl odvozen od klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po původním působení s osmi dělníky se Avia postupně rozrůstala až do stavu, kdy se v roce 1929 s 350-ti zaměstnanci stala součástí koncernu Škoda. Výrobu letadel samozřejmě přerušila druhá světová válka, po které byl koncern uměle rozdroben a Avia se tak stala samostatným podnikem, který procházel dalším formováním a neustálými změnami.
Po válce byla velká část závodů Škoda zničena a o letadla naopak nebyl téměř žádný zájem. Proto byla do Avie hned po válce převedena výroba nákladního vozu Škoda 706 R, o dva roky později i autobusové verze 706 RO. V roce 1961 se Avia spojila s automobilkou Praga, čímž vznikl nový název Automobilové závody Letňany. Rozhodujícím milníkem byl však podpis licenční smlouvy s francouzskou firmou SAVIEM z koncernu Renault, o výrobě lehkých nákladních automobilů pod značkou AVIA. Konkrétně šlo o typy SG-2 a SG-4, které se od roku 1968 vyráběly jako Avia A15 a Avia A30.
Rok 1989 znamenal otevření trhu zahraničním výrobcům, s jejichž výrobky se Avia nemohla měřit, zejména po stránkách kvality i jízdního komfortu. Poptávka se prudce propadla a pro další rozvoj firmy vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. Typová řada A byla modernizována a rozšířena o typy A60 - A80. Oproti předchozímu období však byly série výrazně menší, některé modely vznikly dokonce jen ve stovkách kusů. Výroba se zcela zastavila v roce 2000, kdy byla představena nová řada "D".
Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. I přes solidní užitné hodnoty svých výrobků Avia trvale ztrácela krok s konkurencí, trvalé ztrátě nepomohl ani vstup na ruský trh v roce 2010. Mezitím byla v Indii vybudována nová montážní linka na výrobu kabiny Avia a vlastník rozhodl nejprve o ukončení výroby v letňanském závodu, v roce 2013 o úplném přesunutí výroby do Indie.
Zlomový rok 2016/2017
I když se Avia od postkomunistického období vyloženě trápila, vypadá to, že poslední dva roky zažívá období, které by ji mělo vrátit zpět mezi úspěšné výrobce lehkých a středních nákladních automobilů. Vše má na svědomí holding Czechoslovak Group (jejíž majitel Jaroslav Strnad vlastní také kopřivnickou Tatru), který v dubnu 2016 již nevyrábějící Avii koupil a přesunul zpět do výrobního závodu Praha Letňany. O rok později byl závod přesunut do areálů Czechoslovak Group, kde v září loňského roku zahájila výrobu nové modelové řady Avia D Initia.
V budoucnosti chce Avia nabízet širokou paletu verzí středních nákladních vozů. Již nyní poskytuje výběr ze tří kabin a pohonu 4x4. Díky pestrému množství nástaveb by chtěla Avia oslovit nejrůznější segmenty, od stavebnictví, přes distribuci a dopravu až po veřejné složky.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.