Avia, značka o které se v posledních letech moc nemluví. Přitom je českou klasikou v oblasti výroby nákladních automobilů a dokonce i letadel, s tradicí od roku 1919. Naštěstí máme dobrou zprávu, Avie není "mrtvá" a stále existuje. Po opravdu těžkých letech se vrátila z Indie zpět do Čech a s trochou štěstí se snad již brzy vrátí ke svým historickým úspěchům.
Vznik Avie se píše v roce 1919, kdy ji Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili jako společnost pro výrobu a opravy letadel. Odsud pochází i název, který byl odvozen od klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po původním působení s osmi dělníky se Avia postupně rozrůstala až do stavu, kdy se v roce 1929 s 350-ti zaměstnanci stala součástí koncernu Škoda. Výrobu letadel samozřejmě přerušila druhá světová válka, po které byl koncern uměle rozdroben a Avia se tak stala samostatným podnikem, který procházel dalším formováním a neustálými změnami.
Po válce byla velká část závodů Škoda zničena a o letadla naopak nebyl téměř žádný zájem. Proto byla do Avie hned po válce převedena výroba nákladního vozu Škoda 706 R, o dva roky později i autobusové verze 706 RO. V roce 1961 se Avia spojila s automobilkou Praga, čímž vznikl nový název Automobilové závody Letňany. Rozhodujícím milníkem byl však podpis licenční smlouvy s francouzskou firmou SAVIEM z koncernu Renault, o výrobě lehkých nákladních automobilů pod značkou AVIA. Konkrétně šlo o typy SG-2 a SG-4, které se od roku 1968 vyráběly jako Avia A15 a Avia A30.
Rok 1989 znamenal otevření trhu zahraničním výrobcům, s jejichž výrobky se Avia nemohla měřit, zejména po stránkách kvality i jízdního komfortu. Poptávka se prudce propadla a pro další rozvoj firmy vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. Typová řada A byla modernizována a rozšířena o typy A60 - A80. Oproti předchozímu období však byly série výrazně menší, některé modely vznikly dokonce jen ve stovkách kusů. Výroba se zcela zastavila v roce 2000, kdy byla představena nová řada "D".
Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. I přes solidní užitné hodnoty svých výrobků Avia trvale ztrácela krok s konkurencí, trvalé ztrátě nepomohl ani vstup na ruský trh v roce 2010. Mezitím byla v Indii vybudována nová montážní linka na výrobu kabiny Avia a vlastník rozhodl nejprve o ukončení výroby v letňanském závodu, v roce 2013 o úplném přesunutí výroby do Indie.
Zlomový rok 2016/2017
I když se Avia od postkomunistického období vyloženě trápila, vypadá to, že poslední dva roky zažívá období, které by ji mělo vrátit zpět mezi úspěšné výrobce lehkých a středních nákladních automobilů. Vše má na svědomí holding Czechoslovak Group (jejíž majitel Jaroslav Strnad vlastní také kopřivnickou Tatru), který v dubnu 2016 již nevyrábějící Avii koupil a přesunul zpět do výrobního závodu Praha Letňany. O rok později byl závod přesunut do areálů Czechoslovak Group, kde v září loňského roku zahájila výrobu nové modelové řady Avia D Initia.
V budoucnosti chce Avia nabízet širokou paletu verzí středních nákladních vozů. Již nyní poskytuje výběr ze tří kabin a pohonu 4x4. Díky pestrému množství nástaveb by chtěla Avia oslovit nejrůznější segmenty, od stavebnictví, přes distribuci a dopravu až po veřejné složky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.