První mladoboleslavské SUV, kterým se stala Škoda Yeti, znamenalo pro automobilku obrovský úspěch. Málokdo však ví, že po konci druhé světové války postavila automobilka pravověrný off-road, který mohl dobýt celý svět. Škoda Model 97, které však nikdo neřekl jinak než Babeta, sice předběhla svou dobu o několik desetiletí, ovšem nakonec se stejně jako řada dalších dobrých nápadů a myšlenek stala obětí politického systému rozpínajícího se po východní Evropě a Asii
Po druhé světové válce byla prakticky celá československá armáda přehlídkou nejrůznější techniky, což ale v armádě nikdy nedělá pořádek. Kvůli snadnější údržbě, servisu a celkové organizaci bylo potřeba maximálně unifikovat armádní vybavení, od zbraní až po techniku. Mladoboleslavská automobilka tou dobou dodávala armádě Škodu 1101 VO/P - tzv. bojový Tudor, ovšem ten nesplňoval vojenské požadavky a tak začaly přípravy na stavbu modernějšího stroje.
Své šance se chopila většina československých automobilek, ovšem tím nejpůsobivějším strojem se nakonec stala Škoda Model 973, která nejen že vyhověla všem podmínkám stanoveným armádou, ale současně některé i vysoce převyšovala. Její parametry byly dokonce na takové úrovni, že se mohla směle poměřovat s nejlepšími off-roady světa.
Začněme ale popořadě, tedy na konci čtyřicátých let minulého století, kdy do Mladé Boleslavi přišel dopis, podle kterého se měla automobilka připravit na vývoj prototypu nového lehké terénního automobilu, který by mohla být zásobována nejen československá armáda, ale i další armády světa. Jak jsme ostatně nedávno psali, před druhou světovou válkou měl československý vojenský průmysl zvučené jméno, na které chtěla celá řada lidí navázat.
Na začátku vývoje měli technici k dispozici jen motor, inspiraci v podobě Jeepu Willys (který měl být dle politického zadání jednoznačně překonán), volné ruce a překvapivě štědrý rozpočet. V době vývoje se totiž výrazně stupňovalo riziko třetí světové války, což nalévalo do obranného a zbrojního průmyslu ohromné prostředky. Do Mladé Boleslavi se tak sjeli nejlepší technici ze všech koutů republiky, pod jejichž rukami se zrodilo hned několik modelů - mezi nimi obojživelná Škoda 972 a samozřejmě i Škoda 973 Babeta.
První prototyp Babety, která byla do té doby tajným projektem, vyjel na cesty začátkem roku 1952 a okamžitě ohromil veřejnost i odborníky. Babeta měla skvělé nájezdové úhly, přejezdové úhly, brodivost i řadu unikátních řešení. Jako jedna z mála se v té době mohla pochlubit samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením všech kol a nastavitelnou světlou výškou pomocí torzních tyčí.
Testování probíhalo jak v Československu, tak ve "spřátelené" části Německa. K úžasu všech si Škodovka poradila i s extrémně náročným terénem, k čemuž byla vybavena redukční převodovkou a uzávěrkami. Navíc se mohla pochlubit skvělou manévrovatelností, což jí pomáhalo ve stísněných prostorech.
Jako armádní vůz měla Babeta i vybavení pro uchycení zbraní, možnost odstranit okna, možnost odstranit dveře a počítalo se i s možností tažení lehčích zbraní. První prototypy se vyráběly kromě plovoucího také jako štábní a pancéřovaný. Střecha mohla být jak pevná, tak skládací plátěná.
Pod kapotou Škody 973 měl být zprvu osazen spolehlivý 1.3 litrový motor, který byl později upraven na 1.5 litrový motor. Celkový výkon se měl pohybovat okolo necelých 36.8 kW, tedy cca 50 koní. Díky lehké samonosné karoserii, která vážila okolo 1.5 tuny, mohl vůz dosahovat rychlostí okolo 80 až 90 km/h.
Babeta tedy byla skvostný off-road, který mohl poměřovat síly i s těmi nejlepšími ze zahraničí, což ostatně dokazuje i dobový srovnávací test s Jeepem Willys. Její výrobu doporučila armáda a je celkem jisté, že by zájem brzy projevily i ostatní státy světa. Do velkých plánů, na jejichž konci mohla mít Škoda pestrou tradici ve výrobě vynikajících vozů do terénu, však zasáhla vyšší moc - tedy politika.
Bylo totiž rozhodnuta, že armády Varšavské smlouvy budou využívat jednotný stroj, kterým se měl stát sovětský GAZ 69. Ačkoliv se nejedná o špatný stroj, Babeta ho překonávala ve většiny myslitelných ohledů. Sověti však byli připraveni ho vyrábět ve velkých počtech a zásobovat s ním celý východní blok.
Škoda 973 Babeta tak musela ustoupit nepřekonatelnému nepříteli, necelých 40 prototypů se pozavíralo do továren i soukromých sbírek, písemnosti dokumentující testy i vývoj skončily s označením přísně tajné v trezorech a úžasný off-road byl určen k zapomnění. Díky pamětníkům a sběratelům však k ničemu takovému nedošlo.
Svůj podíl na tom vlastně mají i filmaři a hudebníci, kteří se podíleli na natáčení filmu Kdyby tisíc klarinetů. Právě zde si totiž Škoda 973 střihla svou roli. A na plátně se objevila zrovna ve chvíli, kdy Jiří Suchý zpívá svou píseň Babeta. Odtud tedy pochází její světoznámá přezdívka.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.