Avia, značka o které se v posledních letech moc nemluví. Přitom je českou klasikou v oblasti výroby nákladních automobilů a dokonce i letadel, s tradicí od roku 1919. Naštěstí máme dobrou zprávu, Avie není "mrtvá" a stále existuje. Po opravdu těžkých letech se vrátila z Indie zpět do Čech a s trochou štěstí se snad již brzy vrátí ke svým historickým úspěchům.
Vznik Avie se píše v roce 1919, kdy ji Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili jako společnost pro výrobu a opravy letadel. Odsud pochází i název, který byl odvozen od klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po původním působení s osmi dělníky se Avia postupně rozrůstala až do stavu, kdy se v roce 1929 s 350-ti zaměstnanci stala součástí koncernu Škoda. Výrobu letadel samozřejmě přerušila druhá světová válka, po které byl koncern uměle rozdroben a Avia se tak stala samostatným podnikem, který procházel dalším formováním a neustálými změnami.
Po válce byla velká část závodů Škoda zničena a o letadla naopak nebyl téměř žádný zájem. Proto byla do Avie hned po válce převedena výroba nákladního vozu Škoda 706 R, o dva roky později i autobusové verze 706 RO. V roce 1961 se Avia spojila s automobilkou Praga, čímž vznikl nový název Automobilové závody Letňany. Rozhodujícím milníkem byl však podpis licenční smlouvy s francouzskou firmou SAVIEM z koncernu Renault, o výrobě lehkých nákladních automobilů pod značkou AVIA. Konkrétně šlo o typy SG-2 a SG-4, které se od roku 1968 vyráběly jako Avia A15 a Avia A30.
Rok 1989 znamenal otevření trhu zahraničním výrobcům, s jejichž výrobky se Avia nemohla měřit, zejména po stránkách kvality i jízdního komfortu. Poptávka se prudce propadla a pro další rozvoj firmy vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. Typová řada A byla modernizována a rozšířena o typy A60 - A80. Oproti předchozímu období však byly série výrazně menší, některé modely vznikly dokonce jen ve stovkách kusů. Výroba se zcela zastavila v roce 2000, kdy byla představena nová řada "D".
Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. I přes solidní užitné hodnoty svých výrobků Avia trvale ztrácela krok s konkurencí, trvalé ztrátě nepomohl ani vstup na ruský trh v roce 2010. Mezitím byla v Indii vybudována nová montážní linka na výrobu kabiny Avia a vlastník rozhodl nejprve o ukončení výroby v letňanském závodu, v roce 2013 o úplném přesunutí výroby do Indie.
Zlomový rok 2016/2017
I když se Avia od postkomunistického období vyloženě trápila, vypadá to, že poslední dva roky zažívá období, které by ji mělo vrátit zpět mezi úspěšné výrobce lehkých a středních nákladních automobilů. Vše má na svědomí holding Czechoslovak Group (jejíž majitel Jaroslav Strnad vlastní také kopřivnickou Tatru), který v dubnu 2016 již nevyrábějící Avii koupil a přesunul zpět do výrobního závodu Praha Letňany. O rok později byl závod přesunut do areálů Czechoslovak Group, kde v září loňského roku zahájila výrobu nové modelové řady Avia D Initia.
V budoucnosti chce Avia nabízet širokou paletu verzí středních nákladních vozů. Již nyní poskytuje výběr ze tří kabin a pohonu 4x4. Díky pestrému množství nástaveb by chtěla Avia oslovit nejrůznější segmenty, od stavebnictví, přes distribuci a dopravu až po veřejné složky.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.