Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

-jka / AutoRoad.cz, 20. ledna 2019, 15:01 Google+

Avia, značka o které se v posledních letech moc nemluví. Přitom je českou klasikou v oblasti výroby nákladních automobilů a dokonce i letadel, s tradicí od roku 1919. Naštěstí máme dobrou zprávu, Avie není "mrtvá" a stále existuje. Po opravdu těžkých letech se vrátila z Indie zpět do Čech a s trochou štěstí se snad již brzy vrátí ke svým historickým úspěchům.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 26.01. 11:19) Napište svůj názor
Avia A30 valník

Avia A30 valník | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Vznik Avie se píše v roce 1919, kdy ji Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili jako společnost pro výrobu a opravy letadel. Odsud pochází i název, který byl odvozen od klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po původním působení s osmi dělníky se Avia postupně rozrůstala až do stavu, kdy se v roce 1929 s 350-ti zaměstnanci stala součástí koncernu Škoda. Výrobu letadel samozřejmě přerušila druhá světová válka, po které byl koncern uměle rozdroben a Avia se tak stala samostatným podnikem, který procházel dalším formováním a neustálými změnami. 

Po válce byla velká část závodů Škoda zničena a o letadla naopak nebyl téměř žádný zájem. Proto byla do Avie hned po válce převedena výroba  nákladního vozu Škoda 706 R, o dva roky později i autobusové verze 706 RO. V roce 1961 se Avia spojila s automobilkou Praga, čímž vznikl nový název Automobilové závody Letňany. Rozhodujícím milníkem byl však podpis licenční smlouvy s francouzskou firmou SAVIEM z koncernu Renault, o výrobě lehkých nákladních automobilů pod značkou AVIA. Konkrétně šlo o typy SG-2 a SG-4, které se od roku 1968 vyráběly jako Avia A15 a Avia A30. 

Rok 1989 znamenal otevření trhu zahraničním výrobcům, s jejichž výrobky se Avia nemohla měřit, zejména po stránkách kvality i jízdního komfortu. Poptávka se prudce propadla a pro další rozvoj firmy vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. Typová řada A byla modernizována a rozšířena o typy A60 - A80. Oproti předchozímu období však byly série výrazně menší, některé modely vznikly dokonce jen ve stovkách kusů. Výroba se zcela zastavila v roce 2000, kdy byla představena nová řada "D". 

img-responsive

Avia D | foto: youtube.com

Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. I přes solidní užitné hodnoty svých výrobků Avia trvale ztrácela krok s konkurencí, trvalé ztrátě nepomohl ani vstup na ruský trh v roce 2010. Mezitím byla v Indii vybudována nová montážní linka na výrobu kabiny Avia a vlastník rozhodl nejprve o ukončení výroby v letňanském závodu, v roce 2013 o úplném přesunutí výroby do Indie. 

Zlomový rok 2016/2017

I když se Avia od postkomunistického období vyloženě trápila, vypadá to, že poslední dva roky zažívá období, které by ji mělo vrátit zpět mezi úspěšné výrobce lehkých a středních nákladních automobilů. Vše má na svědomí holding Czechoslovak Group (jejíž majitel Jaroslav Strnad vlastní také kopřivnickou Tatru), který v dubnu 2016 již nevyrábějící Avii koupil a přesunul zpět do výrobního závodu Praha Letňany. O rok později byl závod přesunut do areálů Czechoslovak Group, kde v září loňského roku zahájila výrobu nové modelové řady Avia D Initia. 

img-responsive

AVIA D75 INITIA | foto: www.avia.cz

V budoucnosti chce Avia nabízet širokou paletu verzí středních nákladních vozů. Již nyní poskytuje výběr ze tří kabin a pohonu 4x4. Díky pestrému množství nástaveb by chtěla Avia oslovit nejrůznější segmenty, od stavebnictví, přes distribuci a dopravu až po veřejné složky. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 26.01.2019 11:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

JAC HF150

Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

Renault City K-ZE

Renault nabídne dostupné elektrické SUV, základ má v nejlevnějším modelu značky

Kia Stinger

Máte rádi driftování? Limitovaná edice Kia Stinger GTS je tu pro vás

Grove

Atraktivní vodíkové vozy Grove nabídnou skvělý design i dojezd, nedají se ale levně

Ford nabízí obranu proti krádežím aut přes bezklíčové odemykání

Nové klíče Ford zastaví populární fintu zlodějů. Víme, kdy budou k dispozici v Česku

Ilustrační foto (Pixabay/Gino Crescoli)

Cyklopruhy čelí kritice. Výzkum ukázal, že mohou působit i kontraproduktivně

reklama
reklama

Doporučujeme

Elektrokolo

Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Clarkson poprvé řekl, co si myslí o neúspěchu nového Top Gearu. Ten pohled je všeříkající

  2. Mercedes s karosérií Wartburg? Atraktivní spojení řešilo palčivý problém Východního Německa

  3. V Německu už prodávají nové stylové a vybavené SUV za půl milionu

  4. Neprůstřelná Tesla Model S: Jak nebezpečnou munici zastaví 195 kg pancéřování?

  5. Koupí VW další značku? Se svojí strategií hledí hodně daleko

  6. Mořská raketa Volga? Zcela ojedinělá karosářská verze sovětského GAZu M21

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud