V posledních letech jsme svědky masivní propagace přechodu od klasických spalovacích motorů směrem k elektromobilitě. Čistě elektrické automobily však mají stále mnoho omezení a tak se nejschůdnější cestou zdají být hybridy, které kombinují výhodu obou světů. O tom ostatně svědčí i fakt, že hybridní vozidla začínají stále častěji sloužit i v policejních sborech.
V minulém roce, zhruba touto dobou, jsme psali o hybridním policejním sedanu, který prošel všemi zkouškami a byl schválen pro aktivní službu u policie a kromě role hlídkového vozu mohl plnit svou roli i při pronásledování pachatelů v automobilových honičkách.
Nyní se situace opakuje, ovšem s tím rozdílem, že policisté schválili pro hlídkovou službu i pronásledování nový model "Police Interceptor Utility." Ten se může pochlubit vyšším výkonem a současně nižší spotřebou, čehož bylo dosaženo díky hybridnímu pohonnému systému.
Nový Ford Police Interceptor Utility je vůbec prvním hybridním SUV ve službách policie, které může zasahovat i u pronásledování pachatelů. Ford navíc slibuje, že díky hybridní technologii může policejní sbor ročně ušetřit zhruba 3 200 dolarů (cca 70 000 Kč) oproti klasickému modelu jen se spalovacím motorem.
Podle Fordu by měl nový Police Interceptor Utility dosáhnout kombinované spotřeby cca 9.8 l/100 km, což je úspora zhruba 40 % oproti v současnosti používaným 3.7 litrovým motorům V6. Kromě úspornější jízdy se navíc počítá i s výraznými úsporami v momentě, kdy vůz stojí s nastartovaným motorem.
Policisté, kteří budou s novými vozy sloužit, se navíc mohou těšit na lepší akceleraci a současně vyšší maximální rychlost, což je opět zásluha hybridního pohonu. Z jeho Li-Ion baterií navíc bude napájena veškerá elektronika vozidla, jako jsou například výstražná světla, počítač, vysílačka a další vybavení. Podle Fordu byl hybridní systém nastaven speciálně pro potřeby policie, takže se umí automaticky přizpůsobit potřebám.
Ford navíc standardně vybavuje policejní vozy speciální systémem Ford Telematics, díky kterému se mohou policisté dostat k záznamům o jízdách a snadno tak navrhovat změny v jejich využívání pro optimální provoz. Současně mohou být policejní vozy vybaveny i systémem Police Perimeter Alert, který sleduje pohyb okolo vozu, analyzuje ho a snaží se nalézt potencionální nebezpečí pro policisty. Pokud se něco takového objeví, vůz zatroubí, vytáhne okna a zamkne dveře - automaticky.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?