Japonská kopie legendárního Humvee? Mega Cruiser je dodnes největším SUV Toyoty

Toyota Mega Cruiser | foto: youtube.com

HMMWV, lidově Humvee, je naprosto legendárním terénním automobilem, který si vydobyl největší slávu během Operace pouštní bouře. Zanedlouho poté, v září roku 1992, se pak Arnold Schwarzenegger stal vůbec prvním civilistou, který si převzal klíče od zcivilněné verze nazvané Hummer H1. Málokdo však ví, že v následujícím roce se Toyota pochlubila svým dodnes největším SUV, které se Hummeru až nápadně podobná a které s Humvee sdílelo podobný osud.

Hummer H1 se dá považovat za jednu z ikon amerického automobilového průmyslu, ačkoliv život této značky nebyl zrovna snadný. Díky Arnoldu Schwarzeneggerovi a jeho pomoci s propagací se však tenhle stroj stal obdivovaným snad po celém světě. Možná i proto poněkud zapadly údaje o jeho japonském "bratranci."

Rok po představení Hummeru H1 se totiž na tokijském autosalonu představil model, který se musel v zámoří minimálně inspirovat. Dodnes největší SUV, jaké kdy Toyota postavila, mělo velice podobné tvary a celkem podobný účel. Automobilka si po něj navíc zvolila název, který mu dokonale sedí: Mega Cruiser.

Podle webu CarThrottle, který na Mega Cruiser upozornil, byl tento kolos stejně jako Humvee primárně určen pro armádu. Mohl převážet náklad, rozvážet vojáky, táhnout děla nebo mohl sloužit jako platforma pro raketomety a další zbraňové systémy. Japonské obranné síly si pro Humvee našly celou řadu využití.

Oproti americkému vzoru byla Toyota nepatrně delší, neboť její celková délka narostla až na 5090 milimetrů. Stejně tak se japonským technikům nepovedlo uhlídat váhu, která přesáhla 3 tuny - Mega Cruiser tak byl i těžší než HMMWV.

A zatím co pod kapotou amerického stroje se ukrývaly typické osmiválce (armáda využívala naftové V8, civilní H1 využívala benzínové V8), pod kapotou japonského Mega Cruiseru byl ukryt 4.1 litrový řadový čtyřválec "15B" turbo, který se dříve používal pro minibusy Toyota Coaster. Jeho výkon se pohyboval okolo 150 koní a točivý moment dosahoval necelých 400 Nm.

Motory však technické odlišnosti zdaleka nekončily. Mega Cruiser se mohl pochlubit například všemi čtyřmi řiditelnými koly nebo tzv. "inboard brakes" - tedy brzdami, které jsou umístěné blíže diferenciálu, nikoliv u náboje kola. V terénu Mega Cruiseru pomáhaly tři uzávěrky diferenciálu, na které putoval výkon skrze čtyřstupňový automat.

Interiér je velice jednoduchý, prostorný a dokonale odráží styl, jakým se v devadesátých letech vyráběly interiéru japonských vozidel. Většina ovládacích prvků se snaží být prakticky po ruce, ovšem o nějaké ucelenosti či elegantnosti nemohla být řeč.

Mega Cruiser se v terénu skutečně neztratí | zdroj: youtube.com

Mega Cruiser byl již od začátku nabízen jak armádě (model BXD10), tak i civilistům na japonském trhu (model BXD20). Vzhledem k neúměrné daňové zátěži se však civilní varianta nikdy nedočkala příliš vysokých prodejních čísel a dodnes je vlastně záhadou, kolik civilních Mega Cruiserů se po Japonsku pohybuje - mnoho jich však nejspíš nebude. Kromě vysokých poplatků by se totiž musel popasovat i s obrovskými rozměry vozu, se kterými by měl ve městě velké problémy.

Výroba probíhala od roku 1995 do roku 2002 a většina modelů skončila ve službách armády nebo záchranných složek. Mega Cruiser je dodnes největším SUV, jaké kdy Toyota vyráběla. A jakkoliv je novější Land Cruiser podstatně komfortnější a praktičtější, ve srovnání s Mega Cruiserem by v terénu jistě neměl šanci.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy