Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

-jka / AutoRoad.cz, 20. ledna 2019, 15:01 Google+

Avia, značka o které se v posledních letech moc nemluví. Přitom je českou klasikou v oblasti výroby nákladních automobilů a dokonce i letadel, s tradicí od roku 1919. Naštěstí máme dobrou zprávu, Avie není "mrtvá" a stále existuje. Po opravdu těžkých letech se vrátila z Indie zpět do Čech a s trochou štěstí se snad již brzy vrátí ke svým historickým úspěchům.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 26.01. 11:19) Napište svůj názor
Avia A30 valník

Avia A30 valník | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Vznik Avie se píše v roce 1919, kdy ji Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili jako společnost pro výrobu a opravy letadel. Odsud pochází i název, který byl odvozen od klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po původním působení s osmi dělníky se Avia postupně rozrůstala až do stavu, kdy se v roce 1929 s 350-ti zaměstnanci stala součástí koncernu Škoda. Výrobu letadel samozřejmě přerušila druhá světová válka, po které byl koncern uměle rozdroben a Avia se tak stala samostatným podnikem, který procházel dalším formováním a neustálými změnami. 

Po válce byla velká část závodů Škoda zničena a o letadla naopak nebyl téměř žádný zájem. Proto byla do Avie hned po válce převedena výroba  nákladního vozu Škoda 706 R, o dva roky později i autobusové verze 706 RO. V roce 1961 se Avia spojila s automobilkou Praga, čímž vznikl nový název Automobilové závody Letňany. Rozhodujícím milníkem byl však podpis licenční smlouvy s francouzskou firmou SAVIEM z koncernu Renault, o výrobě lehkých nákladních automobilů pod značkou AVIA. Konkrétně šlo o typy SG-2 a SG-4, které se od roku 1968 vyráběly jako Avia A15 a Avia A30. 

Rok 1989 znamenal otevření trhu zahraničním výrobcům, s jejichž výrobky se Avia nemohla měřit, zejména po stránkách kvality i jízdního komfortu. Poptávka se prudce propadla a pro další rozvoj firmy vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. Typová řada A byla modernizována a rozšířena o typy A60 - A80. Oproti předchozímu období však byly série výrazně menší, některé modely vznikly dokonce jen ve stovkách kusů. Výroba se zcela zastavila v roce 2000, kdy byla představena nová řada "D". 

img-responsive

Avia D | foto: youtube.com

Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. I přes solidní užitné hodnoty svých výrobků Avia trvale ztrácela krok s konkurencí, trvalé ztrátě nepomohl ani vstup na ruský trh v roce 2010. Mezitím byla v Indii vybudována nová montážní linka na výrobu kabiny Avia a vlastník rozhodl nejprve o ukončení výroby v letňanském závodu, v roce 2013 o úplném přesunutí výroby do Indie. 

Zlomový rok 2016/2017

I když se Avia od postkomunistického období vyloženě trápila, vypadá to, že poslední dva roky zažívá období, které by ji mělo vrátit zpět mezi úspěšné výrobce lehkých a středních nákladních automobilů. Vše má na svědomí holding Czechoslovak Group (jejíž majitel Jaroslav Strnad vlastní také kopřivnickou Tatru), který v dubnu 2016 již nevyrábějící Avii koupil a přesunul zpět do výrobního závodu Praha Letňany. O rok později byl závod přesunut do areálů Czechoslovak Group, kde v září loňského roku zahájila výrobu nové modelové řady Avia D Initia. 

img-responsive

AVIA D75 INITIA | foto: www.avia.cz

V budoucnosti chce Avia nabízet širokou paletu verzí středních nákladních vozů. Již nyní poskytuje výběr ze tří kabin a pohonu 4x4. Díky pestrému množství nástaveb by chtěla Avia oslovit nejrůznější segmenty, od stavebnictví, přes distribuci a dopravu až po veřejné složky. 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 26.01.2019 11:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Automatická převodovka

Manuální převodovce zvoní umíráček, budoucnost patří automatu

Tesla Model 3

Servisní peklo Tesly - kritika modelu 3 roste

Škoda Kamiq

NADUPANÁ Škoda Scala a Škoda Kamiq? Tohle zvládnete sami

Auta na náplavce 2019: Hyundai Nexo

Auta na náplavce 2019: Premiéra Hyundai...

Péče o vůz nemusí být drahá záležitost

5 tipů jak úspěšně a téměř ZDARMA pečovat o váš vůz

Kia XCeed

NOVÁ Kia XCeed? Speciálně naladěný podvozek a...

Škodu Kamiq jde u Čechů na dračku! Prodej začne 4. září

Škoda Kamiq jde u Čechů na dračku! Prodej začne 4. září

Tesla Roadster ve vesmíru

Tesla Roadster se Starmanem poprvé obletěl Slunce!

Volkswagen up!

Malé vozy brzy zmizí z trhu. Mohou je nové technologie zachránit?

Porsche Taycan se proháněl v Nardò!

Porsche Taycan ODHALEN... A proháněl se v Nardò!

reklama

Doporučujeme

Elektrokolo

Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. NADUPANÁ Škoda Scala a Škoda Kamiq? Tohle zvládnete sami

  2. NOVÁ Kia XCeed? Speciálně naladěný podvozek a...

  3. Škoda Kamiq jde u Čechů na dračku! Prodej začne 4. září

  4. Nové elektromobily ŠKODA! Výroba bude jako ze SCI-FI

  5. 5 tipů jak úspěšně a téměř ZDARMA pečovat o váš vůz

  6. Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud