První mladoboleslavské SUV, kterým se stala Škoda Yeti, znamenalo pro automobilku obrovský úspěch. Málokdo však ví, že po konci druhé světové války postavila automobilka pravověrný off-road, který mohl dobýt celý svět. Škoda Model 97, které však nikdo neřekl jinak než Babeta, sice předběhla svou dobu o několik desetiletí, ovšem nakonec se stejně jako řada dalších dobrých nápadů a myšlenek stala obětí politického systému rozpínajícího se po východní Evropě a Asii
Po druhé světové válce byla prakticky celá československá armáda přehlídkou nejrůznější techniky, což ale v armádě nikdy nedělá pořádek. Kvůli snadnější údržbě, servisu a celkové organizaci bylo potřeba maximálně unifikovat armádní vybavení, od zbraní až po techniku. Mladoboleslavská automobilka tou dobou dodávala armádě Škodu 1101 VO/P - tzv. bojový Tudor, ovšem ten nesplňoval vojenské požadavky a tak začaly přípravy na stavbu modernějšího stroje.
Své šance se chopila většina československých automobilek, ovšem tím nejpůsobivějším strojem se nakonec stala Škoda Model 973, která nejen že vyhověla všem podmínkám stanoveným armádou, ale současně některé i vysoce převyšovala. Její parametry byly dokonce na takové úrovni, že se mohla směle poměřovat s nejlepšími off-roady světa.
Začněme ale popořadě, tedy na konci čtyřicátých let minulého století, kdy do Mladé Boleslavi přišel dopis, podle kterého se měla automobilka připravit na vývoj prototypu nového lehké terénního automobilu, který by mohla být zásobována nejen československá armáda, ale i další armády světa. Jak jsme ostatně nedávno psali, před druhou světovou válkou měl československý vojenský průmysl zvučené jméno, na které chtěla celá řada lidí navázat.
Na začátku vývoje měli technici k dispozici jen motor, inspiraci v podobě Jeepu Willys (který měl být dle politického zadání jednoznačně překonán), volné ruce a překvapivě štědrý rozpočet. V době vývoje se totiž výrazně stupňovalo riziko třetí světové války, což nalévalo do obranného a zbrojního průmyslu ohromné prostředky. Do Mladé Boleslavi se tak sjeli nejlepší technici ze všech koutů republiky, pod jejichž rukami se zrodilo hned několik modelů - mezi nimi obojživelná Škoda 972 a samozřejmě i Škoda 973 Babeta.
První prototyp Babety, která byla do té doby tajným projektem, vyjel na cesty začátkem roku 1952 a okamžitě ohromil veřejnost i odborníky. Babeta měla skvělé nájezdové úhly, přejezdové úhly, brodivost i řadu unikátních řešení. Jako jedna z mála se v té době mohla pochlubit samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením všech kol a nastavitelnou světlou výškou pomocí torzních tyčí.
Testování probíhalo jak v Československu, tak ve "spřátelené" části Německa. K úžasu všech si Škodovka poradila i s extrémně náročným terénem, k čemuž byla vybavena redukční převodovkou a uzávěrkami. Navíc se mohla pochlubit skvělou manévrovatelností, což jí pomáhalo ve stísněných prostorech.
Jako armádní vůz měla Babeta i vybavení pro uchycení zbraní, možnost odstranit okna, možnost odstranit dveře a počítalo se i s možností tažení lehčích zbraní. První prototypy se vyráběly kromě plovoucího také jako štábní a pancéřovaný. Střecha mohla být jak pevná, tak skládací plátěná.
Pod kapotou Škody 973 měl být zprvu osazen spolehlivý 1.3 litrový motor, který byl později upraven na 1.5 litrový motor. Celkový výkon se měl pohybovat okolo necelých 36.8 kW, tedy cca 50 koní. Díky lehké samonosné karoserii, která vážila okolo 1.5 tuny, mohl vůz dosahovat rychlostí okolo 80 až 90 km/h.
Babeta tedy byla skvostný off-road, který mohl poměřovat síly i s těmi nejlepšími ze zahraničí, což ostatně dokazuje i dobový srovnávací test s Jeepem Willys. Její výrobu doporučila armáda a je celkem jisté, že by zájem brzy projevily i ostatní státy světa. Do velkých plánů, na jejichž konci mohla mít Škoda pestrou tradici ve výrobě vynikajících vozů do terénu, však zasáhla vyšší moc - tedy politika.
Bylo totiž rozhodnuta, že armády Varšavské smlouvy budou využívat jednotný stroj, kterým se měl stát sovětský GAZ 69. Ačkoliv se nejedná o špatný stroj, Babeta ho překonávala ve většiny myslitelných ohledů. Sověti však byli připraveni ho vyrábět ve velkých počtech a zásobovat s ním celý východní blok.
Škoda 973 Babeta tak musela ustoupit nepřekonatelnému nepříteli, necelých 40 prototypů se pozavíralo do továren i soukromých sbírek, písemnosti dokumentující testy i vývoj skončily s označením přísně tajné v trezorech a úžasný off-road byl určen k zapomnění. Díky pamětníkům a sběratelům však k ničemu takovému nedošlo.
Svůj podíl na tom vlastně mají i filmaři a hudebníci, kteří se podíleli na natáčení filmu Kdyby tisíc klarinetů. Právě zde si totiž Škoda 973 střihla svou roli. A na plátně se objevila zrovna ve chvíli, kdy Jiří Suchý zpívá svou píseň Babeta. Odtud tedy pochází její světoznámá přezdívka.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?